#1 Skrevet Juni 26, 2014 Skal av med toppen på bilen for å bytte toppakninga, men er en ting jeg lurer på. Kan jeg bare merke av reima slik den står nå, for så å slakke den litt slik at jeg får sklid den over kamdrevet uten å måtte av med noe mere. Eller må jeg ha dette spesial verktøyet for å låse motor? har ikke dette tilgjengelig isåfall så hadde vært fint om det lot seg gjøre uten da ikke hele reima trenger av, siden denne er nylig byttet på verksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 26, 2014 Er ingen låsing på disse motorene, kun merker og gå etter så her er det tunga rett i munn som gjelder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 26, 2014 Skjønner. Lønner seg vel å line opp alle merker før jeg tar av reima da regner jeg med:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 26, 2014 Skjønner. Lønner seg vel å line opp alle merker før jeg tar av reima da regner jeg med:) Bingo ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 27, 2014 Jeg pleier (høres ut som jeg gjør dette ofte.. ) å stappe masse papir nedi mellom reim og skjold før jeg merker reim og kamdrev ved TDC, så slipper jeg både deler nedi der og jeg er sånn noenlunde på rett sted når alt skal sammen igjen. Noen har foreslått å stripse kamdrevet fast i regreima, men det ser jeg på som unødvendig. Pass på å ikke dreie toppen for langt unna TDC når du setter sammen igjen, og vær forsiktig med kilesporet på kamdrevet. For å få løs kamdrevet pleier jeg (igjen, dette har jeg bare gjort tre ganger så langt.. ) å dra en gammel regreim rundt kamdrev og ned på strammehjulet så jeg får oldt igjen uten å strekke/belaste den ny(er)e reima. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 27, 2014 Stripse fast reim i kamdrev var vel kanskje ikke dumt. Har nå satt motor i TDC så alle merker stemmer. Men bør jeg ta av reima fra kamdrevet før jeg skrur det av, eller løsne skruen mens reima sitter på, for så å stripse disse sammen og ta av drevet med reima på? Hva kan jeg evt holde igjen drevet med for ikke å forsyve timingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 27, 2014 Slik pleier jeg å gjøre det: - løsne bolten (ikke skru den helt ut) på kamdrevet med reima på. - vri til tdc, og litt tilbake, slik at stempelet er litt under toppen. - bytt det som byttes skal f.eks topp osv. - monter kamdrev (hvis du skal ha det av) - sett toppen på merkene, og så litt tilbake - monter topp på motor - monter reim, stramt på innsugside, ta opp slakken med strammer (ev. vannpumpe) - dra rundt et par ganger og sjekk at reima havner på merkene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...