Hvordan virker en bankesensor ?

Anbefalte innlegg

Etter litt testing har jeg funnet ut at en visuell bankesensor ville være en kjekk ting å ha....

Jeg trenger da å vite litt om hvordan en bankesensor fungerer for å kunne lage en slik.

Jeg tenkte da å ta utgangspunkt i den som sitter på g60, da jeg har en slik liggende.

Står den med 12v inn og jorder ? sender den ut ørsmå elektriske impulser som en vanlig mic ? noen som vet spenningsnivåer for normal kjøring, evt for tenningsbank ?

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt testing har jeg funnet ut at en visuell bankesensor ville være en kjekk ting å ha....

Jeg trenger da å vite litt om hvordan en bankesensor fungerer for å kunne lage en slik.

Jeg tenkte da å ta utgangspunkt i den som sitter på g60, da jeg har en slik liggende.

Står den med 12v inn og jorder ? sender den ut ørsmå elektriske impulser som en vanlig mic ? noen som vet spenningsnivåer for normal kjøring, evt for tenningsbank ?

Jan Brede

Etter det jeg har forstått er bankesensoren en "kapasitiv mikrofon" som sender ut transienter. Disse transientene må filtreres, da det er kun et lite frekvensområde i spekteret som kommer fra tenningsbank.

Send en PM til Karl Jacob Stakseng, han vet alt om dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knacksensorn består av en piezoelektrisk kristall monterad på motorblockets vänstra sida. Har skärmad kabel och är ansluten med röd kontakt i ett skarvstycke på torpedväggen. Ljudvågen från okontrollerade detonationer får kristallen att avge en signal på 50-70mV direkt till ECUn. Den justerer da ned tenningen men X antall grader slik at tennings bank ikke skjer.

Dette gjelder for 100/200 turbo motor. Men er nok ganske likt.Den vet også hvilken cyl det er tenningsbank på. (gjelder nyere biler)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.