#1 Skrevet Mai 30, 2005 Etter litt testing har jeg funnet ut at en visuell bankesensor ville være en kjekk ting å ha.... Jeg trenger da å vite litt om hvordan en bankesensor fungerer for å kunne lage en slik. Jeg tenkte da å ta utgangspunkt i den som sitter på g60, da jeg har en slik liggende. Står den med 12v inn og jorder ? sender den ut ørsmå elektriske impulser som en vanlig mic ? noen som vet spenningsnivåer for normal kjøring, evt for tenningsbank ? Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 30, 2005 Etter litt testing har jeg funnet ut at en visuell bankesensor ville være en kjekk ting å ha.... Jeg trenger da å vite litt om hvordan en bankesensor fungerer for å kunne lage en slik. Jeg tenkte da å ta utgangspunkt i den som sitter på g60, da jeg har en slik liggende. Står den med 12v inn og jorder ? sender den ut ørsmå elektriske impulser som en vanlig mic ? noen som vet spenningsnivåer for normal kjøring, evt for tenningsbank ? Jan Brede Etter det jeg har forstått er bankesensoren en "kapasitiv mikrofon" som sender ut transienter. Disse transientene må filtreres, da det er kun et lite frekvensområde i spekteret som kommer fra tenningsbank. Send en PM til Karl Jacob Stakseng, han vet alt om dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 30, 2005 Knacksensorn består av en piezoelektrisk kristall monterad på motorblockets vänstra sida. Har skärmad kabel och är ansluten med röd kontakt i ett skarvstycke på torpedväggen. Ljudvågen från okontrollerade detonationer får kristallen att avge en signal på 50-70mV direkt till ECUn. Den justerer da ned tenningen men X antall grader slik at tennings bank ikke skjer. Dette gjelder for 100/200 turbo motor. Men er nok ganske likt.Den vet også hvilken cyl det er tenningsbank på. (gjelder nyere biler) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...