2,5tdi V6 AKEmotor går hakkete og urent.

Anbefalte innlegg

Motoren har vært ute i lang tid for litt kamskift, registerskift, ompakking mellom bunnramme og blokk (herunder timing av balanseaksel), overhaling av en topp (ikke havari, så stempler er perfekte), skifte av glødeplugger, osv. Samtidig er selvfølgelig luftfilter, oljefilter, dieselfilter, returslanger mellom dyser og til pumpe skiftet.

Dysene kommer fra annen AKE motor som har stått en stund. Husker dessverre ikke om jeg testet strålebilde og åpningstrykk før jeg monterte dem, men tipper det. Dog har de stått i motoren i mange måneder uten bruk.

 

Starter lett men går stygt. Ved rusing høres den penere ut på høyere turtall enn på tomgang. På lave turtall går den litt urent/hakkete. Ryker surt hvitt også når motoren har normal driftstemperatur. Har ikke kjørt med bilen og aner ikke trekk-kraften. Ingen luft i den blanke tilførselsslangen. Ca 20 liter diesel på tanken. Null feilkoder i vag-com. Armen på turbo går ned/opp når slange tas av.

 

 

Noen teorier om årsak til stygg gange?

Noen teorier om resultatene fra disse måleblokkene?

 

Allroad dyser vagcom.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

feil justert timing? evt sjekket timing i vagcom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen stått utendørs når motor var ute? 3mnd 6 mnd 12 mnd?

Masse vann i dieseltanken? forårsaket av kondens + div?

Hadde en Golf 3 stått ute lenge bensin riktig nok oppførte seg merkelig spesielt ved start. var masse vann i tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka timingen i vag-com og den er ok. Har montert register selv så det var jeg relativt trygg på. Ved basic settings hvor den går og vangdrer fra tidlig til sen tenning er også spesifikasjonene innen for men den går ikke pent uansett om den er for tidlig eller for sen.

 

Innledningsvis skiftet jeg filter og fylt det opp med frisk diesel. Fylte også frisk diesel i slangene til pumpa etter hvert drag på starteren. Tanken var helt tom på måleren så jeg fylte 18 liter ny diesel ink en halv flaske dyserens. Tviler sterkt på at det er dårlig diesel.

 

Bare å pøse på med gode teorier, så får vi se til slutt hvem som får rett. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke brukt vagcom så mye, men har brukt original VAS en del.

Men er en stund siden jeg brukte det utstyret også.

Hvorfor er ikke syl.2 med på bildet?

Ser jo litt mystisk ut på syl.1 med 0.00 og på syl.5 med 1.02 mens de andre har 4 til 5 som ser mer normalt ut.

Er ikke sikker på om motor ecu til denne er så smart så den gir mer eller mindre på de forskjellige syl for å kompansere for at en eller fler er dårlige.

Men det burde vel uansett ikke være en værdi på 0.00

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke brukt vagcom så mye, men har brukt original VAS en del.

Men er en stund siden jeg brukte det utstyret også.

Hvorfor er ikke syl.2 med på bildet?

Ser jo litt mystisk ut på syl.1 med 0.00 og på syl.5 med 1.02 mens de andre har 4 til 5 som ser mer normalt ut.

Er ikke sikker på om motor ecu til denne er så smart så den gir mer eller mindre på de forskjellige syl for å kompansere for at en eller fler er dårlige.

Men det burde vel uansett ikke være en værdi på 0.00

 

Er det ikke slik at verdiene er differanse fra sylinder 2, slik at de fleste helst skulle vært på 0?

En teori som jeg skal sjekke ut er dårlige dyser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syl 2 er vel den med needle lift sensor?

 

Her er noe info

Checking injectors

Dynamic check

– Read measured value block, Display group 13 (cylinders 3 and 1), engine running at idling speed.

l Specification: -1.50 mg/H ... +1.50 mg/H (milligrams per stroke)

– Read measured value block, Display group 14 (cylinders 6, 4, 5), engine running at idling speed.

l Specification: -1.50 mg/H ... +1.50 mg/H (milligrams per stroke)

– If the values for all the cylinders of one cylinder bank are noticeably outside the tolerance range, check the toothed belt tension and tensioning roller → Rep. Gr.15

– If one or more of the values is outside the tolerance, swap round the injectors (except the injectors for cylinders 2 and 3).

– If the fault moves along with the injector, fit a new injector → Chapter.

– If the fault remains on the same cylinder, check the compression → Rep. Gr.15.

Checking spray pattern and checking for leaks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den vite røyken er vel ledetråden her. Googlesøk foreslår enten olje som kommer inn i systemet, eks lekk turbo, eller uforbrent diesel. Trodde egentlig sistnevnte ville gi sort røyk men men. Siden dysene har ligget en stund så er vel det mest logiske. Mener på at motoren her ikke måler faktisk verdi til hver sylinder/dyse, men dette er teoretisk verdi. Dyse med sensor sitter på nr 3.

 

http://www.ehow.com/info_12217138_diesel-truck-blowing-white-smoke-out-exhaust-driving.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Va ble løsningen på dette problemet her? Har samme problem med minn AKE V6er etter bytte av kammer. Samme med min at den starter lett men går hakkete og ganske bra vibrasjon under belastning. På tomgang høres den ut som den går urent/ på for lavt turtall. Sjekket pumpe timing via vagcom 14,8 grader BTDC som da skal være ok ifølge et workdokument eg fant med howto på en annen tråd om denne motoren her inne. Prøvde å justere pumpe litt som forklart i denne manualen men da ville den ikke starte. Justerte tilbake og da startet den igjen men samme dårlige gange.

Fant etter litt at alle returdiesel Y-klemmene på dysene hadde løsnet. disse ble skrudd til etter at bilen startet etter kambytte. For å minimere luft. M

Men nå lekker det fælt med diesel ut. Nye pakninger bestillt hos møll.

Annet spm...de enveis ventilene på returen, skal disse gå an å blåse gjennom? Eller må det trykkluft til? Får ingen gjennomstrømning ved å blåse gjennom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre står bilen fortsatt og koser seg i ro. Min teori på min bil er dårlige dysespisser, som det fremgår av første post så satte jeg i et annet sett. Har heldigvis det orginale settet liggende klare i dieselbad.

 

Merk at dysene starter å ta skade etter få timer i friluft, så hvis dine ikke har ligget i diesel fra du demonterte så ville jeg fått sjekket åpningstrykk og strålebildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar. Har som sagt brukt vagcom og ingen feil kommer opp likt som på din. Har ikke demontert dyser eller noe mer enn drivstoffrør fra pumpe og returslanger. Men dysespisser kan vell prøves ja. Får ikke noe feilkode på dette går eg utifra. Har bestillt nye pakningsskiver til Y-klemmene nå og nye einveis ventiler. Kun 380kr stykket for ventilene hos møller. Heilt sjukt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste nok litt for raskt der, du har jo ikke hatt ut dysene. Dermed er det ikke noen grunn til at de skulle bli dårlige.

 

Tror jeg ville dobbeltsjekket at alt er riktig timet opp, kammer, pumpe, veiv.

Hvor lenge har du latt den gå? Med luft i systemet vil den gå urent den første perioden, kanskje et halvt minutt.

Sjekk også at du har montert alt av slanger og ledninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle slanger/ledninger er montert igjen. har kjørt den en del, hele bilen rister under belastning, blir bedre etter hvert som turtall øker.

skal sjekke timing igjen imorgen/mandag, men er da rett fremgangsmåte å sjekke med vagcom og så eventuelt justere ved å løsne de tre umbrako boltene som holder ytre kamhjul høyre sett forfra, og så justere ved å turne pumpe hjulet?

 

ser ingen luft i dieseltilførselen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er heller ikke ukjent at vippearmer kan hoppe av igjen i forbindelse med oppstart før oljetrykket har kommet helt ut i alle løfterne.

 

Du får ikke sjekket annet enn timingen på pumpa med vagcom. Feil på en eller flere kammer må kontrolleres mekanisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt av toppdekselet igjen på passasjersiden nå. Alt såg ok ut der. Ska sjekke andre siden og.

Dette er bare en ting er kom på ifarten....dieselrørene er litt strie å få på plass igjen på toppen av dysene. Kan eg ha kommet med remonteringen av disse? Altså feil rør inn på feil dyse? Vil den da starte? Noen som kan si meg hvilket rør som skal innpå hvilen dyse er pumpen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bytter om dieselrør vil den gå på max 4 sylindre, så motoren vil halte veldig på alle turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tenkte slik eg og. Er nok ikke d siden bilen drar men vibrerer enormt ved belastning. Skal sjekke timing og justere pumpen idag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket timing ikveld. Brukte tdi grafen i vagcom. Var ganske langt over den grønne streken. Dessverre tok ikkje bilde.

Skal sette i sette kammene i ØD og sette inn veivblokken imorgen. Prøve og justere pumpen innenfor og se da hva som skjer.

Litt redd for at Me har vore borti en ventil da Me teite opp kammen. Den ene løfteren måtte dunkes lett nedi med en pipe. Målte avstand ned i setet før me dunket den ned og skulle ikkje ta borti før den var helt nedi. Men me dummet oss litt ut og teiter opp kammen unten at denne var helt på plass første gangen. Vippearmen kom som et skudd. Det var slik Me merket det. Sylinderlekkasje\ødelagt ventil kanskje viss ikke ny timing gjør det bedre. Satser alt på det siste.

Skulle tru biler ikke dro skikkelig på høyere turtall viss Me hadde ødelagt en ventil, men det gjør den jo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.

Skulle tru biler ikke dro skikkelig på høyere turtall viss Me hadde ødelagt en ventil, men det gjør den jo.

 

Det som skjer er at en hengende ventil lukkes for sent, nemlig når stempelet klinker til ventilen.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dieselpumpe justert innenfor grafen, men det er nok en ventil ja. To be continued....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem løst. Sot på ventilene som var årsaken. Kjent problem ifølge et verkted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem løst. Sot på ventilene som var årsaken. Kjent problem ifølge et verkted.

 

Hvordan ble soten fjernet, med lurium eller demontering av toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.