#1 Skrevet Juni 29, 2014 Den klarer så vidt å holde 100km/h på motorveien, bakken opp til huset gikk fint i 2. gir tidligere, nå må vi ned i 1. gir. All effekt under 3000rpm er så og si borte. 4,5 og 6.gir er overflødige nå om dagen... Lekkasje? Tett dieselfilter? Gåen turbo? N75? Skal kjøre vag-com etterpå, men hva skal jeg se etter og hva skal jeg teste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 29, 2014 Mål lmm verdi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 29, 2014 Er det mye røyk bak bilen, type sort? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 29, 2014 (endret) Fant hull i vakumslange opp til EGR, fikk tettet den, men nå får jeg ikke 1500rpm på tomgang engang. Nå ryker det greit bak bilen, ingen ting før. Nå går den såvidt på tomgang.... Grå røyk som lukter vondt, ikke typen forbrent vann. Tror det er noe EGR greier. 1500rpm, dvs full gass... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 29, 2014 Prøv å koble av vakuumslangen til EGR-ventilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 29, 2014 Kobler jeg fra vakumslangen på bilde så går bilen ok igjen, men mangler fortsatt krefter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 29, 2014 Med EGR vakum frakoblet og 1500rpm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 29, 2014 Har du tatt en kikk i innsuget? Kan være så tett i innsuget at den går dårlig. Har den gått langt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 29, 2014 sjekk stoppspjeldet, vri på den mens den går på tomgang... det sitter rett før egr.. hender det kødder og nesten er lukket... da blir det dårlig med effekt og turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 30, 2014 Den vakumslangen jeg har koblet fra går til en vakumklokke i plast. Med vakumslangen tilkoblet så drar vakumklokka staget til seg. Dette er vel det såkalte shudder(shutter?)-valve/stoppspjeldet? Uansett så er den vakumslange frakoblet nå, men bilen går dårlig. Turbo begynner ikke å virke før på 3000rpm, med i motorveifart er det ikke noe effekt over 3000rpm heller. Med vakum tilkoblet fusket den, grå røyk og jeg fikk max 1500rpm hvis jeg hadde flaks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 30, 2014 Noen forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 30, 2014 sett inni den da? så den ikke er tett i sot osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 30, 2014 Nei, ingen hindringer der. Kun oljefilm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 1, 2014 Hvor mye skal VNT mekanismen på turboen kunne bevege seg? Kan man funksjonsteste N75? Har sjekket ledingner og vakum til og fra N75 i dag, og nå ser alt bra ut. Men synes det er rart bilen nesten stopper når når vakum til stoppspjeldet er tilkoblet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 1, 2014 prøv å ta en grunninstilling er det kanal 062 eller noe... da hører du endring av turtall osv, stiller inn vakuumgreiene til turbo osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 5, 2014 Jeg hadde lignenede symptomer på min 1.9 AVF for noen år siden.. Skiftet først N75, da virket den greit i et par tre dager, så kom fuskingen tilbake.. Skiftet så LMM og etter det funket den som normalt igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 5, 2014 Det må også nevnes at jeg hadde garanti på den tiden, så bilen var innom Møller, og de skyldte på turboen.. De mente den var gåen og måtte skiftes omgående... Syntes det var veldig rart på en bil som var kjørt kun 70-80 000 km, så feilsøkte litt selv, og med de to nye delene som nevnt over så fungerte bilen alle de årene jeg hadde den.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 5, 2014 (endret) Både ledningen til N75 og sensorer på veivhusventilasjonen hadde isolering som var slitt vekk. Inne i strømpa til ledningene var det masse gammel oljedamp. Fikk vasket og isolert alle ledningene, samt teipet opp hele vakumrøret fra N75 til turbo. Tettet også slitasjehullet i vakumrøret fra N18 til stoppspjeldet. Kjørte output-test og bilen sluttet å fuske. Kjørte en runde og effekten var tilbake. Min teori er at bilen har gått med forskjellige småfeil over lengre tid, men har kompensert/lært seg feilene og justert seg deretter. Men på et tidspunkt har den fått nok og reduserte effekten. Har bestilt EGR erstatningsrør som skal inn så fort som mulig da EGR svetter ganske bra, men må trolig enn med en chip også pga lysende motorlampe ved fjerning av EGR. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 7, 2014 (endret) The saga continues... Ble en E6 tur med ca null effekt og Falck redning... Hest på henger, og svart røyk. Fikk ikke bilen opp i 20km/h engang. Har ikke hatt antydning til svart røyk før, men dette tyder vel på en lekk trykkslange? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 7, 2014 svartrøyk tyder på lekk av luft før motor ja. vanlig at slangen utifra turbo ryker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 21, 2014 Kanskje greit med en oppdatering. Fjernet EGR, ertattet med et Darkside rør, og byttet N75 ventilen. Bilen gikk som ventet i nød da motorlampa tennes når EGR fjernes. Fikk fjernet EGR i motorstyringen, og lagt inn launch control. Bilen jukset litt med å gå i nød, men etter å ha fått satt kontakten til N75 skikkelig på plass så ble det sprut i bilen. Kona er veldig happy Så, mest sannsynlig så hadde N75 tatt kvelden, muligens pga hull i en vakumslange. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...