2004 Passat 1,9 tdi trekker dårlig.

Anbefalte innlegg

Den klarer så vidt å holde 100km/h på motorveien, bakken opp til huset gikk fint i 2. gir tidligere, nå må vi ned i 1. gir.

All effekt under 3000rpm er så og si borte. 4,5 og 6.gir er overflødige nå om dagen...

 

Lekkasje? Tett dieselfilter? Gåen turbo? N75?

 

Skal kjøre vag-com etterpå, men hva skal jeg se etter og hva skal jeg teste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål lmm verdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mye røyk bak bilen, type sort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant hull i vakumslange opp til EGR, fikk tettet den, men nå får jeg ikke 1500rpm på tomgang engang. Nå ryker det greit bak bilen, ingen ting før.

 

Nå går den såvidt på tomgang....

 

Grå røyk som lukter vondt, ikke typen forbrent vann. Tror det er noe EGR greier.

 

1500rpm, dvs full gass...

 

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å koble av vakuumslangen til EGR-ventilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobler jeg fra vakumslangen på bilde så går bilen ok igjen, men mangler fortsatt krefter.

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med EGR vakum frakoblet og 1500rpm.

 

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt en kikk i innsuget? Kan være så tett i innsuget at den går dårlig.

Har den gått langt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk stoppspjeldet, vri på den mens den går på tomgang... det sitter rett før egr.. hender det kødder og nesten er lukket... da blir det dårlig med effekt og turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den vakumslangen jeg har koblet fra går til en vakumklokke i plast.

 

VW-Passat-TDi-105PS-EGR-Valve-Removal.jp

 

Med vakumslangen tilkoblet så drar vakumklokka staget til seg. Dette er vel det såkalte shudder(shutter?)-valve/stoppspjeldet?

 

Uansett så er den vakumslange frakoblet nå, men bilen går dårlig. Turbo begynner ikke å virke før på 3000rpm, med i motorveifart er det ikke noe effekt over 3000rpm heller.

 

Med vakum tilkoblet fusket den, grå røyk og jeg fikk max 1500rpm hvis jeg hadde flaks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett inni den da? så den ikke er tett i sot osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ingen hindringer der. Kun oljefilm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye skal VNT mekanismen på turboen kunne bevege seg?

Kan man funksjonsteste N75?

 

Har sjekket ledingner og vakum til og fra N75 i dag, og nå ser alt bra ut.

 

Men synes det er rart bilen nesten stopper når når vakum til stoppspjeldet er tilkoblet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å ta en grunninstilling er det kanal 062 eller noe... da hører du endring av turtall osv, stiller inn vakuumgreiene til turbo osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde lignenede symptomer på min 1.9 AVF for noen år siden.. Skiftet først N75, da virket den greit i et par tre dager, så kom fuskingen tilbake.. Skiftet så LMM og etter det funket den som normalt igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må også nevnes at jeg hadde garanti på den tiden, så bilen var innom Møller, og de skyldte på turboen.. De mente den var gåen og måtte skiftes omgående... Syntes det var veldig rart på en bil som var kjørt kun 70-80 000 km, så feilsøkte litt selv, og med de to nye delene som nevnt over så fungerte bilen alle de årene jeg hadde den....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både ledningen til N75 og sensorer på veivhusventilasjonen hadde isolering som var slitt vekk. Inne i strømpa til ledningene var det masse gammel oljedamp.

Fikk vasket og isolert alle ledningene, samt teipet opp hele vakumrøret fra N75 til turbo.

Tettet også slitasjehullet i vakumrøret fra N18 til stoppspjeldet.

 

Kjørte output-test og bilen sluttet å fuske. Kjørte en runde og effekten var tilbake.

 

Min teori er at bilen har gått med forskjellige småfeil over lengre tid, men har kompensert/lært seg feilene og justert seg deretter.

Men på et tidspunkt har den fått nok og reduserte effekten.

 

Har bestilt EGR erstatningsrør som skal inn så fort som mulig da EGR svetter ganske bra, men må trolig enn med en chip også pga lysende motorlampe ved fjerning av EGR.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

The saga continues...

 

Bil og henger....jpg

Bil og henger 2....jpg

 

Ble en E6 tur med ca null effekt og Falck redning...

 

Hest på henger, og svart røyk. Fikk ikke bilen opp i 20km/h engang.

 

Har ikke hatt antydning til svart røyk før, men dette tyder vel på en lekk trykkslange?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svartrøyk tyder på lekk av luft før motor ja. vanlig at slangen utifra turbo ryker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje greit med en oppdatering. Fjernet EGR, ertattet med et Darkside rør, og byttet N75 ventilen. Bilen gikk som ventet i nød da motorlampa tennes når EGR fjernes. Fikk fjernet EGR i motorstyringen, og lagt inn launch control. Bilen jukset litt med å gå i nød, men etter å ha fått satt kontakten til N75 skikkelig på plass så ble det sprut i bilen. Kona er veldig happy :)

 

Så, mest sannsynlig så hadde N75 tatt kvelden, muligens pga hull i en vakumslange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.