bytte av Bilstein B6/B8 fjærbein på Audi 80 avant (RS2) hva må gjøres?

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått hjem Bilstein dempere foran og bak til min RS2.

 

Det å bytte bak ser ganske greit ut. Her kjenner jeg igjen demprene, men foran er helt ulikt.

 

Ble overrasket at det ikke er fjærbeinskåler på Bilsteindemprene. Så her er ikke bare bolt on som jeg håpet på.

Er det noe form for at jeg må skru ut gamle demperinsatsen i fjærbeinhuset? Og hvordan gjøres det eventuelt?

34-030172.jpg

$_35.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er demperinnsats ja, spenn av fjærene med fjærklemmer, skru av fjærbeinslageret( har spesialverktøy til mutteren på Biltema) . Løft av fjæra, på toppen av fjærbeinet sitter det en stor mutter, har selv brukt en stor rørtang å løsne disse med! Ta ut gammel demper, fyll litt olje oppi fjærbeinet( unngå klunkelyder og at demperinnsats ruster fast med åra). Skru sammen i motsatt rekkefølge, kan være greit å bytte fjærbeinslageret i samme slengen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at den gamle demper innsatsen siter som fy....

Må dette festes i noe skrustikke, eller greir en det med håndmakt?

 

Nye grønne fjærbeinslager har jeg liggende, så regner med det blir bra.

Verktøy skal jeg liggende også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demper innsatsen har nok litt olje rundt seg så den er nok ikke så ille, men mutteren på toppen kan sitte litt. Mener jeg satt de opp ned og pøsa på med wd-40 før jeg spente fast hele fjærbeinet i skrustikka!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg byttet på cabben (likt på '96-modellen) satt mutrene rimelig lett, men det var annen størrelse (!) på mutteren enn verktøyet fra Biltema, som derimot passet bra på S4'en. Jeg måtte kjøpe nye til S4'en, for der satt de som bare det og måtte skjæres av med Dremel, men kostet ikke stort uansett.

På cabben var hele innsatsen selve demperen, så det kom MYE olje ut av den når den vel var åpen. Den nye gikk rett nedi uten tull. På S4'en var det løse lukkede innsatsdempere fra før av, sikkert fordi disse var gassfylte.

Husk nye fjærbeinslagre fremme, selv om du har byttet nylig! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger.

Blitt litt klokkere nå. Får vel se på dette når bilen er tilbake fra en liten lakeringsjobb.

Egynner bak, da dette ser enklest ut. Men det er greit å vite at det jeg har kjøpt passer.

 

Skal ha 4 sånne mutter verktøy i forskjellig størrelse liggene.

Men det er bare foran det er fjærbeinslager? Har nemlig 4 grønne nye lager liggene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke bak, har bare grevling på cabben, som du jo også er godt kjent med.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.