#1 Skrevet Juli 7, 2014 Da jeg her om dagen skulle bytte ventilhuspakninger på min A6 2.8 99 fikk jeg meg en støkk da jeg tok av lokket på førersiden. Det jeg så var nemlig dette: Kan ikke navnet på denne delen, men her har det åpenbart skjedd noe alvorlig. Spørsmålet mitt er egentlig bare hva pokker kan forårsake noe sånt? Bilen har hatt flere eiere og har levd i 15 år så den har nok gått gjennom en del. Motoren har ikke laget noen ulyder, så det første som slo meg må være at dette har skjedd for lenge siden og er ryddet opp i. Helt til jeg fant denne biten liggende løst inntil kamkjedestrammeren: Shiit Den ramla faktisk ned i ventilhuset, men jeg hadde heldigvis magnetgrabbern for hånden. Denne biten passer ikke inn i den svære sprekken, så er det noen som veit hva dette kan være fra? Man kan si jeg hadde litt puls når jeg skulle starte motoren igjen, av frykt for flere løse biter som kunne ha forsvunnet ned i dypet. Jeg søkte litt og forstod det sånn at den kamholderen ikke kan erstattes, da det er boret opp med disse på plass, og alle motorer er unike. Stemmer dette? En annen ting jeg la merke til var at kammen ved det aktuelle stedet hadde et lite hakk: Tror noen dette har noe å si for framtidig slitasje? Anyways, motoren går fint og lekker ikke olje mer, så jeg spør av nysgjerrighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 7, 2014 Mon tro om dette er et 5415-lager? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 7, 2014 Jeg hadde A6 av samme årgang, og med samme motoren. På min bil gikk plastskinnene til kjedestrammeren på venstre topp ad undas, med ventilras som resultat. Jeg sier ikke at det er dette som er problemet med din, men vil bare gjøre deg oppmerksom på dette. Jeg kan ikke si at jeg kjente igjen denne delen, så jeg googlet det synlige nummeret. Det traff med et hjullager fra produsenten FAG, men det merkelige er at dette ser ut til å høre hjemme på bakakselen på BMW E34! Hvordan en del fra bakhjulslageret til en BMW har havnet inne i motoren i en Audi kan man jo bare spekulere i... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 7, 2014 http://www.ebay.com/itm/00-01-02-03-04-05-VW-JETTA-FUEL-PUMP-541521-/360361434000 Longshot, men nummeret er iallefall innenfor samme konsern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 8, 2014 Jeg hadde A6 av samme årgang, og med samme motoren. På min bil gikk plastskinnene til kjedestrammeren på venstre topp ad undas, med ventilras som resultat. Jeg sier ikke at det er dette som er problemet med din, men vil bare gjøre deg oppmerksom på dette. Jeg kan ikke si at jeg kjente igjen denne delen, så jeg googlet det synlige nummeret. Det traff med et hjullager fra produsenten FAG, men det merkelige er at dette ser ut til å høre hjemme på bakakselen på BMW E34! Hvordan en del fra bakhjulslageret til en BMW har havnet inne i motoren i en Audi kan man jo bare spekulere i... Til alt overmål ser det jo ut som indre delen av et hjullager.. Rimelig spesielt at delenummeret er med isåfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 8, 2014 Jeg hadde A6 av samme årgang, og med samme motoren. På min bil gikk plastskinnene til kjedestrammeren på venstre topp ad undas, med ventilras som resultat. Jeg sier ikke at det er dette som er problemet med din, men vil bare gjøre deg oppmerksom på dette. Jeg kan ikke si at jeg kjente igjen denne delen, så jeg googlet det synlige nummeret. Det traff med et hjullager fra produsenten FAG, men det merkelige er at dette ser ut til å høre hjemme på bakakselen på BMW E34! Hvordan en del fra bakhjulslageret til en BMW har havnet inne i motoren i en Audi kan man jo bare spekulere i... Wtf? Her dukker det opp mange spørsmål jeg nok aldri får svar på. Jeg mener at den hjullagerbiten kanskje var kilt under kjedestrammeren. Kjedet var nemlig litt løst når jeg fjerna det slakkeverktøyet. Jeg tenkte at det ville rette seg ut når den fikk oljetrykk. Kanskje strammeren er defekt og en tilbakestående person tok den første biten han på gulvet og stappet den inn, uten å skjønne strammerens funskjon. Men Per, husker du regnummeret på A6en du hadde? Kanskje det er min bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 8, 2014 Wtf? Her dukker det opp mange spørsmål jeg nok aldri får svar på. Jeg mener at den hjullagerbiten kanskje var kilt under kjedestrammeren. Kjedet var nemlig litt løst når jeg fjerna det slakkeverktøyet. Jeg tenkte at det ville rette seg ut når den fikk oljetrykk. Kanskje strammeren er defekt og en tilbakestående person tok den første biten han på gulvet og stappet den inn, uten å skjønne strammerens funskjon. Strammeren er styrt med både oljetrykk og elektronikk. Dermed kan innsugets kamaksel varieres noen grader frem og tilbake. Oljetrykket er der for å holde kjedet stramt, mens elektronikken kan flytte strammerne opp og ned, og dermed forandre lengden på kjedet på den ene og andre siden, slik at timingen finjusteres. Snedig patent, men det fungerer fint. Men Per, husker du regnummeret på A6en du hadde? Kanskje det er min bil. Mener at min bil hadde havnet i Lofoten sist jeg sjekket. Den har JD20875. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 8, 2014 Blir bare spekulasjoner, men innbiller meg at den biten du fant er årsaken til skaden du viser til på bilde og deretter sprettet ned ved registerkjede om det så er mulig/plass.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...