Golf 2, for lang drivaksling etter senk = vibrasjoner og ulåter

Anbefalte innlegg

Samme som jeg opplevde på min tidligere MK3, men der ble løsningen å få på akslinger fra MK2. Nå har jeg jo alt en MK2, så å sette på MK2-akslinger burde bli hipp som happ.

 

Finnes det akslinger til disse bilene i forskjellig lengde? Trenger ikke å være mye det er snakk om for at det skal bli bra. Eller andre tips? MK1-akslinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at det er forskjell på indre ledd og flenser 90 vs 100mm i lengder... noen kan sikkert dette bedre enn meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da kan det være at det finnes andre ledd som er mindre? Skal sjekke litt på MECA sin webshop nå.

 

Har ikke Haynes-manualen her nå, så får ikke sjekket i den om det står noe der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke hjelper å bytte, fett spesielt i de indre drivknutene?

Har sett tendenser til at fettet blir tørt med tiden og da kan forandring i banene kanskje forårsake vibrering.

 

Hva slags Golf har du?

 

Det jeg mener og huske, hvis vi snakker standard biler med 020 gearkasse, drivaksler fra Golf 2 og 3 bør være like lange da: subframe Golf 2 og 3 er helt like med tanke på innfestning til karosseri og der bærebruer skrues fast, bærebruer er like og spindel (hjullagerhus) er like.

 

Dette gjelder ikke hvis du har en Golf 3 GTI GTI16v VR6 eller 110 hk TDI med plus suspesion 5 bolta hjul, der er bærebruene og spindel litt annerledes og drivakslinger er nok litt lengere ca10-20mm. Subframe har fortsatt like spesifikasjoner med tanke på innfestning til karosseri og avstand innfestning for bærebruer.

 

Syncro er også et unntak men der er fortsatt venstre drivaksling lik men høyre er mye kortere pga vinkeldrevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det var opp til 90HK som hadde 90mm diameter til sånn rundt 1990, etter det tror jeg det meste var 100mm.

Men akslinger er fortsatt like lange.

 

Dette er et bilde jeg fant fra Golf 2.

 

20131230_114646.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forskjellen mellom golf 2 og 3 er indre ledd og flenser på kassa. Om det bare er henholdsvis 90 vs 100 mm knuter er jeg usikker på. Men det er vel mest trolig da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor mye er det snakk om? Noen mm? Kan det være en ide å sjekke eller justere motor/girkasse sidelengs, kan jo være du ikke har fått det helt riktig nå når du nettopp har skiftet traversen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 1990 Golf 1,8 Monopint. Skal se nærmere på det i løpet av et par dager, så da får jeg sjekket om det er fettet som har pakket seg. Den er jo ikke latterlig lav heller, har da hatt lavere MK2 før uten dette problemet - dog så fikk jeg det på en MK3, som sagt. Tenkte å se om jeg får brukt drivakslingene som fulgte med på delemotoren jeg fikk med når jeg kjøpte travers, så kan slenge inn nytt fett på de leddene og prøve.

 

Er vel minimalt å justere på der, eller, Per? Bolt til girkassefestet og det bakre motorfestet boltet rett i, uten noen nevneverdige problemer med entring av bolten. Merka kanskje minimalt, da mener jeg virkelig minimalt, etter at jeg byttet travers, men husker ikke hvordan det var før ettersom bilen ikke ble brukt pga rustete travers. Men det kan jo også ha vært hjullagere som brøyt siden forstillinga hadde helt feil hjulvinkler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye du evt. kan justere på den, men jeg mener at jeg måtte passe på dette i Poloen min. Jeg har aldri vært borti dette på Golf, men som regel er det rom for justeringer i festene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta å se på det en av de første dagene også. Husker ikke hvordan det så ut, selv om jeg akkurat har drevet på med det.

 

Andre forslag taes fortsatt imot med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre tips og råd? Drar i verkstedet for å se på det nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heve motoren 1-2cm på hver side i bakkant :) det har jeg gjort.

Da blir akslingene stående litt mere rett, det går heller ikke utover noe annet

 

Du må bare lage deg en spacer som passer under motorfeste til blokkfeste bak høyre side på motor (der feste er skrudd med 3 bolter) og spacer under girkassefeste på venstre side :) (der feste er bolter med 2 bolter i karosseri)

 

Det er mitt tips, om det hjelper det kan nok hende.

 

Jeg har 02A nå så jeg slipper og tenke på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulighet det også, så klart, men det var kostnadene da. Om det hadde vært en 16v som jeg skulle ha hatt lenge, så OK, men denne skal jo selges om noen måneder:) Kan hende jeg har noe metall i verkstedet jeg kan bruke og borre opp.

 

Prøvde å løsne girkassefestet og jekke over motoren i dag, og jeg fikk flyttet den noe, men ikke nok til at det hjalp. Tok deretter og byttet over drivaksling fra delemotoren jeg hadde, tørket vekk det gamle fettet og fikk i så mye nytt som mulig før jeg monterte den, men ei heller noen bedring. Hadde det samme problemet på en MK3 jeg hadde, tråd om problemet den gangen her. Løsningen da var å bytte over drivakslinger fra en Golf MK2, som visstnok skulle være kortere (husker ikke om de faktisk var det nå). Byttet først den høyre, uten at det hjalp, så den venstre, og da hjalp det. Så mulig det er på venstresiden her også, selv om logikken tilsier at det er høyre mtp at det blir verre når jeg svinger til høyere = akslingen blir "kortere".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det overkill med snaue 3cm heving av motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen er å senke mer...:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det hjelper, dessuten er det i bunn uten hjelpefjærene på nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg heller hadde kappa og sveisa drivakselen før jeg hadde begynt å heve motor/gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem og heve motor og gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor og gir er nå hevet 2cm, men har fått en liten eksoslekkasje rundt manifolden, sikkert ved C-klemmene. Noen lur måte å få strammet disse på uten å kjøpe spesialverktøy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du forsøkt og lea røret litt sideveis og voldtatt det litt, kan hende det tetter igjen da.

Sitter bare en kon mot fremre røret, kan også være c klemmene dine er slappe...men tviler.

 

Åssen ble det med akslinger når du hevet motor og gir i bakkant ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagd til verktøy til å stramme klemmene nå, og har tatt av eksosklemmen og skal prøve å dytte alt litt opp før jeg strammer til igjen.

 

Tar litt oppi vangen, men heller det enn konstant vibrering :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydeligvis er klemmene for slakke. Drittlei denne bilen nå, merker jeg :-P

 

Tar en tur til Toten du, Roger, og bistår så jeg får ordnet dette? :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje på tide å innse nederlaget og heve bilen et par cm så du slipper alt dette køddet? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, når jeg førstes har begynt med alt dette, så skal jeg blir ferdig også:P Men blir helt klart lei til tider.

 

Tar en tur til storbyen Gjøvik i morgen for å prøve å oppdrive disse klemmene og "pakningen" som skal sitte der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker fra tida da jeg ennå ikke hadde gitt opp 2Y-kassa og 10 mm indre ledd i PL-Golfen at jeg fant ut på den harde måten at det var 10 mm forskjell i lengden på høyre aksel fra 16V (med 100 mm ledd) og 8V GTI. For alt jeg veit har du den lange varianten, om bilen din har 100 mm indre ledd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.