A4 B5 1.8t AEB treig å starte når den er varm.

Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Bilen har begynt å bli treig å starte når den er varm eller når den har stått ute når det er varmt ute.

Jeg har søkt rundt om på Google å der anbesfales det å skifte G28 (engine speed sensor).

 

Når det er sakt så har jeg skiftet Lmm, Oxygen sensor og tempsensor nylig.

Jeg har ingen feilmeldinger via rosstech. Og bilen sviver optimalt ellers ingen problemer what so ever.

 

Jeg har tatt ut G28 sensoren for å se litt nærmere på den, og den se jo fin ut utvendig. Men jeg

kommer til å bestille meg en ny uansett. Men når jeg titter nedi motorrommet så finner jeg

en ledning jeg ikke vet hvor jeg skal plugge i!!?? Se bilde:

 

IMG_20140709_120349.jpg

 

Dette er en flat plugg. Ledningen er grønnsvart. Den ligger inni samme lednings beskyttelse som en annen ledning som

er koblet opp ved oljefilter huset. Dette er også en flat plugg.

 

Håper dere forstår forklaringen her.

 

Takk Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min 1,8tq er å tungstartet . f.eks når jeg skal hjem fra jobb må jeg kinne i 10 sec før den starter. det er hvis den har stått i sola fra 07.00 til 15.00 virker som om den ikke får bensin. eller det er fordunstet.

 

hvis det er kaldt eller ikke den har stått i sola. starter den rett opp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det dere beskriver er eksakt slik jeg hadde det på min bil. Problemene begynte da været ble varmere i mai. Noen ganger kunne den starte rett opp uten problemer, andre ganger kom den på andre kinning. Det fantes jo en tråd som tok for seg dette problemet, men den ble jo borte . Hos meg var det tilbakeslagsventilen som var gåen og den sitter i pumpa. Altså må man bytte hele pumpa. Det funket supert hos meg og problemene er borte.

Altså dersom ventilen begynner å bli sliten så kan den holde åpent, dette skjer tydeligvis oftere i varmt vær enn kaldt. Det er først når jeg leser de nye trådene på dette problemet at jeg forstår at, dersom denne ventilen er sviktende så vil det åpenbare seg når utetempen øker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki takk for svar.

 

Har hatt naboen på besøk her i dag som er litt mer mekanisk skrudd enn meg.

Og hankunne se at bilen min får litt mer bensin enn den trenger. Da det kommer litt svart røyk ut

bak. Kan denne ventilen ha med dette også å gjøre? eller har jeg et problem nummer 2?

 

Har fått denne feilmeldingen: 00561 men den kommer ikke tilbake med en gang. Har merket at bilen

har blitt litt fjuskete når den er veldig varm og når jeg drar et tungt hengerlass på lavt turtall. Som

om blandingen min er litt feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sier at du har byttet tempratursensor, er det da den/de som sitter i vannrørt bak motoren mot torpedovegen?

Jeg vet at denne fort kan bli dårlig, å da tror ecuen at motoren alltid er kald, så når motoren da er varm vill den sprøye inn alt for mye bensin og bilen vill bli tungstartet og fuske.

De aller første a4 ene med 1.8 motor ble levert med to oljetryksbrytere. En som tokk for seg oljetrykket på tomgang, og en som tok for seg oljetrykket på høyere turtallet.

Denne løse ledningen skal nok på en oljetryksbryternpå oljekjøleren. Om det eks, er byttet motor i bilen kan det ha blitt satt in en nyere motor med bare en oljetryksbryter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp jeg har skiftet temp sensoren som ligger bak motoren mot torpedoveggen. Dette

gjorde jeg da jeg leste at dette hadde løst andres problemer. Men det hjalp ikke hos meg.

 

Om det er skiftet motor i bilen min har jeg ingen kunskaper om, men det kan jo være

som du sier. Og da vil jo denne bare være overflødig for meg.

 

Ellers så tror jeg at jeg får G28 sensoren min i mårå, men begynner å tvile på at det er den nå. Men

man får jo håpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste biler bruker jo G28 sammen med G4 og G40 for å starte. Når motoren når et visst turtall (rundt 20rpm), gir ECU strøm til gnist og bensinpumpe.

Enkelte biler har også en prime-funksjon som passer på at du har bensintrykk idet du skal starte.

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det fungerer på 1.8t, men det bør være mulig å se i en block/scope i vagcom hva slags rpm du får selv om den ikke starter.

 

Bensinpumpa skal du kunne høre idet du vrir om nøkkelen. Eventuelt kan du sette 12v rett på sikring 28? (SJEKK), og høre at den går/prime selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan takk for infoen Terje.

 

Jeg har fått bytta G28 sensoren min i dag, og sp langt har den startet hver gang uten problem.

Kan oppdatere dette litt når jeg prøvd dette et par dager.

 

Ellers så har jeg enda litt tykk blanding og er på leit etter problemet. Jeg åpnet opp luft spjeldet i dag for å ta en nærmere titt

men det ser veldig rent å fint ut. Men når jeg kikker nedi der, så fikk jeg øye på enda en sensor :) hehe

Den er skrudd fast inn på luftintaket etter gass spjeldet. Åpner opp og ser og finner ut at det er en tempratur sensor som måler tempen på lufta inn.

Partnummeret til bosch er: 0280130085 Audi; 058905379 og den er ser slik ut:

 

f0280130085.jpg

 

Kan denne være med på å gjøre blandingen feil? Den er gammel og har nok aldri hvert byttet.!!

 

 

Edit. Grunnen til at jeg spekkulerer i denne sensoren er at bilen min blir verre når det er varmt ute. Og når jeg røyner den hardt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått logget litt på bilens temp.

 

Dettte er når jeg starter bilen med kald motor:

temp.jpg

 

Dette er når bilen er varm. Som dere kan se så viser colant temp 67 grader cels og ikke 90 grader cels?

Inne ibilen står min analoge på 90 grader. Noen som kan forklare meg dette?

Ute temperaturen var her 17 grader cels.

 

varm_motor.jpg

 

Ute temp på 17 grader men sensoren viser 25,5 grader ved kald motor? Kan det være sensoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan måle den sensoren din hvis den ser gammel ut. Tviler på at den trenger å byttes:

 

30 °C Motstand 1.5 til 2.0 KOhm

80 °C Motstandf 275 til 375 Ohm

 

Den har heller ikke noen innvirkning på bensin. Den som styrer det er en kjølevæsketemp-føler. Jeg er ikke godt nok kjent med denne modellen til å vite hvilken, men det er tydelig at det er en som går du instrument og en som sender signaler til ECU.

 

På eldre audier gir den mer bensin til kjølevæske er 70 C, eller en viss tid.

 

Hva får deg til å tro at det er en sensor? Differansen i målingen?

 

Her ville jeg sjekket lambda igjen, og begynt å se etter vakumlekkasjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan Terje.

 

Vel jeg tviler på at det er sensoren, men ville bare lufte tanken her ute.

Det er bare litt vanskelig å finne feilen da jeg ikke har noe feilmelding å gå ut ifra.

Lambda sonden er så og si ny, men jeg er villig til å sjekke den for å være 100% sikker.

Kan logge litt på den i mårå, men er usikker på hvilke verdier jeg er ute etter.

Hva er den beste måten å sjekke Lambda sensoren på? Denne metoden er ikke

den beste måten å teste på:

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg logget volten som Lambda sensoren gir, du kan se mitt i klippet at volten hopper opp og ned på tomgang.

Har du/dere en forklaring på dette?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg logget volten som Lambda sensoren gir, du kan se mitt i klippet at volten hopper opp og ned på tomgang.

Har du/dere en forklaring på dette?

 

 

Jepp, det skal den gjøre :)

Ser egentlig helt normalt ut det der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, håpet på at du sko si noe annet :)

 

Da var det vakum lekkasje igjen, huff. Noen som har noen gode råd hvordan dette kan gjøres enkelt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakumlekkasje eller tempføler..

 

Vakum eller boostlekkasjer kan sjekkes ved å blokkere systemet i en ende, og kjøre trykk inn den andre veien (Ikke mye mer enn en bar).

På min bil brukte jeg lokket til en sprayboks, borret et hull og satte inn en sykkelventil.

Akkurat hvor du skal sette på trykk må du nesten sjekke med google.

 

Holder systemet på trykket i en stund er det ok, dropper det fort må du lete videre med såpevann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk denne:

 

Slange.jpg

 

Hos meg var det en lang sprekk på undersiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk denne:

 

[ATTACH=CONFIG]213426[/ATTACH]

 

Hos meg var det en lang sprekk på undersiden.

 

Oki skal ta en sjekk på denne i dag og se.

 

Ellers takk for tipset Terje, Skal prøve å få laget meg en slik trykk tester du beskriver.

Men når du sier temp føler, mener du den tempføleren jeg har skiftet? Denne:

 

$T2eC16RHJFsFFSTDFiEbBR)VyE3L0w~~60_12.J

 

 

Jeg har også lest litt om denne crankcase pressure valve kan skape problemer.

$_57.JPG

Kan jeg få sjekket denne på noe vis også?

 

Jeg har nylig hatt ute å greaset opp denne diverter valve:

 

$(KGrHqF,!mEFGwwP9Z3TBR2uqsrpf!~~60_12.J

 

Kan den lage disse problemene jeg har om den lekker litt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk dysene om de holder tett.

Hadde samme problem på eldre GTI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp eg har vært innpå tanken selv og skal ta en titt på dysene.

Eg har lyst ned der dysene er og kan se ørlite tendens til fuktighet

nedi der. Men naboen min mente at det var så lite at det ikke burde være noe problem.

Hvis jeg tar ut dysene nå, Har jeg mulighet å sette dette sammen igjen nå og kjøre eller bør jeg få tak i

oringene først for å montere det igjen. Litt avhengig av at bilen fungerer ser du, og nå er den kjørbar.

 

Ellers så har jeg skrudd litt nå og funnet en lekkasje i en slange. Sjekk bilde:

 

slange1.jpg

 

Som dere kan se så ser slangen ny ut på utsiden:

 

slange2.jpg

 

Men den er morknet på innsiden:

 

slange3.jpg

 

Jeg skar vekk sprekken og plugget slangen. men dette hjalp desverre ikke på problemet.

 

Jeg har også tatt ut crankcase pressure ventilen:

 

$_57.JPG

 

Jeg blåser her med munnen fri luft begge veier. Skal ikke denne tette en av veiene?

Det ligger mye olje rester inne i inntaks slangen som går inn til turbo fra luftfilteret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra toppen:

 

Sånne sprekker gir de utroligste feil. Ettersom systemet skal være tett, skal det ikke så mye til. Sjekk alle de små slangene også.

 

PCV-ventilen i det nederste bildet skal lukke dersom du suger på den ene siden. Oljerestene du prater om er mest sannsynlig gasser fra åndingen som er kondensert.

 

Neste sjekkliste:

Bruk vagcom, Engine block 8. Det skal være fuel trim. Felt 2 og 3 skal du se på.

Felt 2 er tomgang, Felt 3 er "multiplicative", dvs kjøring. Har du noen negative verdier her? Negative verdier betyr at bilen går for fett, og lambda reduserer dyseåpning. Positive verdier betyr at bilen går for magert.

Normale verdier er +/- 10 på tomgang og +/- 8 for kjøring.

 

 

-Ta ut LMM-kontakten og sjekk om bilen går dårligere/likt med LMM utkoblet.

-Sjekk injector quantity på cyl 1-4.

 

-Den tempføleren din, er det den som er G62 på disse?

-Tenk på å bytte bensinfilter dersom feilen din kommer på høyt turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan Terje,

 

Jeg finner ikke fuel trim i noen av group inne i vagcom. Kan det være jeg ikke har dette eller heter det noe annet enn fueltrim?

Er det dette jeg leter etter?

 

 

Wow når eg såg denne videoen så ser eg at olje dipsticken skal være tett.

Min er 110% ikke det. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

 

Finner heller ikke dette i vagcom:

Sjekk injector quantity på cyl 1-4.

 

Jepp det er G62 temp føler ja. Den ligger bak motoren mot torpedoveggen på denne:

 

 

Bensin filter byttet jeg selv nettopp sist oljeskift ca 6 mnd siden.

Problemet ligger bare ved lavt turtal, veldig lavt turtal.

Bilen er meget bra ellers. Det er værst når jeg skal dra opp båten

da jeg må ruse bilen som ein idiot får å få den opp. Folk tror jo eg e heilt idiot

hehe. Det har di jo kanskje rett i men.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, sjekk gruppe 32 og 33.

Mulig det står Partial og Idle, adaption eller noe slikt. Skal hete lambda control (mixture adaption)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne du mener??

 

vag2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, den der viser bare hva som gjøres for å holde tomgangen stabil.

Skal hete mixture adaption den du leter etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.