#1 Skrevet Juli 10, 2014 Hei Begynner å bli ganske lei etter 5-6 drivknute og mansjett bytter. Det hele startet for 3 år siden når bilen ble senket, da sprakk først den høyre mansjetten også den venstre. Ganske naturlig på en gammel bil som får nytt arbeidsområde på drivknutene, byttet fett og mansjett på venstre side og hele knuten på høyre pga noe slakk. Etter dette har mansjetten rykki mange ganger, kan gå alt fra et par uker til et halvt år mellom hver gang. Dette skjer altså bare på høyre side, venstre knuta har gått 60k i mitt eie på orginal knute og ny mansjett. Har vært så treig med å fikse det noen ganger at knuta har klokka så mye at jeg har bytta den igjen og. prøvde først biltema sin pga pris, så regna med at det var grunnen, men etter det har jeg prøvd meyle et par ganger og den ryker like fort, den som har holdt lengst er faktisk biltema. Nå har den altså sprekt igjen og jeg er lei, noen som har noe formening om hva det kan være? bilen er en a4 b5 1.8tq tiptronic som kjøres lavt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 12, 2014 Har akkurat samme problem på Passat 3BG'en her, bare at denne (foreløpig) har original høyde. Det er gjerne den høyre akselen og jeg har en teori om at det skyldes at leddet blir litt for mye vridd når man manøvrerer akselen inn og ikke har løsnet annet enn de øvre bærearmene. Nå har mansjetten røket igjen (etter at jeg bytta den i vinter) og denne gangen kommer jeg ikke til å sette på den ytre klemma på mansjetten før den er på plass. Da blir det ikke samme strekkbelastninga på mansjetten. For øvrig sitter den til Tema utrolig stramt på høyre side. Den man får til venstre (som er en universaldel) er lenger og ser ut til å ha mer spillerom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 12, 2014 hmm mulig vrir den jo maks for å få den inn når du har løsna øvre armene, men skulle tro den tålte det:P uansett godt å høre at andre har samme problemet. tenkte å kjøpe mansjett fra mekonomen (samme som jeg har kjørt på i 3 år på venstre siden) og hive på den, ikke tid å bestille noe annet før jeg skal på ferie 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 13, 2014 Hadde samme problem med min gamle A4 at mansjetten hadde svært dårlig holdbarhet. Det jeg gjorde var å kjøpe orginal del, denne var av hardplast og ikke gummi som de spontan som mekonomen selger (m.fl.) Kjørte med dette i to år uten problemer før jeg solgte den (overtok en annen A4 med klima). Så prøv å bytt over til hardplast for å se om det er mer holdbart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 13, 2014 Dersom mansjetene ryker ofte kan årsaken være feilmontering. Jeg er forsiktig med fettmengde inni leddet. Før montering av indre klemme passer jeg på at bilen står på hjulene, styring rett frem, og stikker inn en tynn skrutrekker mellom aksel og mansjett for å utligne over- eller undertrykk i mansjetten. Dersom man feks skulle sette på begge klemmene før senterbolten skrus inn så vil den lage et visst overtrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 13, 2014 hmm, mulig. har alltid bare montert på knute og mansjett for så å skru inn senterbolt til slutt. Men skjønner ikke hvilken betydning dette skal ha, da mansjetten beveger seg jo veldig mye frem og tilbake vær dag samt, mye tempratur forskjeller som vill skape over/undertrykk. Den andre knuten som har gått totalt 190000 km og de siste 50000 med mansjett montert av meg holder da fortsatt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 13, 2014 hmm, mulig. har alltid bare montert på knute og mansjett for så å skru inn senterbolt til slutt.Men skjønner ikke hvilken betydning dette skal ha, da mansjetten beveger seg jo veldig mye frem og tilbake vær dag samt, mye tempratur forskjeller som vill skape over/undertrykk. Den andre knuten som har gått totalt 190000 km og de siste 50000 med mansjett montert av meg holder da fortsatt? Det er ikke alt man trenger å skjønne, så lenge man ser virkningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 13, 2014 Jeg var veldig nøye med at mansjetten ikke ble vridd når jeg strammet "stripsen". Har en teori om at mansjetten blir stående i spenn hvis man ikke passer på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 25, 2014 Da er det bytta ledd igjen på høyresida (Tema) og jeg bestilte meg mansjett fra NBS for å eliminere at Tema sin føltes så kort sist gang. I mellomtida har NBS en annen leverandør, så jeg fikk ikke en av plastmateriale denne gangen og den var ved første øyekast lik den som Tema hadde i pakka med leddet. Men, som jeg antok lenger opp, var den som fulgte med leddet bortimot 1,5 cm kortere enn den jeg fikk fra NBS. Når jeg sjekker merkinga på mansjettene blir dette bekreftet: Den fra Tema heter BT 170-X, mens den fra NBS heter bare BT 170. Jeg satte naturligvis på den fra NBS og kunne bare konstatere at det ikke overraskende var mer spillerom med denne enn det var da jeg brukte den som fulgte med leddet forrige gang. Så da regner jeg med at det er fred og ro fra den kanten i mange år framover:). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 25, 2014 Hmm, se der ja Jeg kjøpte mansjett fra møller i plast, men rakk bare kjøre noen få hundre km før motorras:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 25, 2014 Plast er nok å foretrekke. Den mansjetten som jeg fikk første gang fra NBS (produsent Vika) var av plast og overlevde at leddet gikk i oppløsning. Gummimansjetten fra Tema har synlige sprekker i bunnen av foldene allerede neste gang man bytter hjul, så kvaliteten er heller semmer. Igjen så ser man at man får det man betaler for. Ikke det at det er så mye jobb å bytte et ledd i ny og ne, men med familie, gammelt hus og andre, mer trivelige bilprosjekt som ligger på is føles det som bortkasta tid å bytte drivakselledd på familiebilen - selv om jeg rakk å bytte denne gang mens kona venta og før jeg dro på jobb, og bilen umiddelbart ble tatt i bruk da jeg slapp den ned på jekka. Her er det ikke rom for mye driftsavbrudd, for å si det slik;). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 26, 2014 Hva med mansjetten på venstresiden, er det noen forskjeller der? Skiftet mansjett og ledd for ett drøyt år siden, og i dag oppdaget jeg at det hadde kommet fine låter igjen. Så ut som det var fett på felgen, ikke veldig overraskende, så da må man få skiftet dette fortest mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 30, 2014 Inge som veit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 30, 2014 Min beste erfaring - kjøp orginal mansjett hos Møller. Koster litt mer, varer lenger og man slipper og skifte annenhvert år, eller når du hører at knuta er defekt og må skifte den også...bare fordi man skulle være gnien og kjøpe en uorginal en som enten var litt for kort eller har dårlig kvalitet som ikke tåler kuldegrader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 30, 2014 (endret) Kjøpte komplett fra enten Febi, SKF eller Metzger sist (husker ikke eksakt), så kvaliteten er jo ikke den labreste man får tak i. Men da blir det nok knute fra Biltema og mansjett fra Møller neste gang. Edit: Blir nok Metzger fra Rexbo, da det koster 470,- inkludert frakt akkurat for øyeblikket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...