hakkete DSG ved igangsetting, Passat vr6

Anbefalte innlegg

Har da en 08mod Passat 4 motion med lit DSG feil.

 

Kjøpte bilen for ca to måneder siden å merket da at girkassen hakket ved igangsetting i bratte bakker.

Hadde bilen inne på skjekk hvor de ikke fant noe feil, å ,mechatronikken fungerte som den skulle, han grunninstilte kassen, noe han ment hjalp noe, uten at jeg merket noe forskjell. Forslaget hans til videre arbeid var da å bytte clucher, noe lommeboka og viljen ikke ønsket.

Hadde noen uker senere bilen inne på service hvor dem bla. byttet filter og olje på kassen. Etter dette ble det mye mykere å ta igang med, men nå etter en månedes tid har hakkingen begynt å komme tilbake.

Den er helt fin å ta igang med i små bakker og på flatmark, men når det er lit bratte bakker virker det som at hele kassen på en måte slipper for så å gripe tak igjen under igangsetting noe som da gjør at hele bilen nykker en del.

 

Noen jeg har snakket med som jobber med bil å da kjører mye forskjeldige biler om dagen sier at dem merker dette på veldig mange biler med DSG som har rullet noen km, min har forøvrig rullet 220 000km.

Noen som har noe formening om hva dette kan komme av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det vere at girkassen trenger en flushing? Den ble jo som nevnt mye bedre rett etter oljeskift, men har nå senere begynt å hakke igjen som den gjorde før oljeskift.

Eventuelt om noen vetnom noen girkasse verksteder på østlandet som flusher DSG kasser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du grunninnstilte kassen ventet du på bilen ? Grunninnstilling av din dsg kasse kan ofte kreve en tur på minst 5mil, for man skal igjennom en veldig lang syklus, kjør så så lenge på 4.gir, så så lenge på 5.gir osv, rygge og ta igang flere ganger.

 

Kassa lærer seg også din kjørestil.

 

Høres nesten ut at kassa skulle hatt nye clutcher, om du ikke klarer og bli vandt med det da siden det kun er i motbakke.

Finnes også måleblokker man kan gå inn på hvor man ser hvor "slitt" clutchene er.

 

Var også borti en dsg som hakket litt ved igangsetting, grunninnstilte denne kassa og ble bedre av det.

Men fant ut etterpå at den hadde hoppet over en oljeskift på kassa, hadde gått 118 tusen på første bytte....disse har 60'km intervall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter alle DSG-trådene her på forum så ser det ut til at det oftest er Mechatronic'en som svikter, ikke clutchene? Og at dette fikses med grunninnstilling, oljeskift, SW-oppgradering eller bytte av hele enhetene, alt etter som? Kan ikke huske å ha sett mye om clutchbytte på disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du grunninnstilte kassen ventet du på bilen ? Grunninnstilling av din dsg kasse kan ofte kreve en tur på minst 5mil, for man skal igjennom en veldig lang syklus, kjør så så lenge på 4.gir, så så lenge på 5.gir osv, rygge og ta igang flere ganger.

 

Kassa lærer seg også din kjørestil.

 

Høres nesten ut at kassa skulle hatt nye clutcher, om du ikke klarer og bli vandt med det da siden det kun er i motbakke.

Finnes også måleblokker man kan gå inn på hvor man ser hvor "slitt" clutchene er.

 

Var også borti en dsg som hakket litt ved igangsetting, grunninnstilte denne kassa og ble bedre av det.

Men fant ut etterpå at den hadde hoppet over en oljeskift på kassa, hadde gått 118 tusen på første bytte....disse har 60'km intervall.

 

Første gang den ble grunninnstit var det møller som gjorde det, så hvordan de gjorde det vet jeg ikke.

Jeg grunninnstilte kassen igjen her forige dagen, men dette var uten den syklussen du nevner her. Jeg bare passer på at olja på girkassen var varm, så gikk jeg gjenom et parr av de grunninnstillingene mens bilen bilen sto i P, å bilen ble ikke noe bedre av dette, heller tvert imot.

Har du blokkenne og verdiene på skjekk av clutchenne?

Han på møller som grunninnstilte kassen første gang nevnte også clutchenne, men siden bilen ble så mye bedre etter oljeskift misstenket jeg at det kanskje var dårlig olje som gjorde det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter alle DSG-trådene her på forum så ser det ut til at det oftest er Mechatronic'en som svikter, ikke clutchene? Og at dette fikses med grunninnstilling, oljeskift, SW-oppgradering eller bytte av hele enhetene, alt etter som? Kan ikke huske å ha sett mye om clutchbytte på disse?

 

Mechatronicen ble byttet når bilen hadde gått rundt 60-70 000. Jeg misstenkte også feil på denne, men han karen på møller hadde kontrolert denne, å han sa at denne fungerte som den skulle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har fucka til grunninnstillinga :( for det hele starter med at du skal stå i ro med brems inne og park også begynner kassa og jobber, mange rare lyder under den syklusen (for kassa prøver å ta i)

Etter dette skal man ut på en lengre tur og kjøre bilen i hvert gir (velge gir selv) ikke i D modus.

 

Ikke sikker på måleblokk kanal, siden vi bruker et system som heter odis, der har vi en kontroll plan vi går igjennom for å sjekke clutcher.

 

Har kassa di fulgt 60 intervallet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk gjennom hisstorikken nå, å det ser ut som at det er bytte olje når det skal.

Girolje er byttet på:

59895km

63027km (ifbm bytte av mechatronic)

115790km

178611km

180164km

Ca 21800(under mitt eie)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke stå på at det ikke er skifta olje på kassa.

Men når du grunninnstilte selv, hva skjedde da under den syklusen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme greiene på en octavia 1,4 med dsg. Da byttet de clutchen. Dette var garanti da bilen kun var ett år og hadde gått 30.000. Men hadde samme symptomene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke stå på at det ikke er skifta olje på kassa.

Men når du grunninnstilte selv, hva skjedde da under den syklusen ?

 

Første gangen kjørte jeg litt så jeg fikk opp oljetempen på kassa (ca 70 grader) så kjørte jeg gjenom gruppe 61 og 60 i vagcom å venta til disse var ferdige (masse dunkelyser fra kassa på begge gruppene). Stoppa motoren i 10sek, å trodde da at jeg var ferdig, så satte da bilen i D og kjørte meg en tur.

 

Prøvde igjen igår. Kjørte gjenom gruppe 61 og 60 (med varm olje) etterfulgt av kjøring i manuel modus. Startet logisk nok stille i 1 gir, så girte jeg opp til andre, rett etter det til tredje hvor jeg lå i ca 5min, girte så opp til 4 hvor jeg også lå i ca 5min etterfulgt av å gire opp til femte og sjette gir.

Etter dette tok jeg et parr kraftige nødbremser etterfulgt av full pådrag (dette i D). Kjørte så et lite stykke i drive, så tok jeg en del start framover og bakover i bakke (bilen hakket mye da).

Kjørte så et lite stykke til (fortsatt i D), så prøvde jeg å ta et parr bakkestart igjen, å da var bilen blitt lik slik den var rett etter at jeg fikk den tilbake etter oljeskift, altså mye bedre.

Jeg merker fortsatt at girkassen på en måte er litt usikker når jeg skal ta igang, i bakker hvor bilen begynner å trille lit bakover merker jeg at bilen begynner å dra, for så å slippe, dette kan skje helt opp til tre fire ganger før den setter seg ordentlig å drar bilen oppover. Dette er jo slik den var før også, men da hakket den når den prøvde å dra igang, mens nå bare drar den forsiktig å mykt uten hakking. Dette er bare om jeg holder samme gassen hele tiden. Om jeg gir mere og mere gass drar den seg opp med en gang. Vet ikke om dette er normalt jeg?

Jeg har faktisk merket at bilen oppfører seg likt ved start på flatmark, men har nok bare ikke tenkt over dette.

På flatmark slipper jeg først bremsen, så venterjeg til bilen begynner å gå fremover av seg selv før jeg gir gass, å da merker jeg jo ikke noe av denne nykkingen.

 

Setter forøvrig STOR pris på hjelp, kan ikke stort om disse kassene, så hjelp taen imot med STOR TAKK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sittet å studert dette clutch greine nå en stund, å det ser jo faktisk ikke så ikke ut å bytte dette. Ser man får komplett clutch kit på ebay til en overaskende lav sum. Har også sett at man får oppgraderingsclutcher til ca. samme summ, men hva er best og lettest mtp. jobb?

Har også sett en del på hvordan man bytter dette, å ser jo ikke ut som noe kjempe greier det heller.

Så hoved jobben blir vel å ta ut girkassen, men det er nok noe jeg gjør selv tenker jeg. så tipper jeg at jeg sender bort kassen for bytte av clutch for å forsikre meg om at dette blir gjort korrekt.

Er det noen som har noe erfaring med bytte av clutchene og å ta ut girkassen?

Har ikke sett så veldig nøye på det, men det ser jo for så vidt ut som en grei jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.