Driftsikkerhet A6 1,8t vs. Passat 1.9tdi

Anbefalte innlegg

Driver og snuser på ny bruktbil, og har vel falt ned på enten '04-05 A6 1,8TQ eller Passat 1,9tdi 4motion. Bilene jeg har kikket på har alle gått mellom 150-200k og gått med vanlig 15k intervaller på service.

 

Spørsmålet mitt er så enkelt som hvis man ser bort i fra drivstoffforbruk, hvordan er driftsikkerheten på motorene i forhold til hverandre? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel personlig gått for 1,9tdi. Ganske bombesikker motor (bank i bordet).

 

1.8T har oljesil problem, 1,9tdi får kam problem ved få oljeskift (høres ut som ei snekke).

 

Har hatt begge, og jeg synes 1,9tdi momentkurven er finere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en uchippet 1,9 TDI med lavest mulig km-stand og som ikke har dratt mye henger etter seg, tung sådan. Bombesikre motorer, sett bort fra at man kan få kam-problemer (som nevnt) og svinghjul er et lite problem, dog har vi kjørt på Passaten i heimen her nesten 70 000km på 3 år uten at svinghjulet har begynt å vibrere eller lage låter - har nå gått 258 000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser det ut til A6'en min rolig har trekt inn årene for siste gang i mitt eie, så da haster det plutselig litt mer med å finne seg en annen bil. Har pr. I dag ca. 100k å bruke, så det renner ikke akkurat over av valgmuligheter når det kommer til bil. Hvor holdbar er egentlig disse motorene i forhold til hverandre (i uchippet tilstand). Regner med en 1,8t også klarer endel km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt 2stk A6 med 1,9 TDI, begge chippet. Egentlig veldig trivelige motorer som går meget billig og bra nok om man ikke har det travelt. Min første gikk som en klokke etter 330.000 km når jeg solgte den, den andre hadde jeg en blåst toppakning og litt dysetull med, ellers ingenting. Broderns Passat med TDI gikk fint etter nærmere 400, da den måtte skrotes av andre årsaker. Damas A3 med 1,8T har gått 270 og går fortsatt fint. God erfaring med begge motorene her altså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8t går også langt bare oljeskift er fulgt ;)

min bikker snart 200 uten at oljesil har tettet seg, ikke noe kakling heller.

Eneste utgifter jeg har hatt er turbo bytte (vanlig på 1.9tdi og) også byttet jeg alt av olje ånding slanger, da dette var gammelt å sprøtt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.