A4 Bang Olufsen? evt andre merker for ombygging

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært å kjøpt meg en 2011 A4 allroad. Denne har standard anlegget med sub i gulvet bak. Har kikket litt på å bytte til Bang Olufsen i bilen.

Noen som vet om det er samme ledningsnett så det bare er plug&play, eller om det er et annet ledningsnett til dette anlegget?

Noen der ute som evt har andre forslag til oppgradering?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva som mangler, men det er ikke det samme. Sett et par tyskere som har byttet, og det er demontering av ALT innvendig omtrent for å få på plass kabler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, da må man se på andre løsninger da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke bare bare nei. Med standard annlegg drives høytalerenne i dørene fremme rett fra cd/spilleren, mens de aktive høytallere i bakdørerne drives av en liten forsterker som ligger i bagasjerommet. Med B & O annlegg drives alle høytallerenne av forsterkeren i bagasjen.

Kort fortalt må du legge opp nye kabler fra begge framdørene til bagasje, bytte høytallere i bakdørene (kanskje kablingen til disse også mtp kappasitet) du må bytte ut all kabling fra spilleren til den nye forsterkeren, du må bytte forsterker og ''bass kasse''. Spilleren må også kodes om da den bruker forskjeldige utganger på std. og B & O.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, der var det mye greier, vet ikke helt om det er vert det.. så skal se litt på andre alternativer, vet det er noen som setter i uoriginale høyttalere som er beregnet for originale forsterkere=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om bare subben er plug and play?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er lenge siden tråden ble startet, men hva endte du opp med å gjøre til slutt? Har A4 Allroad selv og var mindre fornøyd med lyden. Hoppet likesågodt uti den dype enden på bassenget og kjøpte høyttalere, forsterker og nytt ledningsnett på Ebay. Måtte ut med alt interiør i bagasjen, baksete, forseter, alt av plast i dørene, plasten i døråpningene, hanskerom, midtkonsoll og plast under rattet. La nytt ledningsnett paralellt med det gamle og byttet ledningene som gikk opp til dørkontaktene med de nye. Måtte bytte hele ledningsnettet i begge fremdørene. Venter litt på svar fra Møller, for de hadde ikke snøring på hvordan de skulle gå frem for og få kodet B&O forsterkeren inn, så jeg har ikke noe lyd enda og kan vel strengt talt ikke si om det virker. Men teoretisk sett skal det funke så vidt jeg har forstått :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja skulle veldig gjerne hatt noen å sammenlignet med! [emoji4] Men jeg er fullstendig novise på vag-com. Skal se om ikke jeg rekker å koble til imorgen, så kan jeg kopiere ut litt feilkoder eller hva jeg nå trenger. Møller fjernet ikke noe CP, mekanikeren snakket om at jeg muligens hadde stilt i stand noe voldsomt stort, skulle høre med verkstedmesteren og trodde hele bilen måtte kodes om og at detta kunne bli fryktelig mye greier. Tror ikke han/de har vært borti noe sånt før, men folk bytter jo komponenter i øst og vest, en B&O amp kan umulig være så vanskelig. Jeg koblet såvidt på vagcomen og leste av feilmeldinger, mener jeg dro kjensel på modellnummeret til B&O ampen, så noe skal da være koblet riktig [emoji13]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Be verkstedet om å fjerne CP, så fikser du kodingen ellers selv. Om jeg har forstått riktig så er ikke fabrikkdokumentasjoen tilrettelagt for å gjøre oppgraderinger (bortsett fra å ettermontere hengerfeste og muligens legge til DAB..).

Jeg ettermonterte ACC (adaptiv cruise) i min bil, fikk Møller til å fjerne CP og ordnet resten selv.

Hvis du skal ha bilen på service hos Møller senere så må du passe på å si at bilen ikke skal nullstilles/kodes med fabrikk innstillinger for da forsvinner alt du har gjort med den..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok den fabrikkdokumentasjons-biten han mekanikkeren klikket litt på ja. Når du monterte ACC, måtte du først legge den til i 19- CAN Gateway, Installation List før du kunne adde den i en annen meny? Husker ikke hvor jeg har sett den før, om det var 01, 09, 46 eller noe i den duren :)

Møller har i alle fall ikke fjernet CP ennå, virket som han kanskje ikke fikk kontakt med forsterkeren, men kan hende han rett og slett ikke viste hvordan han skulle gjøre det og ikke hadde tid til å leite/spørre noen andre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, må legge til enheten i Installation list i GW'en. Så måtte jeg endre koding i motor ECU, instrument, ABS/ESP modul, rattmodul, og MMI slik at alle moduler var klar over at bilen nå har ACC. Hos deg blir det vel stort sett GW og infotainment som blir berørt vil jeg tro?

Jeg brukte en erfaren mekaniker for CP jobben (tidl klubbmedlem som jobber på Møller Ensjø), en kan nok ikke bruke standard prosedyrene de har i dokumentasjonen sin for oppgraderinger som dette. Mener å huske han sa han måtte gjøre det 'manuelt' i 'VAS' for ting som dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk snoket litt mer rund i VCDS'en ikveld. Fant ikke noe egen B&O "box" i Installation Listen, men huket på 47 - Sound System som hadde huket seg av.

Får 5 feilkoder på system 47. 00874 - Treble Speaker Front Left (R20), 00421 - Rear Left DSP Midrange Speaker (R105) , 00422 - Rear Right DSP Midrange Speaker (R106) , 02753 - Inside Microphone (R74) og 02095 - Component Protection Active .

Kjørte en Output Test og det var iallefall lyd i alle høyttalerene, så noe må jeg ha gjort riktig :) Jeg vet det er en dings i himlingen ved interiørlyset som jeg ikke har koblet til (regner med det er en mikrofon), for når jeg tredde de nye kablene opp dit så ble det 2 ledninger mer i kontakten enn jeg hadde fra før av. Hadde ikke noe å koble til i andre enden, tipper det kan ha noe med aktiv støyreduksjon å gjøre eller noe i den duren. Har vel en mic oppi der fra før av pga orginal bt handsfree, ville vel tro den går koblet via B&O ampen og signalet sendes vidre tilbake til mmi med fiber, men aner strengt talt ikke.

Husker du tilfeldig vis hva han duden på Møller Ensjø het?

Har ettermontert orginalt ryggekamera også som heller ikke virker. Får ikke opp feilkode om CP, men får at det ikke er justert. Tipper det bare er derfor det ikke vil starte selv om jeg tror jeg har kodet det ferdig. Vcds ville ikke godta min liksomkalibrering :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok 47 ja:

Address 47: Sound System (J525) Labels: 8T0-035-223-BOM.clb

Part No SW: 8T0 035 223 AN HW: 8T0 035 223 AK

Component: DSP Prem H10 0190

Revision: 00010001 Serial number:

VCID:

Det er egen mikrofon oppe i taket, brukes for å justere lyden ut fra forholdene:

http://www.bang-olufsen.com/en/car-audio/car-models/audi/hall,-,of,-,fame,-,a4#

Sonic Intelligence

The Bang & Olufsen Sound System uses a microphone integrated in the ceiling of the cockpit to measure changing noise conditions, and automatically adapts the volume and timbral balance accordingly. At the same time, the intelligent loudness system ensures that the perceived balance of bass, mid-range and treble remains constant at all volume levels to ensure clean, crisp and precise sound.

Jeg vurderte å ettermontere ryggekamera, men har ikke gjort det. Lurer på om Sondre Hugaas/bilkomponenter.no har erfaring med det, kanskje han kan hjelpe der (tror ikke ryggekamera modul har CP).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.