Montering av to delte bently felger

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et par me Bentley mulliner felger som er delte, lakka opp igjen. Så lurer jeg på hvor mye skal jeg dra til boltene som fester sentere i ringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

30nm med Loctite, mener jeg å huske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dro til 30nm uten locktite på mine bbs rk2. Ikke løsnet enda;p

Samme tønnene som bentley hjula, føles skummelt med 30nm på 6mm bolt i alu, men går det;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med Hallvar Hellesø her på forumet :) han har over middels kunnskap med delte felger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk fra BBS i USA. Riktig nok ikke Bentley, men sikkert ikke dårligere ;)

 

"Petter,

 

The torque spec for those bolts is 24 Nm using a medium strength blue Loctite 242, Wurth medium strength threadlocker or equivalent. Refinishing methods can affect the integrity of the bolt torque; excessive paint or other coating on the mounting surface may soften in use, thus affecting the torque. As these are refinished, BBS can take no responsibility for the reassembly. Nevertheless, we are happy to assist you with the torque information.

 

Thanks,

Eric

 

 

BBS of America, Inc.:

Eric Niconovich

Motorsport Sales & Service

BBS of America, Inc."

 

 

Det som er skummelt er titan VS alu. (Skruene til Bentley er BBS skruer.) Enten drar man over gjengene i aluen, eller så knekker bolten.

 

De knekker som oftest når de demonteres, men vil ikke anbefale for mange Nm ved montering. De trenger i utgangspunktet ikke mange Nm da vekten av bilen ikke hviler på skruene, men på kontaktflaten mellom senter og tønne. Derfor er loctite veldig viktig.

 

Jeg har en pose ubruke skruer med loctite på hvis du skulle trenge det. 99% identiske, men det er ikke stempet BBS på hodene.

 

Limer også inn noen andre svar jeg fikk.

 

"Very sorry, Petter,

as BBS road wheels aren't allowed to be disassembled, you can't get any informations about torque (it comes from legal raeson with the German TÜV).

 

Regards

Klaus Morhammer

Hottinger&Morhammer GbR

BBS RACING WHEELS

P1548 D—82120 Gauting

Fon +49-89-89309650

Fax +49-89-89309651

info@bbs-racing-wheels.com"

 

 

 

"Dear Mr. Jacobsen,

 

Thank you for your enquiry.

 

I guess that you are talking about the connecting bolts which keep rim and center of a wheel together?

 

If this is correct I have to inform you that for reasons of safety and product liability it is not allowed to disassemble multipiece wheels.

Due to the fact that these little bolts are such important safety parts of a wheel we never send them out.

 

However, since the wheels are disassembled already we would like to check the possibility to offer you to send the wheels to our factory in Germany where our technician can reassemble the wheels. But first we need to know the exact wheel type. So kindly inform me about all numbers and figures which can be found somewhere on the wheel (the link unfortunately didn't work).

 

Thank you.

 

 

 

With best regards

Claudia Bruckner

sales aftermarket

BBS International GmbH i.I.

Welschdorf 220

D – 77761 Schiltach

Tel : +49 / (0)7836 / 52-1152

Fax : +49 / (0)7836 / 52-4152

Email : bruckner.claudia@bbs.com

Web : http://www.bbs.com "

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dro over gjenger som bare det på noen Speedlines jeg hadde, og der brukte jeg 20nm og Biltema "loctite". Bruk iåsfall lite Loctite, for tror kanskje jeg brukte en anelse for mye sånn at det ble "trykk" når jeg skrudde i boltene. Hadde ikke noe problemer når jeg monterte RM-ene mine for mange år siden, hvor jeg ikke brukte Loctite og dro til med like mye moment.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt er boltene satt inn med tør loctite, så skal nok ikke ha mye nei. En dråpe holder nok.

Også greit å rengjøre gjengene før man skrur sammen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjorde samtlige gjenger, både på tønner og bolter. Brukte ikke mye selv, men tydeligvis for mye. Eneste logiske forklaringen jeg har, samt en lokal Reodor Felgen (meget mekanisk anlagt) som måtte borre nytt hull i tønnene opptil flere ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har renovert 2 sett Bentley felger, 19" og 20". På den ene felgen var en skrue knekt, og å bore ut titanium fra alu er ikke lett. Endte med å bore rundt skruen, fiske den ut, sveise igjen hullet og bore opp på nytt. Gjorde alt selv foruten å sveise inn en kladd med alu. Tok litt tid, men betalte vel bare 150kr for sveisinga. Så hvis man kan slippe knekte skruer, så er det å foretrekke ja, ikke enkelt å få tak i originale BBS stemplet skruer heller.

 

Skal etter planene renovere noen 18" BBS RSII (senter og tønne skal helpoleres) og på 3 av 4 felger må ventilene (skult som skrue) bores ut :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.