LMM målinger 2,5tdi V6 AKN, noen som kan sammenligne målinger?

Anbefalte innlegg

Noen som vet, eller kan se på sin egen bil hva målt LMM verdi er på tomgang?

Min ligger på 520-540mg/str, mens specified ligger på rundt 200 mg/str. Har nettopp byttet lmm..

 

Ingen feilkoder, men bilen ryker under pådrag og av og til lader den ikke før 2000rpm.

 

Noen som kunne logget sin 2,5tdi v6 et drag på 3dje eller 4 gir og vise en graf over specified og actual for å sammenligne?

 

Legger ved bilde av måling på tomgang og et drag i 3djegir.

graf a6_2.png

vagcom_screenshot.png

gra.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo, ryker den så får de nok for mye diesel jmf luftmengde. Dieselpumpa gir fra seg dieselmengde i henhold til luftmengden (ref Møller) Har du blendet EGR forresten?

 

Ellers så ser jeg at du har samme symptom som jeg stusser over med vogna mi dog med unntak av forsinket turbotrykk. For høy LMM verdi har nok sammenheng med at du samtidig får for mye luft i samme turtallsområde som turbotrykket kommer. Videre etter dette så faller målt luftmengde ved økende turtall, og jeg opplever det samme her fra 3500 o/min. Dette tror jeg får direkte betydning på ytelsen siden diselpumpen vil redusere tilsatt diesel.

 

Verdien som blir oppgitt er mg/str. Det blir mer tydelig hva som egentlig går gjennom motoren om man omgjør dette til mg/min, dvs multiplisere med turtall.

 

Jeg har også byttet LMM, og da ble motoren bedre. Før dette hadde jeg lavere mg/str på alle turtall ved pådrag, etter så ble den for lav etter 3500 o/min. Etter dette tenkte jeg at det var for stor motstand gjennom motoren som var årsaken, som ble påfallende på høyere turtall når store luftmengder skal gå gjennom motoren. Det som jeg trodde var mest logisk i den sammenheng var partikkelfilteret. Jeg byttet dette også, og da ble motoren igjen litt bedre, men målte LMM verdier ble ikke endret. Tett eksos etter fremre partikkelfilter vil kunne forklare problemet, men kanskje lite trorlig.

 

Hva som nå skyldes for lave LMM verdier har jeg ingen ide om. Jeg har funnet en annen tråd på nettet som også får for lave verider ved høyere turtall, men det kom ikke frem noen svar. Jeg tenker litt på om funksjon av turbo vil kunne forklare verdiene, men jeg vil tro at turbotrykket ditt er normalt og ligner mitt eget...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som kan skape for lavt målt LMM verdi, er vel om motoren suger falskluft på undertrykksiden, dvs fra LMM til turbo. Ikke rare rørstussen på dette, men noen som har vært borti lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det på svigerfar sin golf plus, fant et hull på 0.5cm, hadde gnagd mot en brakett oga en manglende festebolt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt av slangen og sett godt etter, den er ganske ny og tett.

Har blendet egr med plate mot innsug manifold.

Kjente på akslingen på turboen og den spinner rimelig lett og har lite slarke.

Har tatt gjentatte tester på n75 og vnt klokke, og alt beveger seg tilsynelatende som det skal. Har ikke demontert turbo og sett.

 

Av og til har den greit med ladetrykk rundt 2500rpm, andre ganger ingenting før 3000rpm.

 

Ryker en god del hele registeret nå, og kommer nesten en sky når den får skikkelig høyt turtall (typ 4500 rpm)

 

Ser fortsatt ut som ladetrykket er ganske likt etterspurt verdi på høye turtall.

 

Har ikke skiftet dieselfilter på en stund men det skal vel ikke ha noe å si.

 

Er turbo gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel ha 1 bar ladetrykk før 3000 rpm som jeg har i den tabellen som er vedlagt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, at du har for høye LMM verdier på lave turtall skyldes nok blindingen av EGR. Jeg fikke det samme, og dette kommer av at motoren ikke får resirkulert eksos men drar all luft gjennom LMM. Men nå begynner jeg å lure litt på selve blindingen om den kan være skyld i at du får for lave verdier på høyere turtall ved pådrag. Mener å huske på at du hadde en tidligere graf hvor du hadde normale LMM verdier gjennom hele turtallregisteret. Jeg skulle selv ha gjort dette men pga mye rart så har jeg utsatt det.

 

Tviler på at turboen din er gåen, den fungerer jo og tilnærmet som forventet. Har du overhalt denne forresten mtp soting. Jeg vill først og fremst ha åpnet opp for EGR og målt veridene på nytt. Hva ekosen angår, har du sjekket timingen? En annen "ide", ikke fungerende veivhusfilter? Om olje unnslipper her så vil den dras rett inn i inntaket på bilen og muligens skape røyk??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan prøve å åpne egr igjen å ta nye målinger.

Har ikke sjekket noe timing Nei, hvordan? Elektronisk eller mekanisk?

Har ikke overhalt noe mtp åå soting, tenkte du på å rense innsugs manifoldene?

Har ikke skiftet veivhusfilter men er svart røyk å ikke blå som det blir av brent olje? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den ryker kan jo være lekkasje på trykksiden. Jeg hadde tilsvarende feil på min som kunne komme og gå (varierende trykk og røyk), og da var det den lille slangebiten fra turbo og over på rør frem til IC som lakk. Den så fin ut helt til jeg demonterte. Hadde ingen ekstra suselyd, så jeg var i utgangspunktet sikker på at jeg ikke hadde lekkasje :)

 

Avvikende LMM-målinger har jeg også på tomgang pga. blendet EGR, men målingene stemmer ved pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det skal ikke være problem med at egr er blendet? Mtp målingene.

 

Kan jeg trykkteste en diesel motor på samme måte som bensin? :-P

Bare plugge hullet fra veivhusfilter og sette littegranne trykk inn på suge siden av turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det skal ikke være problem med at egr er blendet? Mtp målingene.

 

Kan jeg trykkteste en diesel motor på samme måte som bensin? :-P

Bare plugge hullet fra veivhusfilter og sette littegranne trykk inn på suge siden av turbo?

 

EGR skal være lukket ved pådrag, så her skal blendingen ikke ha noe å si på målingene. På tomgang skal EGR åpne, og når denne er blendet vil luftmengden som skulle kommet fra EGR passere LMM isteden, derav avviket.

 

På disse motorene vil det være noe olje i luften på trykksiden, så det kan være greit å bare kjenne over slangene for oljegris.

 

Nå kan det jo også være at du har lekkasje i vakuum-systemet slik at N75 ikke regulerer slik den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg kan trykkteste på nevnt måte?

Når jeg kjører test av n75 i Vag-Com går alt som det skal, hver gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg kan trykkteste på nevnt måte?

Når jeg kjører test av n75 i Vag-Com går alt som det skal, hver gang.

 

Jeg tenkte mer i retning av at vacuumet ikke er jevnt. I VAG-COM er det vel ingen mulighet for å måle slikt. Loggingen av N75 viser vel bare at ventilen gjør den mekaniske biten slik den skal.

 

Når det gjelder trykktesting vil jeg ikke uttale meg om det da jeg ikke er sikker. Mulig slange inn på innsug også burde blendes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vacuum er jevnt, får jo testet n75 fra åpen til lukket hvert 10sek med Vag-Com så det tror jeg skal fungere. Bør det monteres et manometer og se hva det ligger på under kjøring? Ja om jeg blender slangen til innsuget også så er jeg sikker på at det går, men får da ikke testet manifolden også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg åpnet for EGR, og det blir som det sies her, ingen endring an lmm verdier i øvre turtallsområde. Men jeg fortsatt for høye lmm verdier ved lavt turtall:/

 

Ang vakuum, så vil jeg tro at vagcom kun oppgir hva den forsøker å få ulike magnetventiler til å gjøre ikke hva dem faktisk gjør

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du går inn på measure Block 11 og trykker Basic settings kjøres det en test på n75 der du kan se armen bevege seg. Det må da være godt nok å se at alt beveger seg fra ende til ende uten problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg åpnet innsug og gjort rent for sot, så mye jeg klarte. Var ca 0.5cm lag rundt inne i rørene, så det var nok på tide :)

Har også trykktestet laderør fra turbo til innsug, alt er tett.

Hva er da neste steg mot å finne ut hvorfor den lader så lite på lave turtall ?

 

Legger ved en graf som viser pådrag rundt 1500rpm i 6 gir på flat vei. Viser godt hvor sent trykket kommer.

[ATTACH=CONFIG]213931[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan lagrene i turboen bli treg sånn den ikke spinner så lett å lader tidelig?

Eller bør jeg skifte diesel filter og veivhusfilter og sjekke turbo og vnt mekanisme i eksos huset til turboen som videre feilsøking ?

Kan Det være dårlige dyser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan lagrene i turboen bli treg sånn den ikke spinner så lett å lader tidelig?

Eller bør jeg skifte diesel filter og veivhusfilter og sjekke turbo og vnt mekanisme i eksos huset til turboen som videre feilsøking ?

Kan Det være dårlige dyser?

 

Hvor langt har bilen gått? Når jeg tenker meg om hadde min litt variabel ytelse siste tiden før dieselpumpa havarerte, dog kunne den plutselig fungere utmerket i flere dager i strekk. Bilen hadde rullet ca. 285k når pumpa dro inn årene. Er ikke for å skremme deg, men det er ikke en ukjent feil på disse motorene :)

 

Edit: jeg hadde forresten også en periodisk feilkode vedr. turbotrykk som ikke har kommet tilbake etter pumpebytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den han rullet 328k km. Vet ikke om det har blitt byttet dieselpumpe eller turbo siden den rullet ut fra fabrikken :)

Den fungerer ikke skikkelig flere dager i strekk, det er stort sett aldri ladetrykk under 2000rpm.. I alle fall svært lite. :)

 

Vet det er en kjent feil på motoren, men den får jo i alle fall nok diesel, den ryker jo som bare juling når den ikke har det ladetrykket som den "trenger".

Så for min del virker det mest som det er noe med turbo/vnt?

Eller er jeg helt på villspor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den han rullet 328k km. Vet ikke om det har blitt byttet dieselpumpe eller turbo siden den rullet ut fra fabrikken :)

Den fungerer ikke skikkelig flere dager i strekk, det er stort sett aldri ladetrykk under 2000rpm.. I alle fall svært lite. :)

 

Vet det er en kjent feil på motoren, men den får jo i alle fall nok diesel, den ryker jo som bare juling når den ikke har det ladetrykket som den "trenger".

Så for min del virker det mest som det er noe med turbo/vnt?

Eller er jeg helt på villspor?

 

Nå som du er sikker på at LMM er i orden og du ikke har noen lekkasjer er det jo da naturlig å anta at det er turbo, evt. styring av denne som er årsaken. Er VNT-klokka på tubo noen gang skiftet? Dette ble gjort på min på en tid tilbake, og jeg fikk problemer i etterkant fordi jeg ikke hadde benyttet locktite på justeringsskruen og denne sakte hadde skrudd seg nedover.

 

Har du forresten sjekket timing på pumpa? Noen andre feil forruten sent ladetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen andre feil Nei. Hvordan sjekker jeg timing på pumpa?

Sikker på at lmm fungerer som den skal imot i fra hva du og andre sier her ja.

 

Den er ikke skiftet, men den er helt tett. Har testet den. Skruene på den er brukt fastsetting middel på og merket med gul strek for å se om de har flyttet seg så de står nok riktig Ja.

 

Slitte kammer kan vel ikke gi disse symptomene mtp ladetrykk og røyk?

 

Kan det være slitte dyse spisser mtp røyken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Timing gjøres med VagCom. Husk å velge riktig motortype. Du vil oppleve to ulike "ganger" med V6, hvor den ene vil være utenfor timing. Mener på den som har hardest gange er utenfor. Jeg har ikke funnet god litteratur på timingen av V6 noe sted, så dette blir med den erfaringen jeg har gjort selv.

 

Under er link til fremgangsmåte, og her henvises det til original litteratur for V6 tdi.

 

http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått logget en del på en lik motor nå, men med automat. Har ganske likt ladetrykk bortsett fra at jeg har mye høyere peak på min.

 

Da er bare spørsmålet hvorfor den ryker så svart?

 

Virker som rensing av innsug har gjort forskjell!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.