Få igang klimaanlegg på Audi UrS4?

Anbefalte innlegg

Har en 92 S4 med klimaanlegg som er tomt for gass. Har aldri brukt det mens jeg har hatt bilen, men i disse varme dager hadde det vært kjekt om det funka ;) Aner ikke om anlegget er i orden engang jeg men lur som jeg var tok jeg en tur innom Svendsen Eksos for å ta en titt på det. Men han typen der fortalte at han ikke hadde utstyr for å fylle på gass, pga annen type tilkoblingspunkt og at det systemet var laget for en gass som var ulovlig her.

 

Er det mulig å få dette igang på annen måte? Bygge om til lovlig gass eller finnes det andre som kan fylle på gassen jeg trenger?

 

Dette har sikkert blitt tatt opp før her, men jeg er ikke kar om å finne noe vettugt via søkefunksjonen dessverre.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greieste er vell kanskje å bygge om til anlegg ifra a6/s6(r134a). Men jeg er usikker på hvor mye som må flyttes over. Jeg tror kompressoren er lik på alle femmerene så hvis du er heldig holder det kanskje å bytte kondenser, slanger og tørke. Burde ikke være så vanskelig å finne en skadebil eller delebil stående et sted. Men husk at klimakomponenter egentlig er søppel hvis det har stått åpent over lengre tid. Det må teipes/tettes med en gang etter demontering.

 

Jeg troooor ikke det er mulig å få tak i din gass(r12) lenger. Men måtte isåfall vært hos noe kjøleskap/kjøle firma.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis fikk fylt opp sin S4 med R12 på Vianor for ett par år siden :) Kan høre med dem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er R12 så kan du få R413 som fungerer som erstatning. Hør med et kjølefirma i nærheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert mulig å få bygget det om fra nyere C4, men er det noen som har gjort dette og vet hva som må byttes evt?

Skal høre med flere verksteder, inkl Vianor.

Ang R413 erstatningsgass, er dette noe mån må fylle på selv da eller? Vil helst slippe å drive med gassen selv og fått et firma til å fikse det for meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om jeg har R134 eller R12.. Tomt for gass på S6`en. Hvordan skiller jeg det på tilkoblingspunktene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har funnet ut så er det et skille på dette i 1993, så alle A6/S6 bruker nok R134.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min s4 1994 har r134.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter å studerer litt i delekatalogen nå. Ser ut for at alle delene i systemet som er i kontakt med gassen har andre delenummer på R134 anlegget mot et R12 anlegg, til og med slanger og rør, selv om akkurat de ser like ut.

 

Den mest synlige forskjellen mellom et R134 og et R12 anlegg ser ut til og være kondenseren.

Denne er til R134

 

4A0260403AC.jpg

 

Og denne er til R12

 

DATA_5%5C488339.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger jo ikke bli en dyr ombygging det da :) Bare få alle deler fra en vrak a6 eller lignende. Er til og med kompressoren ulik ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var sikker på jeg hadde R12 jeg.. Men da er det jo bare og få fylt på gass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ofte en klisterlapp på undersiden av panseret hvor det står om klimaanlegget og hvilken gass dette skal ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt gammelt kanskje men jeg har forsket litt på klimaanlegget i S4en min som er 1992.

Vet at det er skille på kompressoren en gang i 92. Jeg har greid å fylle først R12 på anlegget og det fungerte.

Vet at noen driver å tyvkobler kompressoren til å gå heletiden, veldig smart DUH! Spesielt når en går tom for gass.. Sånt var det gjort hos meg faktisk.

Det var mye gammelt og lappa hos meg så jeg tok til slutt å bygde om alt av rør, koblinger, pakninger, kodenseren osv til R134 ;)

Først da begynte alt å fungere, som nytt. Fryser i bilen nå når det står på 20 grader.

 

En annen ting jeg opplevde under klimaanlegg ombygging var en tempsensor, husker ikke nå i farten hva den heter, men den var delvis defekt hos meg. Denne er koblet til klimatronikken og hvis sensoren er defekt så slår klimatronikken av kompressoren etter en stund.. Selv om alt av systemet er i orden.

Noen som har peil og tilgang til ETKA kan sikkert dette. Men tenkte bare å gi beskjed hvis noen tar på seg jobben å få anlegget i orden 100% ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.