Motorhavari i Danmark + råd til motorbytte?

Anbefalte innlegg

Lå på cruise i 120 på motorveien i danmark, så plutselig uten forvarsel smeller det, så et nanosekund med frieksos før oljelampa piper og jeg slenger bilen i fri, vrir om tenninga og vrenger inn på veiskulderen.

Titta i speilet å så en lang stripe olje bak bilen..

Gikk ut av bilen mens det fosset ut under, åpnet panseret og konstaterte at all olje og kjølevæske er borte, motorom er helt reint, men har sprutet nedover og forover ut av grillen.

 

Hva kan fororsake noe slik? Aldri hatt noe kakling, lavt oljetrykk o.l og bilen gikk helt perfekt da det skjedde.

Fikk ikke sjekket så mye, men regreim er fortsatt på plass og kompressor hjulet i turbo sitter på plass + ikke noe slark i turbo.

Sitter nå 7 mil unna bilen og irriterer meg grønn på at jeg ikke skjønner hva som har skjedd.

20140728_140439_zpssedybhkw.jpg20140728_140445_zpsapbbkcs9.jpg

 

Trenger da litt hjelp om hva som kan brukes.

Kan alt av 1.8t med 058 blokk brukes? Evt hvilke motorkoder går omhverandre?

Hvilke girkasser passer? Regner med at i det minste mellomaksel og indre drivknuter forran må byttes? Har forstått det sånn at bakdiff på tiptronicen har samme utveksling

Hva er enkleste måte å få ut motor og gir? Slippe ned hele travers? Splitte motor og gir i bil?

Takk for hjelp:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke den eksakte diagnose å komme med her, men det samme skjedde med en kompis sin A6 1,8t, like brått som dette. Her var det en liten pakning til 30kr som hadde tatt kvelden. Men jeg vet har ikke den eksakte diagnose da jeg ikke ble fortalt mer enn dette, og at de skulle ha 13000kr på verksted for å fikse det, da veldig mye måtte demonteres for å komme til denne og få byttet den.

 

Men det var kun olje der, kjølevæsken ble ikke tømt. så det er vel gjerne ikke samme saken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huttetu, ikke morro... Men tomt for olje, kjøleveske pluss frieksos var litt rart.. Bare vesker er en ting, men eksosen var rar..

Må nesten være sprekk i noe gods en plass da som resulterer i både eksos, olje og kjøleveske lekk.. Var det helt tomt for olje i bunnpanna også, pluss all kjøleveske borte fra ekspansjonstank?

Ble bilen tatt med til verksted som skal sjekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelige greier. Er jo kun turbo som kan lage alle symptomene på en gang så eg kommer på i farten. Fri eksos kjølvannet og olje. Men høres veldig Merkeligt ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for fri eksos så kunne det vel også ha vært oljekjøleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raske tips:-) det med frieksos er noe jeg mener å huske, tenkte værtfall "faen nå røyk den flexiskjøten som er dårlig" før olje lampa lyste og jeg skjønte at dette var mer alvorlig.

Tenkte også turbo, men må isåfall være eksosturbinen som har tatt seg en tur, men det er helt tørt rundt turbo og rant heller ikke noe væske ut av eksos.

Også helt tørt rundt oljekjøler.

Tenkte kanskje jeg kunne ha truffet noe som tokk bunnpanne eksos og en kjøleslange, men verken jeg eller frøkna så noe.

 

Ekspansjonstank er helt tom og peilepinne er knusktørr. Kontrollerte både olje og kjølevæske før jeg dro.

 

Bilen ble transportert til et audi verksted, men de hadde ikke tid til å se på det med en gang konstaterte fort at dette var for kostbart til å gjøre på verksted på en så gammel bil.

 

Veldig kjedelig, hadde gleda meg lenge til en lang tur med bilen :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja var merkelig dette... Henter du bilen til Norge da eller skal verkstedet finne feilen først??

Må oppdatere oss:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern kommer med henger imorgen ;-) så er det bare å skru:p

Værste fall blir det ny motor og manuell kasse :-)

I will;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke noe som stikker ut av blokka? tenker råde som ikke ville sitte der den skulle lengre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipe greier :/

Er vell ikke bare bare å se under på bilen heller med tanke på høyden på bilen? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut for meg som motorras, type hull i blokk/topp et sted : faint :

Blir spennende å høre hva feilen var. Kjipt når sånne ting skjer på langturer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern kommer med henger imorgen ;-) så er det bare å skru:p

Værste fall blir det ny motor og manuell kasse :-)

I will;-)

 

2.7 biturbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bilde med panseret oppe ser du at det er en 1.8T :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bilde med panseret oppe ser du at det er en 1.8T :)

Han mente vell mer som om han skulle oppgradere til 2.7 biturbo :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,7 og manuell :klapp: så kommer det noe godt ut av det :P men fra fleip til Hiroshima, utrolig kjip opplevelse.... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe er nå i hirtsals med bilen på henger.

Måtte av med frontfanger for å få den på henger og fant da både aluminium og stål biter, så her her det noe som har flydd gjennom blokk:(

Vurderer å hente s4 delebil, men tror det blir ny 1.8t og 6 trins manuell;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stemmer for S4 delebil! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipe greier :/

Er vell ikke bare bare å se under på bilen heller med tanke på høyden på bilen? :P

 

Nei, var et problem det, begynte å demontere litt i motorom på stedet, men hullet er tydligvis under turbo en plass.

 

Både 2.7 bi og 1.8t bygg har vært under vurdering, men akkurat nå så må jeg nok nøye meg med ny org 1.8t og manuell kasse, må trossalt ha råd til xcomfort, stikk og nytt sikkringskap i huset og xD

Men får oppdatere historien litt, som jeg skrev over hadde jeg altså et uhell på motorveien i danmark, kom en veldig hyggelig sos service mann som hadde med masse planker og lav fin plan bil, så fikk den opp på planet uten at det subba et eneste sted.

bilde%203-1_zps1nt24y8h.jpg

Ble så kjørt til Audi Aalborg og der ble den stående noen dager, fikk senere vite av verkstedmester at jeg hadde "flaks" med felgene, da de hadde hatt mye tyveri av airbager, radioer og hjul der :S hadde ikke latt den ståd er om jeg viste det :S

20140728_152220_zpsu74zghcj.jpg

Så kom fattern med henger og henta både oss og bilen igår:) Måtte av med fanger for å ha sjangs til å få den på, og da knakk selfølgelig ene bolten, så var møkk å få av...

20140731_152047_zpsxagcegz7.jpg

20140731_153825_zpsxbiacpkc.jpg

Møtte en sølv b5 på ferga som fortsatt gikk :P

20140731_221159_zps6xso1tqb.jpg

 

Endelig hjemme:

20140801_085836_zpsjnan9ktz.jpg

 

Har fortsatt ikke funnet ut hva som fororsaka havariet, men møtte på disse kara, som kunne fortelle at de kom fra både blokk og bunnpanne-_-

20140801_154935_zpspykfakh1.jpg

Ligger div deler kilt mellom klimakompressor og blokk, men kjenner et stort hull i blokka like over klimakompressor, og hull på siden av bunnpanne.

Har kommet med såpass kraft at braketten til kompressoren har sprekt.

20140801_155009_zpspfluzlio.jpg

Hele den delen av blokka over hullet er løs :S

 

Takk til bredsand tilhengerutleie for lån av henger og fattern fordi han gadd å komme til danmark å hente oss:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En eller flere råder som har tatt seg en tur her da? Muligens den berømmelige oljepumpa som har tatt kvelden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådehavari på en nesten orginal 1,8t ? Det var dårlige greier:confused: har du chip og orginal turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri hatt kakling eller lavt oljetrykk, men er kanskje sjeldent at 1.8t går 200000 uten at oljepumpa blir bytta:p

Fant bit av en knekt 8mm bolt med en mutter, mulig fra en råde?

Helt org 1.8t, org turbo, ikke chippa eneste som er gjort er bsr filterkit og forge resirk og det skal jo ikke ha noe betydning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger da litt hjelp om hva som kan brukes.

Kan alt av 1.8t med 058 blokk brukes? Evt hvilke motorkoder går omhverandre?

Hvilke girkasser passer? Regner med at i det minste mellomaksel og indre drivknuter forran må byttes? Har forstått det sånn at bakdiff på tiptronicen har samme utveksling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er enkleste måte å få ut motor og gir? Slippe ned hele travers? Splitte motor og gir i bil?

Takk for hjelp:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sett dette før nå, men kjørte faktisk forbi deg på motorveien.

 

Kjedelig sak å få stop i utlandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 1.8T 058 blokker skal passe, da de kun ble levert i A4 B5 eller Passat B5.

MEN veiva på motor fra automat og manuell bil er litt foskjellig ut mot clutchen eller der ingående aksel på girkasse treffer veiva.

Så om det er så lett å bruke om hverandre er en annen sak.

 

Om du skulle vurdere å sette sammen ei 1.8T blokk har jeg delene som trengs og du kan evt bruke din gamle automat veiv så den passer automatkassa di. Så lenge veiva er hel.

 

Har blokk, råder, stempler +++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.