Bytte dempere bak på Audi 100 Quattro Avant C3

Anbefalte innlegg

Hei : vinke :

Jeg forsøker å bytte støtdemperne bak på min Audi 100 Quattro Avant, men det viser seg å være vanskeligere enn jeg trodde: : klø :

Bilen er levert med nivåregulering som jeg vil bytte ut med ordinært fjærsystem. Hvilket dempere fungerer her? og hvor får jeg tak i dem ?

Har snakket med flere bilverksteder og Audi kjennere ( ikke fra Vacn ) og alle har hver sin mening. Har prøvd bildeler.no , bilxtra, mekonomen osv men ingen av demperne de kan tilby kan brukes 100%. De fra bilxtra feks er av typen Monroe Gas Excel-G som passer men har muligens litt gal vinkel noe, som gjør att de får stor belastning i øvre innfestning og til slutt knekker. Noe sier jeg må se under Audi 200,Audi A6 eller Audi S4 C4 da bilen muligens har sportunderstell. ( Noe som er mulig siden jeg hele tiden må ha deler som hakket større enn vanlig, men dette er ikke sikkert).

Noe som vet noe og har ett godt svar?

Takker på forhånd:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En demper som får litt gal vinkel og knekker fordi demperen som satt der fra før hadde nivåregulering? høres merkelig ut!

Jeg ville kjøpt de demperene du har lyst på og byttet topplager (sikkert forkjellig med/uten nivåreg) samt kjøpt nye fjører. En volvo som jeg byttet til konvensjonelle dempere på hadde i alle fall mye mykere fjører pga nivåreg'en. Byttet kun demper og bilen ble skikkelig sigen bak!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja altså, det sies att demperne med nivåregulering som satt der originalt er fra Sachs og at derfor erstatningen må også være fra Sachs. Dette har visstnok noe med vinkelen ( altså vinkelen i forhold øvre skål og nedre skål, fjøra får ett unormalt spenn ut fra bilen, som til slutt gjør at demperne fra Monroe etter hvert knekker i toppen. De fra Sachs skal visstnok være 100% fit. Dette kommer da fra en Audi mekaniker som visstnok har peiling, men har mine tvil fått:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bytte øvre fjørskål til en fra (hvis jeg ikke husker feil) a 100 c4 2.3 quattro.

Det er en lang type (ca 10-12cm) kontra din som er lav.

Da kan du bruke org fjør og demper. jeg har evt en delebil stående jeg har gjort det på.

Har ombygd 6 biler med dette og det fungerer helt herlig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.