Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nettopp bytta motor i audien, motoren som er kjøpt har ikke vert i gang på 6+ månder

Sett på ny starter olje + nyoverhalt dieselpumpe som sto på gammle motor, den ble merkt opp på reimer og sett helt likt på!

Har lufta mye, men ser litt luft enda i slangene, skal du lufte mykje? Har prøvd en del og den starter nesten men mangler siste piffen, noe tips til ke og prøve?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft en og en dyse (løsne dyserørsmutteren på toppen av dysa) hver for seg til det spruter ut diesel, stramme den og løsne neste osv. Så fyrer den opp lett som bare det etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel vært noen tilfeller med at folk har bommet ei tann på dieselpumpereima på disse då vil den nesten starte ,men ikke klare å holde seg gående. Men regner med det er dobbel å trippel sjekket ? Då må du bare forsette å lufte som Petter sier

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett på ny starter olje + nyoverhalt dieselpumpe som sto på gammle motor, den ble merkt opp på reimer og sett helt likt på!

 

Hvis du ikke har juster den til korrekt stempelløft i pumpe ved ØD men kun "satt den likt på som før" basert på tusjmerker så er det stor sannsynlighet for at den er for langt ute av stilling.

 

Både for motorens startvillighet, drivstofføkonomi og sylinderslitasje så må pumpe times opp bedre enn det høres ut som du har gjort.

 

I tillgg til lufting på hver enkelt dyse som beskrevet av Petter kan du åpne pumpas banjokobling til blank tilføreslsslange. FYll pumpe og tilførselsslange med diesel og skru igjen. Gjentas for hvert startførsøk a 10-15 sek, så fyrer den raskere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har juster den til korrekt stempelløft i pumpe ved ØD men kun "satt den likt på som før" basert på tusjmerker så er det stor sannsynlighet for at den er for langt ute av stilling.

 

Både for motorens startvillighet, drivstofføkonomi og sylinderslitasje så må pumpe times opp bedre enn det høres ut som du har gjort.

 

støtter denne. R5 2,5tdi der dyserør har vært av har ingen problemer med å fyre uten å måte lufte særlig mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sålenge en får start så kan en sjekke timing mye enklere i ettertid med vagcom enn med måleur.

 

http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html

 

Sjekka for et par uker siden en AEL hvor register var bytta og pumpe timet møysommelig opp med måleur, timinga var spot on i vagcom! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, etter myye sjekking så var det altså da 4 merker på veiva.. leita mye på nett i natt ang hva merke en skal gå etter, så stilte inn pumpa etter alle, og selvsagt på siste merket starta bilen på sekundet! :-D Takk for tips ( alle ble fulgt )

 

Ved lufting kom det litt mindre diesel på dyse 1 enn resten? Noe som har peiling hvorfor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit også med å finne ØD på svinghjulet. For å snevre inn punktet på svinghjulet hvor ØD er, så kan man ta en ståltrådbit i glødeplugghullet på sylinder 1 og dreie til stempelet er på topp. Vidre så har jeg malt tanna rød som liner opp med "0" sånn at den skal være lett å finne igjen.

 

 

For øvrig så er både AAT og AEL selvluftende, så er ikke vits i å lufte dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter jeg bytta motor og dieselpumpe på min, klarte jeg å sette pumpa 180* feil. Var litt styr før jeg fann det ut, men når jeg oppdaget det så fyrte den med en gang. Har skrudd masse på disse motorene, og aldri hatt behov for å lufte manuelt. Bare å kinne til den fyrer og så lufter det seg selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah da visste eg ikkje :-D no går bilen optimalt og heilt reint, fikk tak i verktøy i går og pumpe no på rett nr (25)

Takk for innspel! :-D

Ryker fortsatt som ein sky :-D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.