#1 Skrevet August 3, 2014 (endret) Hallo! Har en golf 2009 2.0 tdi med 65tkm på tellern. Når jeg kjører i 50+km/t så kommer en "durrelyd" bakfra. Tror dette er hjullager som er slitt, men ikke helt sikker. Fant en video på youtube som har samme lyd: Lyden er konstant og blir høyere jo fortere jeg kjører fra 50+km/t. Har prøvd å svinge litt mens jeg kjørte, men lyden var lik. Litt usikker på om jeg gjorde det riktig. Hvis det er hjullageret, tenkte jeg å kjøpe verktøysettet fra biltema til 899,-, MEN det står at det er til forhjulslager?? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager-191319/ Passer ikke settet for bakhjul? Tenkte videre å kjøpe hjullagersett fra for eksempel skruvat http://www.skruvat.no/Hjullagersett-P58188.aspx Skal bruke bilen fra Oslo til Seljord (ca. 3 timer hver vei), hvor useriøst blir det? Kan forsovet nevne at da jeg kjøpte bilen var det en skade på venstre felg bak, som kan se ut som en slagskade. Mulig dette er grunnen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 3, 2014 På mk5 så bytter du hele greia, ikke noe pressing av lager. Av med hjul, av med kalipper, plukk av klosser, av med skiva, ta av lokket, løsne bolten (xtz 18mm trur eg, sitter noe jævlig, latmannarm + forlengelse rør er tingen), dra av lager/nav, sett på det nye og monter sammen. Har momentet på et notat i verkstedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 3, 2014 ja skal sitte med et sykt moment. mener det er 180nm + 180 grader, NY bolt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 4, 2014 (endret) Ok, så må ordne meg en latmann + forlenger, hva er xtz 18mm? Sånn pipenøkkel eller http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Kraftpiper/Kraftpiper-12-71120/ Fant en litt mer detaljert DIY tråd på samme biltype her: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=345680 Men passer dette hjullager settet her da http://www.skruvat.no/Hjullagerssats-P58188.aspx Det står Originalnr.1T0598611,1T0598611B. Er de like eller forskjellige med og uten "B"? Takk for svar! fant ut riktig delnr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 4, 2014 Ser ut som det er 1K0598611. Den fra skruvat er feil for min bil. Ringte dem og de ba meg skrive in delnr, og da fikk jeg opp en med riktig delnr, men den koster 1600,- nesten 1000,- mer. Da handler jeg heller fra bilder.no til 1000,-. Glad jeg ringte, siden de har lagt ut feil deler når jeg legger in mitt regnr. Så til alle som stoler på at regnr på skruvat.no gir deg riktig deler - ikke gjør det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 4, 2014 Lager finnes både med 32 og 30mm. Eg bestilte på reg nummer på golf plus ("mk5"). Det ble feil. Skulle ha 30mm. Kjøpte på Bilxtra i stedet og fikk bedre pris med VACN rabatt enn korrekt type på Skruvat.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2014 Xtz er vel Torx type SVÆR. Skruvat.no har et sett til 350kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 4, 2014 (endret) Ja nettopp, den ligner på pipenøkkelen. Går det ikke an å få kjøpt en enkel noe sted tror du? Tror jeg står over skruvat.. Hva tror du om denne latmanns fra biltema http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Skralle--og-leddhandtak/Leddhandtak-38-71207/ eller det for stusselig. Det er en jobb i seg selv å spare på hvert kjøp, kan like godt kjøpe en fra Torshov 61cm forsterket til rundt 200,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 4, 2014 Kjøp 1/2 latmannarm, 3/8 blir for veik. Eg brukte den STORE 1/2" til Biltema. Med et 2m rør utenpå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 4, 2014 Da blir det denne da http://www.torshovbil.no/latmannsarm 199,- takk for tipsa! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 4, 2014 men du må nok ha rør i tillegg hvis ikke du er svæææær da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 4, 2014 hvor er røøøøøøøret mitt ahhh:full: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 4, 2014 Tok et par pull-ups på latmannarma før eg henta frem røret... 75kg på 70cm dugde ikke... Pga strekkbolt så løsner det treigt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 6, 2014 Da har hjullageret ankommet posten: smil : Men en ting jeg lurer på, når jeg tar av bolten så kommer den av etter nok ca 180 nm, men når jeg skal skru det tilbake, hvordan vet jeg når 180nm er nådd? Når den er vridd 180grader? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 6, 2014 Må vel da ha momentnøkkel for å kunne vite det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 6, 2014 Moment nøkkel til 180Nm, så latmannsarm 180grader til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 6, 2014 Da har hjullageret ankommet posten: smil : Men en ting jeg lurer på, når jeg tar av bolten så kommer den av etter nok ca 180 nm, men når jeg skal skru det tilbake, hvordan vet jeg når 180nm er nådd? Når den er vridd 180grader? Bolten sitter nok med mye mer enn 180nm for å få den av. Som nevnt trekkes den til med 180 først å så en halv runde ekstra. Som betyr mye mer moment enn 180. For å montere igjen må du bruke moment nøkkel som du setter til 180nm. Når den sier klikk skal du fortsatt dra til bolten en halv runde (180') 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 6, 2014 Ikke bruk moment nøkkel når du trekker de 180gradene. Da knekker den, nærmer seg kjapt 400Nm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 6, 2014 kjøpt moment og latmann så nå bør det gå bra! har funnet et tre meter langt rør også hvis jeg skulle trenge det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 8, 2014 Da har jeg montert nytt hjullager. Problemet (hvis det er noe) er at når jeg skulle stramme til med momentnøkkelen så sa det aldri "klikk" og måleren stilte seg ikke tilbake igjen. Så jeg endte med å dra til litt og så dro 180 grader ( med momentnøkkelen), og det sa fortsatt ikke "klikk". Når jeg først strammet til litt og så dro 180 grader så er det vel mest sannsynlig at det gikk greit? Og den blir jo strammet til når man kjører, så det burde vel ikke være noe problem? Og når det gjelder den gamle, så satt den ikke noe særlig mer enn en vanlig hjulbolt. Hvis det viser seg at den blir løsere etter hvert, så vil jeg vel uansett merke det som jeg gjorde med det gamle? Slakk i hjul, ulyd ved høy hastighet og noe slakk i svinger evt.? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 8, 2014 Nope, faller av.... Dro du 180grade med moment nøkkelen so er du en jævlig tung og sterk kar med en solid moment nøkkel. Er strekk bolt, så momentet kommer mye treigere enn på en vanlig bolt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 8, 2014 Brukte denne fra biltema http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-20210-Nm-10241/ Men den sa aldri "klikk". Den skal si klikk og tilbakestille seg selv. Men den gjorde aldri det. Og da jeg tilslutt hadde dratt 180 grader uten at den klikka, så tok jeg det for gitt at den ikke funka ordentlig. Men i teorien hvor mange grader kan jeg måtte dra før den etter hvert har blitt dratt 180 nm? Når jeg drar 180 grader og den fortsatt ikke sier "klikk" så er det noe feil? Det står jo at man ikke skal rykke til men sakte og rolig. Men som sagt var jo det gamle hjullageret veldig lett å få av så den kan ikke ha sittet 180 nm. Så den faller vel ikke av med det første? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 8, 2014 Er 180grade etter at 180Nm er oppnådd. Dvs snurr, snurr, klikk (180Nm på moment nøkkelen) bytt til latmannarm og trekk 180grade 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 8, 2014 Ok, trodde den ville si klikk nesten med en gang. Så jeg kan snurre rundt litt først (til den sier klikk da). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 8, 2014 180Nm er ca 35kg kraft fra arma di på den moment nøkkelen der... =tungt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...