#1 Skrevet August 5, 2014 (endret) Hei, Bilen min trenger nå å bytte det berømte svinghjulet.... Har fått pris fra enn verksted på å bytte clutch og svinghjul for 11K. Det som da var haken var at de da byttet om fra dobbeltmasse til enkeltmasse svinghjul. Er det noen som har noen pros/cons for dette? Er det lurt? Merke på Singelmasse og clutch er at merke BEMA. Edit: Clutch er Sachs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 5, 2014 Fordelen er at det tåler mer da svinghjulet blir en solid masse og ikke blir i ubalanse slik ditt gjerne er nå. Ulempen er hardere gange på motoren og en del mer støy på tomgang etc. Ville ikke nølt med å bytta på en bensin bil, men litt verre når det er diesel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 5, 2014 ja, jeg er usikker også. Slik jeg forstår det, så er det mer støy, men mer holdbart.. Er det noen her inne som faktisk har gjort byttet? http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=351340 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 5, 2014 kan få mer rasling i gearkasse på tomgang, kan også må litt mindre jevnere igangsetting. er liksom dette dobbelmasse svinghjulet skal ta opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 5, 2014 Kanskje vært å nevne at jeg har 1.9 TDI manuell girkasse og. FWD Hva ville folk gjort, enkel eller dobbel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 5, 2014 Hadde fått montert i nytt dobbelt masse med nyeste delenummer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 5, 2014 Spiller det noen rolle om det er LuK eller Sachs de setter inn? Må det være samme merke som er i fra før? Takk så mye for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 5, 2014 Diesel = Dobbelmasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 5, 2014 da jeg jobbet på merkeforhandler (ikke vag) monterte vi masse enkel masse svinghjul på biler som hadde dobbel fra fabrikk. dette var diesel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 5, 2014 ja, det hadde vært greit å slippe å bytte igjen om kort tid.. Bilen vil også bli chippet etter bytte, så jeg er fryktelig usikker på hva som lønner seg. Lier Bilservice er det som har sagt ja til oppgaven hvor de da kunne bytte dette for nette pris av 10.700 kr. Føler ikke at det er så værst pris. Har lest litt rundt, men jeg finner ingen nyere tråder/innlegg med folk som har byttet, kun tilbake til 2009-2011 og jeg regner med at det har kommer nyere versjoner siden den tid. Han jeg snakket med hos Lier Bilservice turte nesten å gi meg garanti frem til bilen kunne kastes og han var påståelig på at jeg ikke kom til å merke forskjell, men noen av innlegge jeg leser så er jeg usikker på om jeg kan stole på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 8, 2014 spiller det noen rolle om det blir montert LUK eller Sachs clutch og svinghjul? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har lest at LUK tåler litt mer. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49352016&searchclickthrough=true&searchQuery=golf%205%20svinghjul Er dette en grei pris eller noen vet om billigere andre steder? Tusen takk for alle svar. BLS er motortypen i bilen min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 10, 2014 anyone? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 11, 2014 Interessant tema! Men har ikke peil selv. Har BLS-motoren med 6-trinn DSG. Det kommer en dag jeg må bytte det helv.... dobbelmassesvinghjulet IGJEN. Tragisk at det knapt skal vare 150.000km til den prisen det koster å bytte det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 15, 2014 ja, det er noe skikkelig dritt... har snakket litt med Darkside, de har ett eget kit til BLS motor. http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-silent-single-mass-flywheel-clutch-kit-for-5-speed-02j-b-6-speed-02s-mk5-platform.html Har lest en som har hatt det i 18 mnd uten problemer eller noen forskjell i lyd/følelse i pedaler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...