Anbefalte innlegg

Bilen min har en tendens og bli veldig varm på tomgang av og til over 90 nærmere 100 grader.. Og av og til mens jeg kjører så blir slangene harde og det bygger seg opp skikkelig trykk i ekspasjons tanken! Går jeg ut og skrur opp lokket så faller trykket og lampen og lyden blir borte! Jeg har prøvd og "lufte" systemet men ikke så lett når jeg ikke har den lufte skruen på min radiator..

 

Noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Audi 90 2,2E Type 81 (KV Motor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min har en tendens og bli veldig varm på tomgang av og til over 90 nærmere 100 grader.. Og av og til mens jeg kjører så blir slangene harde og det bygger seg opp skikkelig trykk i ekspasjons tanken! Går jeg ut og skrur opp lokket så faller trykket og lampen og lyden blir borte! Jeg har prøvd og "lufte" systemet men ikke så lett når jeg ikke har den lufte skruen på min radiator..

 

Noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Audi 90 2,2E Type 81 (KV Motor)

 

 

Det er ikke termostaten som er gåen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke termostaten som er gåen da?

 

leste tråden din.. men vet ikke helt.. tenkt på det,men er ikke sikker på hvem av de som er termostaten.. Det er en kar som har sagt en kontakt i bakkant av motoren kunne være problemet.. ikke vet jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt at motoren blir varmere når den står og går på tomgang, da kjølevesken i radiatoren ikke blir kjølt ned som under kjøring. Når temperaturen kommer over et visst punkt, vil viften på radiatoren starte, og temperaturen vil gå ned igjen. Om viften ikke starter, kan temp.føleren på radiatoren være gåen. Det er denne som styrer kjøleviften.

Det er også normalt at det er trykk på anlegget når motoren/kjølevesken er varm.

Nå termostaten ryker, vil som regel temperaturen på motoren bli lavere under kjøring, da en gåen termostat åpner for tidlig eller er åpen hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt at motoren blir varmere når den står og går på tomgang, da kjølevesken i radiatoren ikke blir kjølt ned som under kjøring. Når temperaturen kommer over et visst punkt, vil viften på radiatoren starte, og temperaturen vil gå ned igjen. Om viften ikke starter, kan temp.føleren på radiatoren være gåen. Det er denne som styrer kjøleviften.

Det er også normalt at det er trykk på anlegget når motoren/kjølevesken er varm.

Nå termostaten ryker, vil som regel temperaturen på motoren bli lavere under kjøring, da en gåen termostat åpner for tidlig eller er åpen hele tiden.

 

Ikke normalt at den nesten koker på tomgang vel? Vifta går på den og slår seg av igjen.. Under kjøring ligger motor`n på ca 70-80 grader..

Men hva skal jeg se etter? Evt hvor sitter disse delene? Vifta veit jeg da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temperaturen på kjølevannet kommer ofte opp i 95-100 grader når motoren står og går på tomgang. Temp. på 70-80 grader under kjøring er litt lavt, tyder på defekt termostat.

Trykket i anlegget kommer ikke av at motoren nesten koker, men av at lufta utvider seg når den blir varm. Dessuten må du godt over 100 grader for at kjøleveskan skal koke, og trykket i anlegget er med på å øke kokepunktet. Ren konsentrert frostveske (G12) har kokepunkt på rundt 150 grader!!!

 

Anbefalt blandingsforhold er 50% med konsentrat og 50% vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temperaturen på kjølevannet kommer ofte opp i 95-100 grader når motoren står og går på tomgang. Temp. på 70-80 grader under kjøring er litt lavt, tyder på defekt termostat.

Trykket i anlegget kommer ikke av at motoren nesten koker, men av at lufta utvider seg når den blir varm. Dessuten må du godt over 100 grader for at kjøleveskan skal koke, og trykket i anlegget er med på å øke kokepunktet. Ren konsentrert frostveske (G12) har kokepunkt på rundt 150 grader!!!

 

Anbefalt blandingsforhold er 50% med konsentrat og 50% vann.

 

Da skal jeg blande meg ny frostveske.. 50/50 og prøve og få byttet ut termostaten! Takk takk..

Må jeg ha termostat da? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jeg ha termostat da? ;)

 

Ironi eller??? :)

 

Ja, du må ha termostat, ellers vil motoren holde veldig lav temperatur under normal kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.