Bytte til nyere instrumentpanel(Rød til Hvit/farge) - Passat 3C

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig bestilt nytt instrumentpanel! :)

Med fargeskjerm :D

 

Spent på om alt bare virker..

Har bestilt overgangskabel/plugg også, tror jeg må vente lenger på den enn på selve instrumentpanelet [emoji14]

 

Oppdaterer her når jeg har montert, som noen spurte om ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var nytt instrumentpanel med fargeskjerm montert!

 

Alt virker, utenom tankmålern som viser maks halv tank, og ellers litt random målinger :P

Grunnen er at 4motion har to drivstoffsensorer, og de to ledningene som er for sensor nummer to MANGLER på adapter-kabelen jeg kjøpte :P

 

Uansett, byttet var enkelt og plug-and-play med ferdig adapter-kabel.

Vet ikke om jeg har bilder nok til å lage en skikkelig DIY (sorry Simen :P ), men legger ut noen bildert i hvert fall, for å "avslutte" min del av tråden. Men det er bare å spørre om noen lurer på noe.

 

Før:

 

01.jpg

 

02.jpg

 

03.jpg

 

04.jpg

 

 

Av med ramme:

 

05.jpg

 

06.jpg

 

 

Av med deksel:

 

07.jpg

 

08.jpg

 

09.jpg

 

 

Ut med gammelt instrumentpanel:

 

10.jpg

 

11.jpg

 

Denne pluggen må løsnes fra festet sitt og legges løst på en av sidene før man kobler til adapter-kabelen og monterer det nye instrumentpanelet.

Det er ikke plass nok bak til at den kan sitte der den gjør på dette bildet.

 

 

Adapter-kabelen ser slik ut i ene enden:

 

12.jpg

 

 

Og slik i andre enden:

 

13.jpg

 

Her ligger problemet mitt med tankmålern. Pinne 1-2 nederst til høyre er sensor 1, pinne 3-4 er sensor 2, og der er det jo ikke noe kabel i det hele tatt..

Skeptisk til å prøve å åpne den store enden av adapter-kabelen for å legge inn to kabler til, da det ser ut som den er limt sammen.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så til den nye herligheten :D

 

14.jpg

 

Montering:

 

15.jpg

 

Koblet til med adapterkabel og skrudd fast. Starta opp og alt virker:

 

16.jpg

 

Satt riktig km-stand:

 

17.jpg

 

Og litt divese ferdig-bilder:

 

18.jpg

 

19.jpg

 

20.jpg

 

21.jpg

 

22.jpg

 

23.jpg

 

24.jpg

 

25.jpg

 

26.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg gjorde av koding var å sette km-stand, veldig enkelt via Adaption og "Disctance".

Så deaktiverte jeg setebelte-varsel, siden beltespenna på førersetet har noe dårlig kontakt og gjør at det piper hele tida :P

 

Sletta også en haug med feilkoder på "alle" moduler på hele bilen, da jeg kobla ut og inn uten å koble av batteriet, så "alt" mista kontakt med instrumentpanelet osv :P Ikke helt etter boka kanskje men...

 

Det var vel stort sett det. Så måtte jeg aktivere i CAN-Gatewayen min at jeg hadde Telefon, for å få opp telefon-menyen i instrumentpanelet. Selv om jeg ikke har egen Telefon-modul, da dette er innebygget i RNS-315.

Men da virker ihvertfall telefonmenyen og jeg kan bla i telefonbok og ringe etc. Eneste er at jeg har en feilkode på CAN-gatewayen min om at den ikke får kontakt med telefon-modulen(fordi jeg ikke har telefon-modul :P )

 

27.jpg

 

 

 

Kjempefornøyd : rock :: rock :

 

Mangler bare nytt deksel rundt, det har jeg ikke kjøpt enda. Og selvfølgelig skal jeg fikse så tankmålern virker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra DIY og bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin modding dette.

er startsperra i instrumentet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin modding dette.

er startsperra i instrumentet?

Nope, ikke på 3C(og noen andre på samme plattform). De har egen immo-modul.

Så byttet var plug and play :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så km ligger heller ikke i instrumentet?

byttet endel instrumenter tidlig på 2000 tallet da jeg jobbet på møller. gjorde man feil her og la inn feil km var det bare å kaste instrumentet. (var før guidet feilsøking)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så km ligger heller ikke i instrumentet?

byttet endel instrumenter tidlig på 2000 tallet da jeg jobbet på møller. gjorde man feil her og la inn feil km var det bare å kaste instrumentet. (var før guidet feilsøking)

Km ligger i instrumentet. Jeg kjøpte det brukt, selger nullstille det for meg. Antar han brukte vag-tacho eller liknende, har lest at det går an å gjøre med det.

Satt tilsvarende km som på mitt forrige, dog runda den automatisk av til nærmeste hele 10er [emoji14] Så nå viser den at bilen har gått 3km lengre enn den har, ingen krise akkurat..

 

Hadde bare et forsøk på å få det riktig, med vagcom vel og merke.

Har snakka med folk som sier at det finnes flere som kan nullstille sånt og at om jeg hadde bomma hadde det "ordna seg" :)

 

Har vel forsåvidt også hørt folk si at ut fra hva Møller sier så kan det ikke nullstilles/settes km om det har gått/satt over 100km.

Men det går tydeligvis med 3parts verktøy/software, tviler på at Møller ville brukt no sånt [emoji14]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En siste oppdatering om det er nyttig for noen.

Fikk fikset tankmålern min, kjøpte kabler med riktige pinner(000 979 009 EA) på Møller som passet inn i den "nye" siden av adapter-kabelen(plugg 1J0 972 977 D). Så loddet jeg på andre enden i den "gamle" enden av adapter-kabelen.

 

Før:

30.jpg

 

Etter:

37.jpg

 

It's alive: :D

36.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.