Trenger råd - må (plutselig) bytte turbo og motor på Passat 2006 2.0 tdi 4Motion

Anbefalte innlegg

Vi kjørte hjem fra Kristiansand på fredag. 350km uten problemer. Med kjøleskapet tomt dagen etter dro kona på den lokale butikken. Når hun returnerer sier hun at bilen trenger olje. Jeg går ut og peiler motoren og nivået er mot topp som normalt. Jeg starter bilen og lar den gå på tomgang. Ingen lyder ingen varselspærer lyser. Setter bilen i første og kjører 5 meter og da kommer advarselen "Failure Oil Pressure". Jeg får bilen fraktet til Møller med NAF.

 

I går ringe Møller og fortalte at bilen ikke hadde oljetrykk. De hadde undersøkt både motor og turbo og begge må byttes.

 

Bilen har gått 127.000km og jeg har eid den i snart 5 år. Har fulgt serviceplan og tatt skikkelig vare på bilen. Hele saken kom litt brått på for å si det mildt.

 

Bilen er en Highline med utrolig mye utstyr. 18" på sommer, 17" på vinter. Navi, Adaptiv Bi-xenon osv.

 

Trenger egentlig noen gode råd til hva jeg bør gjøre! Selge bilen slik den står? Prøve å skaffe en ny motor å få den byttet? Noen som aner hva et motorbytte på B6 kan koste?

 

Tar i mot alle råd med stor takk!

passat.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorbytte og turbobytte høres jo drastisk ut. Har bilen blitt kjørt uten oljetrykk? Regner med at Møller også kan gi deg pris på motor og turbo hvis de mener at dette bør byttes.

Hvis du er fornøyd med bilen så ville jeg ikke solgt den som den står, svært liten interesse for slike prosjekter i blant og hvis den selges slik er det lite man får igjen. Finnes jo også en del brukte motorer på markedet, så muligheter bør det jo være for å komme unna i fornuftig prisnivå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro du kommer langt med ny oljepumpe og mulig turbo også. Vil ikke tro at motoren havarerer så raskt etter trykkbortfall.

Spør på Møller hva grunnlaget for "bytte motor" er. Har de demontert motor eller bare konkludert med null trykk.

Turbo har de nok skjekket MTP. slakk i lager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Fikk litt mer info fra Møller nå:

 

Vi har demontert slange inn på turbo, innsugspropell er knekt av og turbo er def, må skiftes!

Vi har demontert bunnpanne, demontert en rådebukk og en bærelager/veivlagerbukk- begge har gått tørre og her må minimum veiv samt råder skiftes.

Vi har kontrolert oljetrykk = 0 bar

 

Det finnes en "TPI på problemet! Oljepumpemodul med kjede sliter ut drev og må skiftes, byttes da til komplett ny modul med drevtrekk, ikke kjede.

Utfra de feil og mangler vi ser her anbefales hele motor skiftet, sannsynlig slittasje i alle deler /lager bunn og topp!

 

 

Møller skal naturlig nok ha veldig mye for å bytte motor (75% av bilens verdi ca). Ser ingen annen mulighet enn å skaffe en brukt motor og få den byttet.

 

Noen som kjenner en god mekaniker på Østlandet som kunne være interessert i en slik jobb?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er garanti sak og fabrisk feil med olje pumpa alle vet det,kan søke erstatning eller 50:50 brukt motor.

Sån er en man med traansporter med enda eldre bil få tilbud 50:50 brukt motor.Du betaler halv og VW betaler halv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil tro det fort koster 35-40k å få inn en brukt motor. kanskje det er motor å få tak i fra sverige litt rimeligere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre så er det ofte dette skjer på Passat 3C, 2.0 Tdi sliter med dette.

 

Er også samme motor i Audi, dytta inn en A6 faktisk i dag som manglet oljetrykk..

Er en aksling som blir rund grunnet slitasje slik at pumpa ikke lager oljetrykk.

 

Resulterer som regel i defekt oljepumpe og turbo.

Men noen ganger går det bra med motor og turbo, noen ganger ikke.

 

Du sier du peilet olje, og denne er max ? Møller sier akslingen i turbo er knekt? Da bør det ryke jævlig blått av den, og nivå synker fort ! !

 

Dyr avfare, og utrolig surt når man har passet på og gitt bilen servicen den skal ha.

 

Du har ikke motorskade forsikring da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket forsikringen ja, uten hell :-) Regnet ikke akkurat at det skulle bli nødvendig.

 

Når jeg startet den hjemme røyk det ikke noe av bilen.

 

Har noen tips til hvor jeg kan starte å lete etter motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finndel.no

Motorkoden din er ? Hvis du ikke vet det slår du inn reg.nr på catalog.meca.no

 

Om turboen er knekt så bør det ryke noe jævlig...

 

Ikke dumt med motorskade forsikring, koster bare noen kr i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akkurat hatt det samme med min Audi b7 2008mod a4 2,0tdiq. den har motorkode bpw. der byttet jeg turbo og balanseakselen som jeg bestilte fra England. jeg gjorde jobben selv og med alle deler pluss regreim skift kom det meg på ca 10 000kr. dette er en standard feil på disse motorene men det blir fort dyrt om møller skal gjøre det. bare oljepumpen med ballanseakslene kostet 17000kr på møller for dem selger ikke løse aksler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorkoden er: BMP.

 

Da begynner jakten på en ny motor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner nok et bakgårdsverksted som tar selve jobben med motorskift for 6-7-8 lapper dersom det er et rent bytte. Men hvis du samtidig skal skifte clutch, register eller fikse noe utforutsett som var defekt på ny motor så kan jo tusenlappene dobles. Mulig det er lurt å gjøre noe ifm oljepumpe etc for å forebygge gjentakelse?

 

Kjenner ikke markedsverdien på slik motor, men bør vel finne tak i noe slikt for 15-20K?

 

Hvis du kjøper motor en plass og setter bort montering til en annen, kan du i uheldige fall oppleve at ny motor ikke fungerer og montør klager på ny motors tilstand mens motorselger klager på montørens jobb. Da står du der med "ny" motor som ikke fungerer og store utgifter til innkjøp og montering. Sånn sett er det tryggere, men som regel dyrere, å la montøren skaffe motor.

 

Du skrur ikke selv da og tar motorbyttet på egenhånd?

 

Et annet alternativ er å skru ut motoren og åpne den, for å forsøke å redde den. Mulig det holder med polering av veiv og skifte rådelager + turbo?

 

For 2-3 år siden da en A6 2,5tdi quattro 95-97 modell kostet 50-60.000 så sank en reelle markedsverdien ved registerhavari med 30.000 kr. Jeg tenkte da 20 for motor og 10 for montering. I praksis kunne man som regel reparere motoren med deleutlegg på 5-10 lapper eller i uheldige fall kjøpe hel motor til 10-15 og monterte selv.

 

Tipper du kan få igjen 40-60 k kr slik den står nå, da billigste tilsvarende på finn ligger på 110 (så det bør være mulig å finne en prutet som fungerer til 90-100)

 

Her har du mulig motor: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46818914&searchclickthrough=true&searchQuery=motor%20bmp

Mulige deler: http://www.blocket.se/alvsborg/Vi_renoverar_din_TDI_2_0_oljepump_balansaxel_49715064.htm?ca=5&w=3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være interisert i å kjøpe den slik den står hvis du gir opp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar!

 

Jeg skrur litt selv. Har i tillegg med meg senior som er utdannet bilmekaniker men har ikke byttet en motor på 35 år. Er derfor litt rusten kan du si!

 

Vi har fleipet litt om å gjøre det selv. Spørsmålet er vel heller hvor vanskelig det er. Ser i verkstedhåndboken at man må ha en spesialjekk. Er det noen som vet om man kan løfte ut motoren uten å ha den jekken? Og må man ha løftebukk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være interisert i å kjøpe den slik den står hvis du gir opp...

 

Notert! Tar kontakt om det stopper opp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men helst før bilen står i tusen biter : rolleyes hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet dere om de samme svakehetene gjelder for 2.0TDI med motorkode BKP også? Min har nå gått over 120K, og da bør man kanskje tenke på å bytte dette om det skulle være en svakhet for å unngå havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet dere om de samme svakehetene gjelder for 2.0TDI med motorkode BKP også? Min har nå gått over 120K, og da bør man kanskje tenke på å bytte dette om det skulle være en svakhet for å unngå havari.

 

Uskker på om dette er noen sikker kilde men etter å ha googlet litt finner man mange med samme problemet med den motorkoden. Se her for eksempel: http://www.justanswer.com/vw-volkswagen/6ps8s-passat-balance-driveshaft-unit-hex-drive-shaft-oil-pump.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Blåser litt liv i denne tråden igjen.

 

Ble det noe konklusjon på problemet? Byttet du motor eller solgte slik det stod?

 

Jeg har samme type bil og har også fått opp denne feilmeldingen.

 

Hos meg kommer feilmelding med 3 elelr 4 lydsignal (pip) og melding i display. (Oil pressure failure, stop enigene) Denne meldingen går bort etter noen sekunder uten noen videre varsel i display. (bilen fungerer som normalt hele tiden)

 

Jeg stopper motor så raskt som mulig og starter opp igjen uten feilmelding.

 

Dette har skjedd ved 4-5 anledninger med litt tid i mellom.

 

Er dette samme problem? Tips og råd søkes.

 

 

Jeg har googlet noe uten å kunne for mye om dette, men lester om denne sekskant akselen som driver oljepumpen som blir slitt. Om den er problemet og motor, pumpe og turbo ikke har rast enda, kan denne byttes separat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Blåser litt liv i denne tråden igjen.

 

Ble det noe konklusjon på problemet? Byttet du motor eller solgte slik det stod?

 

Jeg har samme type bil og har også fått opp denne feilmeldingen.

 

Hos meg kommer feilmelding med 3 elelr 4 lydsignal (pip) og melding i display. (Oil pressure failure, stop enigene) Denne meldingen går bort etter noen sekunder uten noen videre varsel i display. (bilen fungerer som normalt hele tiden)

 

Jeg stopper motor så raskt som mulig og starter opp igjen uten feilmelding.

 

Dette har skjedd ved 4-5 anledninger med litt tid i mellom.

 

Er dette samme problem? Tips og råd søkes.

 

 

Jeg har googlet noe uten å kunne for mye om dette, men lester om denne sekskant akselen som driver oljepumpen som blir slitt. Om den er problemet og motor, pumpe og turbo ikke har rast enda, kan denne byttes separat?

 

Du får opp feilen ved "4-5 anledninger"? Du må da for guds skyld ikke kjøre en meter før du finner ut om det mangler oljetrykk eller ikke!. Du må som regel over 2000rpm før oljetrykksvakta slår inn.. Kan stå en evighet på tomgang uten at den sier ifra.. Obs..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykk varslinga på disse og nyere VAG slår ikke inn før over 2500omdr.

Helt utrolig egentlig, for på en diesel er det sjeldent mannen i gata er over dette.

 

Du må ikke kjøre med bilen din før du har fått sjekket trykket, kommer til å ende med havari om du fortsetter som du gjør.

Dyrt blir det, og enda dyrere blir du om du ikke skrur selv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det det samme på 2,0tdi cr og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har enda ikke bytta på noen med CR motor.

Kun PD.

Kom forbedret oljepumpe i 2008-2009

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra eg har fått varsel en gang men det var i forbindelse med løs pluss pol så bilen stoppet i fart. Regnet med det hadde noe med det og gjøre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.