Kapitulasjon og innlevering av vogna for feilsøking på verksted

Anbefalte innlegg

Jeg har gått gjennom det meste på vogna nå mtp at bilen mangler ytelse på topp, men finner ikke feil. Eneste symptomet jeg kan lese ut på vag-com er at LMM verdiene blir mindre enn etterspurt etter ca 3000 o/min. MAP verdier ser normale ut. Motor - AKE 2.5 tdi. Det er mulig at bilen soter litt ved begynnelsen ved på pådrag. Ellers ingen feilkoder eller andre symptomer med bilen.

 

Hva jeg har gjort:

Byttet LMM --> verdier og ytelse ble bedre

Byttet katalysator --> Noe bedre ytelse, men samme verdier

Sjekket timing --> Var innenfor, men justert til øvre halvdel da det skal hjelpe på oppstart.

Sjekket vakumslanger for lekkasje

Sjekket funksjon av magnetventiler for styring av vakumklokker

Sjekket funksjon av vakumklokker på turbo, EGR og spjeld på innsug

Forsøkt å blinde EGR

 

Spørsmålet mitt er hva Møller har i arsenalet sitt av verktøy og diagnose som gjør at dem kan finne feilen? jeg er redd for at dette ender opp med et oppdrag der feilsøkingen vil bestå av å bytte ut elementer i håp om å finne feilen.

 

Bilen har hatt to store reperasjoner det siste året, hvor ytelsen ble mindre etter den første reperasjonen. Da ble kammer byttet samt dyse med sensor. Senere ble begge toppene byttet, og ventiler og ventilseter ble renset og slipt. Dyser brukt opp igjen fra opprinnelige topper. Pga opplevelsen etter første omgang var jeg ekstra oppmerksom på timingen mellom veiv og kammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom det meste på vogna nå mtp at bilen mangler ytelse på topp, men finner ikke feil. Eneste symptomet jeg kan lese ut på vag-com er at LMM verdiene blir mindre enn etterspurt etter ca 3000 o/min. MAP verdier ser normale ut. Motor - AKE 2.5 tdi. Det er mulig at bilen soter litt ved begynnelsen ved på pådrag. Ellers ingen feilkoder eller andre symptomer med bilen.

 

Hva jeg har gjort:

Byttet LMM --> verdier og ytelse ble bedre

Byttet katalysator --> Noe bedre ytelse, men samme verdier

Sjekket timing --> Var innenfor, men justert til øvre halvdel da det skal hjelpe på oppstart.

Sjekket vakumslanger for lekkasje

Sjekket funksjon av magnetventiler for styring av vakumklokker

Sjekket funksjon av vakumklokker på turbo, EGR og spjeld på innsug

Forsøkt å blinde EGR

 

Spørsmålet mitt er hva Møller har i arsenalet sitt av verktøy og diagnose som gjør at dem kan finne feilen? jeg er redd for at dette ender opp med et oppdrag der feilsøkingen vil bestå av å bytte ut elementer i håp om å finne feilen.

 

Bilen har hatt to store reperasjoner det siste året, hvor ytelsen ble mindre etter den første reperasjonen. Da ble kammer byttet samt dyse med sensor. Senere ble begge toppene byttet, og ventiler og ventilseter ble renset og slipt. Dyser brukt opp igjen fra opprinnelige topper. Pga opplevelsen etter første omgang var jeg ekstra oppmerksom på timingen mellom veiv og kammer.

 

Sliten turbo som ikke henger med øverst i registeret kanskje?

 

Det var bare en gjett fra min side. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliten turbo som ikke henger med øverst i registeret kanskje?

 

Det var bare en gjett fra min side. :)

 

Takk for innspill:) Men ville ikke da turbotrykket falle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill:) Men ville ikke da turbotrykket falle?

 

I utgangspunktet ja, har du turbotrykksmåler?

 

Hvilken RPM er som er "på topp" på denne motoren?

 

Den "dyse med sensor" som du nevner ble byttet, hva gjør denne? Kan det tenkes at det ble byttet til en som ga mindre effekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turotrykket måler jeg med vagcom, og sammenligner da etterspurt verdi med reell verdi.

 

På topp mener jeg fra 3000 o/ min og videre. Momenttoppen nås på disse motorene mellom 1500-2000 o/min, men HK toppen skal være på ca 4000 o/min. En kommentar her at jeg må i manuell modus på kassa for at bilen drar over 3500 o/min før girskift.

 

Dysen med sensoren er en såkalt "needle lift sensor" Funksjon:

Tdi – 2 stage injection with pilot injection. These injection systems are what are called semi-electronic. One of the injectors in the system has a needle sensor built in which communicates with the ECU and allows engine timing to be finely calibrated.

Tja du er inne på noe jeg ikke har forsøkt, å koble denne bort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte kan vare ventil M75 til turbo trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte kan vare ventil M75 til turbo trykk.

 

Selv om turbotrykket er som etterspurt og at jeg ser at den fungerer ved funksjonstest?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det skiftet til ny eller brukt dyse? Hvis brukte diesel dyser bllir tatt ut av en motor, SKAL de legges ned i diesel.

Hvis du har fått en brukt dyse kan den være ødelagt om ikke prosedyren er følgt.

 

Dette har jeg fått konstatert fra en mekanikker som hadde ute dysene i noen uker å satte dem inn igjen uten å

vite prosedyren. Da gikk bilen dass helt til den fikk nye dyser.

 

Den dysen du beskriver er veldig dyr 5-6000 kr i norge ca 3000 kr i utlandet. Ser du finner brukte på Ebay, men

det må du aldri finne på å kjøpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det hjelper noen

 

Er du testet turbo i 3 gir med 3000 omd. 8 MEASURING BLOCKS canal 11

Group 003 Air Mass Meter

du: Abgasrückführung (AGR)

and: Exhaust Gas Recirculation (EGR)

1 Engine speed ( G28 )

870-950 rpm

2 Intake air (MAF specified) ( G70 )

230-370 mg / H if higher than 370, block is too cold

3 Intake air (MAF, actual) * ( G70 )

230-370 mg / H if less than 230 mg / H, then the EGR open too far, or there is an air leak somewhere.

If the quantity supplied air (air mass actual) is greater than 370 mg / H, then the engine is cold, the EGR is closed too far, or the MAF sensor is defective.

4 EGR valve N18, open-close position ** 40 - 75%

 

 

Group 011 Boost

du: Ladedruckregelung

and: Charge Pressure Control

 

Boost pressure with the engine hot, full-throttle 3rd gear at 3000 rpm

1 Engine speed ( G28 )

 

2 Asked turbo pressure (MAP, specified) 1850 - 1950 mbar

3 Boost pressure supplied (MAP, actual) 1700 - 2080 mbar

4 ( N75 ) duty cycle

45-95%

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det skiftet til ny eller brukt dyse? Hvis brukte diesel dyser bllir tatt ut av en motor, SKAL de legges ned i diesel.

Hvis du har fått en brukt dyse kan den være ødelagt om ikke prosedyren er følgt.

 

Dette har jeg fått konstatert fra en mekanikker som hadde ute dysene i noen uker å satte dem inn igjen uten å

vite prosedyren. Da gikk bilen dass helt til den fikk nye dyser.

 

Den dysen du beskriver er veldig dyr 5-6000 kr i norge ca 3000 kr i utlandet. Ser du finner brukte på Ebay, men

det må du aldri finne på å kjøpe.

 

Dysen ble kjøpt ny fra Tyskland, og er en Bosch dyse. Tipper det er rimelig nært originalt. Var pakket i forseilet pose.

 

Jeg la ikke dysene i diesel, men pakket dem inn i inviduelle plastposer fuktet i diesel, så tror ikke dem har tørket ut og korrigert.

 

Symptomene på ødelagt dyser er vel fjusking i hele turtallsregisteret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det hjelper noen

 

Er du testet turbo i 3 gir med 3000 omd. 8 MEASURING BLOCKS canal 11

Group 003 Air Mass Meter

du: Abgasrückführung (AGR)

and: Exhaust Gas Recirculation (EGR)

1 Engine speed ( G28 )

870-950 rpm

2 Intake air (MAF specified) ( G70 )

230-370 mg / H if higher than 370, block is too cold

3 Intake air (MAF, actual) * ( G70 )

230-370 mg / H if less than 230 mg / H, then the EGR open too far, or there is an air leak somewhere.

If the quantity supplied air (air mass actual) is greater than 370 mg / H, then the engine is cold, the EGR is closed too far, or the MAF sensor is defective.

4 EGR valve N18, open-close position ** 40 - 75%

 

 

Group 011 Boost

du: Ladedruckregelung

and: Charge Pressure Control

 

Boost pressure with the engine hot, full-throttle 3rd gear at 3000 rpm

1 Engine speed ( G28 )

 

2 Asked turbo pressure (MAP, specified) 1850 - 1950 mbar

3 Boost pressure supplied (MAP, actual) 1700 - 2080 mbar

4 ( N75 ) duty cycle

45-95%

 

Tja, det er mening at man gjør denne testen med konstant turtall, dvs 3000 omin? I så tilfelle så har jeg ikke gjort det men kommer til å gjøre det ASAP! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har konstant turtall, vil den bygge trykk da? du må jo gå mye av gassen for å klare å ligge på 3000rpm.. ?

 

Jeg har specified boost pressure på rundt 2100-2200mbar, vil det si den er IKKE orginal motorstyring på siden du sier opp til 1900mbar specified?

 

Og er det normalt at output på N75 er går ned mot 10% på høyt turtall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysen ble kjøpt ny fra Tyskland, og er en Bosch dyse. Tipper det er rimelig nært originalt. Var pakket i forseilet pose.

 

Jeg la ikke dysene i diesel, men pakket dem inn i inviduelle plastposer fuktet i diesel, så tror ikke dem har tørket ut og korrigert.

 

Symptomene på ødelagt dyser er vel fjusking i hele turtallsregisteret?

 

 

Oki da burde det nok ikke være noe problem. Jeg tror vel også at problemet burde vært i hele registeret

isåfall men du vet jo aldri. Ville bare nevne det uansett.

 

Ny LMM orginal? Jeg hadde nylig en ny lmm som ble defekt i løpet av måneder.

Dette var ikke en orginal da men. Jeg hadde da bare problemer med bilen lavt i registeret.

Dette var en 1.8 t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler med deg her altså redd jeg må gi opp selv med min allroad med ake motor. men jeg har det motsatte problemet da. bra med effekt på topp og dårlig og hakkete under 2000rpm. men effekt kan gå opp og ned fra dag til dag,(som natt og dag altså hehe) har høy maf, men har også plugget egr

er redd for dieselpumpe som krangler hos meg. og mulig turbo i tillegg, bruker olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki da burde det nok ikke være noe problem. Jeg tror vel også at problemet burde vært i hele registeret

isåfall men du vet jo aldri. Ville bare nevne det uansett.

 

Ny LMM orginal? Jeg hadde nylig en ny lmm som ble defekt i løpet av måneder.

Dette var ikke en orginal da men. Jeg hadde da bare problemer med bilen lavt i registeret.

Dette var en 1.8 t.

 

Joda alle tips tas mot med takk, så bare kom med dem. Idedugnad kalles det, og da er alt lov;-)

 

LMM er ny og original, dvs Hitachi. Skulle vært mulig å lånt en også slik at man eliminerer for sikkerhetsskyld.

 

Men det er urovekkende mange som lurer på "noe" på TDI motorer, og muligens V6 motoren spesielt... Da er man litt tilbake til utgangsspørsmålet mitt ved å kapitulere og levere vogna inn på verksted. Noen med erfaringer her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det hjelper noen

 

Er du testet turbo i 3 gir med 3000 omd. 8 MEASURING BLOCKS canal 11

Group 003 Air Mass Meter

du: Abgasrückführung (AGR)

and: Exhaust Gas Recirculation (EGR)

1 Engine speed ( G28 )

870-950 rpm

2 Intake air (MAF specified) ( G70 )

230-370 mg / H if higher than 370, block is too cold

3 Intake air (MAF, actual) * ( G70 )

230-370 mg / H if less than 230 mg / H, then the EGR open too far, or there is an air leak somewhere.

If the quantity supplied air (air mass actual) is greater than 370 mg / H, then the engine is cold, the EGR is closed too far, or the MAF sensor is defective.

4 EGR valve N18, open-close position ** 40 - 75%

 

 

Group 011 Boost

du: Ladedruckregelung

and: Charge Pressure Control

 

Boost pressure with the engine hot, full-throttle 3rd gear at 3000 rpm

1 Engine speed ( G28 )

 

2 Asked turbo pressure (MAP, specified) 1850 - 1950 mbar

3 Boost pressure supplied (MAP, actual) 1700 - 2080 mbar

4 ( N75 ) duty cycle

45-95%

 

Da har jeg gjort noen tester. Jeg får andre verdier en oppgitt ved kjøring i 3. gir (automat) og 3000 omin. Dog så ser jeg i verdiene over at oppgitt turtall der er ca tomgang. Da er jeg innenfor. Målte verdier:

Maf: spec - ca 430, målt ca 430

EGR: 48 %

Map: spec - ca 1340, målt ca 1340

N75: ca 61

 

Kor: Maf skal vel testes på tomgang, turbo på 3000 omin. Da er Maf ok, men turbo utenfor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd det Java programmet jeg laget for å tegne ut grafer fra logger?

Du kan jo kanskje legge ut et bilde av en graf der du har med Engine speed, maf spes., maf actu, map spes, map actu, egr og n75?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd det Java programmet jeg laget for å tegne ut grafer fra logger?

Du kan jo kanskje legge ut et bilde av en graf der du har med Engine speed, maf spes., maf actu, map spes, map actu, egr og n75?

 

Forsøkte JAVA din ja, men den fungerte ikke... Må den settes opp med de spesielle målegruppene som anvist?

 

Var ute å testet litt av hvert en kveld. Ble ikke så mye klokere, men har kanskje fått utelukket en del ting. Ser forøvrig at MAP skal vel testet ved pådrag og når den passerer 3000 omin i 3. gir så skal den avleses.

 

Har sett på timingverdier på pumpe og opp mot cold start valve. Denne sier meg lite, men skulle tro den var aktiv når motor er kald? Det ser uansett ut til at den varierer hele tiden. Timingen ser uansett til å være som den skal ved ulike turtall og pådrag.

 

https://drive.google.com/file/d/0B5aARW6BiBRDZXcwcU5MbVZnRWs/edit?usp=sharing

 

MAF og MAP vises under

 

https://drive.google.com/file/d/0B5aARW6BiBRDSTBpR2ZlZkNzRTA/edit?usp=sharing

 

For meg virker MAP til å være i orden, og motoren bygger opp under det trykket som skal være. Det som kan leses av er LMM/MAF verdien er at den ikke klarer å følge med ved økende turtall, dvs motoren puster ikke nok. Forklaringer til dette symptomet kan være :

x) EGR konstant åpen. Dog så får jeg samme verdier når når EGR blindes.

x) Feil på LMM. Ble bedre hos meg etter at den ble byttet, men fortsatt feil

x) Lekkasje på innsug før turbo. Etter hvert som motoren puster betydelig oppstår det her et vakum, og falskluft suges inn. Jeg har ikke klart å påvise lekkasje på belgen her.

x) Lekkasje på trykkside innsug. Om det finnes en overgang hvor det gås fra liten til stor diameter så kan det hypotetisk oppstå vakum og innsug av falskluft. Mest sansynlig så vil her bli en lekkasje ut, og da skulle LMM bli høyere.

x) Tett eksos. Motstand i eksos blir eksponesielt verre med eksosmengden, og ved en begynnende tetting så vil det bli tungt å puste ved høyere turtall og pådrag. Bytte av katalysator medførte ingen endring.

x) Deffekt MAP sensor. Om MAP sensoren måler høyere trykk en faktisk så vil luftmengden bli redusert gjennom motor. Dog så vil jeg tro at dette skjer gjennom hele turtallsregisteret og ville påvirke LMM fra starten.

 

Noen flere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du sende meg csv filen eller filene du har lagret å prøvd på Java programmet? Sender deg epost adr på pm.

Så lenge du logger maf, og map så skal det fungere, og du ikke tukler med csv filen før du åpner den med programmet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du sende meg csv filen eller filene du har lagret å prøvd på Java programmet? Sender deg epost adr på pm.

Så lenge du logger maf, og map så skal det fungere, og du ikke tukler med csv filen før du åpner den med programmet.

Hadde noen nye tester i dag og da fungerte det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye tester av vogna i dag, og fått utelukket det meste. Men jeg hadde et forsøk hvor jeg koblet ut vakumklokka til styringen av VNT på turbo. Gikk dårlig på lave turtall, men etterhvert som det økte kom bilen tilbake til gode gamle fakter mtp drag i høyere turtallsområde. Jeg var litt håpløs her siden jeg samtidig endret på flere ting. I dette forsøket hadde jeg i VagCom satt girkassen tilbake til grunninnstillingen hvor DSP er innkoblet. Jeg har en tid kjørt kassen i sportmodus, og før motorrep var dette en positiv opplevelse.

 

Jeg får ikke til å legge ut bilder lenger, men konklusjonen er at både MAP og LMM verdier er langt under forventede, og allikevel så har jeg god ytelse når turtallet bygger seg opp. Men jeg opplevde også at motoren mistet effekt og fikk feilkode som følge av for lavt turbotrykk, men ikke alltid.

 

Når jeg så kobler til VNT igjen, så mener jeg på at mye av tapt effekt etter motorrep er tilbake. I tillegg så drar kassa nå til ca 4200 omin før girskift i Drive. LMM Verdi er fortsatt for lav ved høyere turtall, men den mest iøyenfallende endringen er at MAP etterspurt og målt er tilnærmet lik, og peak og drop ved akselerasjon er borte.

 

Noen som våger seg frempå på hva dette kan skyldes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justering av stag på vnt klokke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det være noe galt med VNT-mekanismen. Når vakumklokka på min røyk var det ikke håp om ladetrykk i det hele tatt og var null drag selv når jeg kom opp i turtall. Motor og kasse gikk også i nødmodus etter kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du prøve å ta en logg av actual boost pressure vs requested i 3dje gir fra lav omdreining til så langt du klarer å dra den, uten vacuum slangen til vnt aktuator tilkoblet? og en med slangen tilkoblet?

Lag så en graf der du viser en linje med requested pressure, to linjer med actual (fra de to loggene), begge linjene av n75 og en linje med rpm.

Da ser du med en gang hva som skjer :)

 

og prøve å få postet den her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.