Anbefalte innlegg

På tur til Oslo i dag tidlig så ble jeg utsatt for noe så kjipt som et turbohavari..

Vertfall er det slik jeg tolker det, og her kommer "my story", så kan dere få tolke om dere synes jeg har tatt riktig "diagnose".

Lå i "god fart" på motorveien, altså ganske høyt turtall og høy luftgjennomstrømning.

Plutselig forsvinner draget i motoren, jeg ser i speilet og det er en blå sky bak meg.

Skyen forsvinner når jeg slakker gassen. Jeg stopper motoren og jeg kommer meg av veien og går ut for å sjekke litt.

Det er ikke noe oljesøl eller andre ytre skader som jeg klarer å se.

Jeg prøver meg på en kjapp oppstart, og motoren høres ut som før på tomgang. Altså den går jo hardt normalt denne motoren, så litt skeptisk blir jeg i starten, men er ganske sikker på at det ikke er noe mekanisk ulyd ellers. Men jeg hører at det ikke er noen turbolyd i det jeg stopper motoren igjen, for jeg bruker alltid å høre en liten sånn sus når den roer seg etter å ha stoppet motoren.

 

Så, det virker på meg som det er et "rent turbohavari", med litt ekstra komplikasjoner, da DPF-lampa begynte å lyse omtrent umiddelbart også.. Men dette har vel med at det har kommet olje i filteret sikkert? Må dette da erstattes eller finnes det muligheter for å rense dette på noe vis..?

 

 

Så til hovedspørsmålet, hva gjør jeg nå?

Jeg har allerede begynt å høre etter pris på turbo rundt omkring, men ikke alle tar telefonen osv, så jeg får vente litt til. Og om noen her inne selger turboer så ta gjerne kontakt på PM for å gi meg et godt tilbud.

Dette er en BRE motorkode, med originalt delenummer på turboen 03G145702K.

 

Jeg har så vidt snakket med en guru(i mine øyne) innen Audi, og han påstår at jeg lett bytter turboen selv.

Hva mer bør/må jeg gjøre? Jeg skjønner jo at å bytte turboen er relativt enkelt mtp skruingen, men hva mer må jeg tenke på etter et slikt havari?

 

Setter stor pris på input, da dette føles veldig fortvilende akkurat nå.. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om turboen har satt seg..

Når jeg tar fingrene inn i turboen så kjenner jeg ikke noe slark, men ikke får jeg turbinhjulet til å spinne rundt heller..

Er dette en form for lagerskjæring eller noe da, tru?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om turboen har satt seg..

Når jeg tar fingrene inn i turboen så kjenner jeg ikke noe slark, men ikke får jeg turbinhjulet til å spinne rundt heller..

Er dette en form for lagerskjæring eller noe da, tru?

 

Høres veldig ut som lagerras ja. :)

 

Turbinhjulet skal du enkelt kunne spinne rundt med fingrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter bom fast her vertfall, så da satser vi på at det er "kun" turboen som har tatt kveld.

Da får jeg ta et kræsjkurs i hvordan jeg bytter turbo da, nå blir jeg redd.. :S

 

Heldigvis har elsawin en fin forklaring på hvordan det gjøres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er disse motorene plaget med det samme som 1.9tdi motorene?

Jeg tenker da på koks i oljerør? Så jeg MÅ bytte både tilførsel og returrør i samme slengen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg bør bytte de rørene, så er det nummer 4 og 6 på dette bildet jeg må kjøpe, sant?

ETKATurbo_zpsd34780.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, og ja ville uansett bytta disse når jeg først var i gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bytter ALLTID ALLTID oljetilførsel ved turbobytte. Sjeldent oljeretur kokser igjen da den er større men blås ren med trykkluft for å være helt sikker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilførselrør er bestilt, de skulle få det i morgen. Så da satser jeg på at det er godt nok. Renser returrøret selvfølgelig.

 

Petter: Du er jo en slik dieselguru i mitt hode, hvilke ting er det jeg må være spesielt obs på under denne jobben?

Jo jeg har ElsaWin sin guide, men ser for meg at dere som har førstehånds erfaring med dette har noen gode tips og triks å komme med.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter: Du er jo en slik dieselguru i mitt hode, hvilke ting er det jeg må være spesielt obs på under denne jobben?

 

Det aller viktigeste, pass på så du ikke klemmer ballene i panserlåsen når du holder på :P

 

Ellers er det grei jobb, skru av og skru på i motsatt rekkefølge. Husk nye pakninger til innsug og eksosmanifold, downpipe og nye kobbermutrer. Gjerne greit å bytte vakuum slangene samtidig når en er baki der og roter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm, må jeg av med manifoldene fra toppen? Eller mente du mellom turbo og manifoldene..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ihvertfall det jeg har synes har vært lettest, men da på tverrstillt motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.