Utbedre oljepumpen på en 2006 2.0 TDI (BMP)

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet om man kommer til oljepumpen på en 2.0 TDI fra 2006 uten å ta ut motoren?

Akkurat nå er oljepumpen defekt og vi må ha bilen til tyskland. Spørsmålet er om vi kan få bilen "kjørbar" (les på/av kielfergen + noen mil) uten for mye jobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på det er oljepumpa og ikke kjededriften som driver oljepumpa som har kvelda?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på det er oljepumpa og ikke kjededriften som driver oljepumpa som har kvelda?

Hei!

Jeg vet ikke hva som er feil. Motoren har ingen oljetrykk det er vel alt jeg vet egentlig. Utifra hva jeg har lest på nettet er det vel bolten som driver pumpa som trolig er blitt rund.

Tanken var vel egentlig at om jeg fikk byttet den så ville motoren kunne gå nok til å komme seg av og på fergen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke gjort dette selv, men lest en del om det og her er det jeg har lest:

- Siden du har 2006 modell vil jeg tro du har kjededrift av oljepumpa (Hvis den ikke er reparert på møller fra før, da er den muligens ombygdt til drev-drift.)

- Hvis det er kjededrift må du av med registerreim og nedre reimhjul på veiv for så å bytte dette (Men tror ikke møller selger deler til dette lengre da de kun bygger om til drev-drift hvis kjede feiler.) Men er nok mulig å få tak i på ebay etc.

- Hvis du har drevdrift fra før skal det holde å ta av bunnpanna for å bytte akslingen som blir rund. Det finnes to type aksling, kort og lang. Lang er bedre da den ikke skal bli like lett rund.

Slik jeg har lest meg opp er det 2 oppgraderinger som har kommer til oljepumpe på 2.0 TDI:

* 2005 -> 2007 Kjededrift (Det er også her en aksling som er kort, men kjedet/kjedestrammer ryker som regel før akslingen rekker å bli rund)

* 2007 -> 2009 Drev-drift med kort aksling

* 2009 -> 2014 Drev-drift med lang aksling

Det kan jo også såklart hende at selve oljepumpa ryker uten at det er noe galt med kjede, drev eller aksling :)

Tror du må finne ut litt mer om hva som har skjedd på bilen din før du kan få reparert det. Tror nok dessverre ikke det finnes noen quick-fix.

Du kan også ta kontakt med disse folka, de har vel de billigste kit-ene for ombygging slik at du blir kvitt problemet.

http://www.motortec.biz/indexreg.html

Her er en youtube film av en som har bytta ut fra kjede til drev-drift. Som du ser i video er det kjedestrammer som har tatt kvelden som etterhvert fører til at kjededriften havarerer. Man hører som regel rasling i motor før det går til h.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.