Lufttrykk med 19" vs. 18" felger!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt nye felger og dekk til min Audi A4 Allroad. De gamle dekkene har 245/45-18 og i følge lufttrykk anvisningen på innsiden av førerdøra skal det være 2.2bar foran og 2.1bar i bakhjula. Jeg har nå kjøpt Vredstein ULTRAC SESSANTA 245/40-19 og lurer på hvilket lufttrykk jeg skal bruke. Sende en forespørsel til Vredestein og de svarte følgende:

Til vanlig bruk bør du bruke 2,6 bar, det kan du bruke på alle dekk. Om du har ekstra belastning kan du øke trukket bak til 2,8 bar.

Er det slik at jeg bør bruke det trykket som dekkleverandøren anbefaler eller bør jeg bruke det trykket som bilprodusenten anbefaler? Nå vet jeg ikke hvilket trykk Audi anbefaler for 19". Finnes det kanskje en tommelfingerregel for hvordan mann regner om anbefalt trykk for 18" til 19", eller kan jeg bruke samme trykket på 18" og 19".

 

Hvilket trykk bruker dere som har A4 Allroad og 19"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest litt rundt på nettet og de fleste anbefaler å bruke dekktrykket som Audi oppgir. Dette trykket blir riktig blant annet ift. vekten på bilen.

 

Hvordan forholder jeg meg da til 18" vs. 19" dekk? Jeg finner ingen oppgitte verdier for 19" hverken på innsiden av døra eller i manualen...

 

De nye dekkene har 2,9foran og 2,8bak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på 235/40/19 på min Octavia Scout og har 2.3 fremme og 2.4 bak :)

 

Rettelse: jeg hadde ovennevnte, nå kjører jeg 2.6 rundt hele bilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på 235/40/19 på min Octavia Scout og har 2.3 fremme og 2.4 bak :)

 

Rettelse: jeg hadde ovennevnte, nå kjører jeg 2.6 rundt hele bilen :)

 

Takk for svar Bjørn Gisle.

 

Hvis ingen andre her har "fasitsvar" kommer jeg også til å gå litt opp fra det som er anbefalt for 18". Tenker jeg prøver meg på 2.6 som representanten fra Vredestein anbefalte.

 

Blir også å følge ekstra med på dekkslitasjen i starten.

 

Skal inn på hjulkontroll førstkommende tirsdag og nydekka blir satt på etter dette :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører mellom 3-3.5 bar på 35 profil 19 og 40 profil på 18 men har en god del strekk på begge setta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40psi er fint lufttrykk i den dimensjonen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med 225/35/19 bruker jeg å ha 36psi rundtom...trur du kan prøve 38 forran og 36 bak:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører 225/35 19 og 3,5bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oisj, ser folk kjører ganske mye trykk. Det må jo være pinnhardt? Kjører selv 2.8bar og synes det er stivt. Merker godt hvis keg tar ned til 2.6, men tør ikke pga lity strekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Sulland Tromsø i dag, Audiforhandleren. De anbefalte meg å bruke samme trykket i 19" dekk som i 18" dekk. Altså 2.2bar foran og 2.1bar bak med bare sjåfør i bilen. Synes det er merkelig å få så forskjellige svar på samme spørsmål :confused:

 

Skjønner jeg det riktig har ikke dekktrykket i dagens dekk så veldig mye å si på slitasje, men mest på kjørekomfort, støy, drivstofføkonomi osv? Ihvertfall hvis trykket holdes innenfor visse grenseverdier. Audi sier 2.2/2,1, dekklevarandøren leverer dekkene med 2,9/2,8, folk her på forumet sier ca 2,7/2,7 og dekkprodusenten sier 2,6/2,6...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at mange kjører med en god del trykk er nok at det beskytter felger en god del bedre hvis man treffer hull, kanter osv.

 

Forskjellig slitasje vil du se når du har forskjellig trykk, det hadde jeg på mine dekk når det hadde sivet ut og det bare var 2.1 igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med 2,6 bar foran og bak på en A4 Q med 235/35 19"

Slites perfekt over hele bana.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

245-35-19 foran med 2,3 og 265-35-19 bak med 2,4 her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding alle sammen! Jeg har nå lagt på nyhjula og satte 2.6bar foran og 2.4bar bak. Det føltes helt ok :-) Følger litt med fremover og vurderer etterhvert om jeg øker eller senker trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.