#1 Skrevet August 16, 2014 Hei Jeg er ny her på forumet og håper dere kan gi meg en god velkomst ved å hjelpe meg med å finne utav en rar motorlyd jeg har Bilen er en 2001 mod. Audi A4 B6 1.8T Quattro, med motorkode AVJ. Den er chiptunet, men ellers original, om det har noe å si. Lyden kan dere høre på videoen under. Den er bare der når bilen har stått i ro en stund, og går bort etter et par drag, eller etter at motoren er blitt litt varm. Den blir mer og mer tydelig ettersom turtallet øker, men så går den bort etter at jeg har "dratt på" et par ganger. Stopper jeg bilen og lar den stå en stund er lyden tilbake når jeg starter den neste gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2014 Videoen funker ikke. Prøv å bare legg ut linken til youtube. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2014 Ok. Funker det nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2014 Jepp. Kan ikke si jeg har hørt akkurat den lyden der før. Men kjedestrammer er jo en gjenganger på 1,8t. Har du prøvd å legge øret nedtil motoren for å lokalisere hvor det kommer fra ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 16, 2014 Jepp. Kan ikke si jeg har hørt akkurat den lyden der før. Men kjedestrammer er jo en gjenganger på 1,8t. Har du prøvd å legge øret nedtil motoren for å lokalisere hvor det kommer fra ? Nei, det har jeg ikke. Men en slektning som er mekaniker fikk høre lyden en gang, og da han hørte litt rundt i motorrommet mente han det trolig ikke kom fra topplokket.. Jeg har tenkt litt på om det kunne ha vært en eksoslekkasje? Synes bare det er så rart at den går bort etterhvert da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 17, 2014 Er ikke lekkasje i manifold en plass da som "tettes" når metallet varmes opp og utvider seg ettersom du får gjennom varm eksos ? Evt. en lekkasje rundt en pakning som tetter når materialet blir varmet? Bare en tanke.. Har ikke hørt en slik lyd selv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 17, 2014 Er ikke lekkasje i manifold en plass da som "tettes" når metallet varmes opp og utvider seg ettersom du får gjennom varm eksos ? Evt. en lekkasje rundt en pakning som tetter når materialet blir varmet? Bare en tanke.. Har ikke hørt en slik lyd selv.. Mulig det.. Får prøve å høre litt rundt og prøve å lokalisere det Takker for svar iallefall! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 17, 2014 Kjede/kjedestramer eller plastikpads på kjede til kammer. Synes lyden var veldig lik slik som det var på en 1.8t jeg hadde. Det var en apx. Har ny stramer, kjede og pads hjeme om du trenger. Vist det viser seg at det er feilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 17, 2014 Kjede/kjedestramer eller plastikpads på kjede til kammer. Synes lyden var veldig lik slik som det var på en 1.8t jeg hadde. Det var en apx. Har ny stramer, kjede og pads hjeme om du trenger. Vist det viser seg at det er feilen. Hmm, synes kanskje det er litt rart at lyden går bort etterhvert dersom det var årsaken? Uten at jeg egentlig har peiling.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 17, 2014 Hmm, synes kanskje det er litt rart at lyden går bort etterhvert dersom det var årsaken? Uten at jeg egentlig har peiling.. Er ikke kamkjedestrammeren regulert av oljetrykket på denne motoren? Kan isåfall indikere lavt oljetrykk og at oljesil burde byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 18, 2014 Er ikke kamkjedestrammeren regulert av oljetrykket på denne motoren? Kan isåfall indikere lavt oljetrykk og at oljesil burde byttes. Stemmer det, men jeg vet at de stramerne på 1,8t er ikke helt gode å om den ikke er byttet, så bruker det å være stor slitasje på pads. Nå er det ikke akkurat usannsynelig med tett oljesil på disse motorene. Jeg tok ned bunnpanne på en audi TT med ajq motor å der var de store spon biter i sila.. Motor var gått ca 100k.. Så er de jo kjent som å gå tett med olje slum. Da er det god motor rens og olje bytte som gjelder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 18, 2014 Jeg mener det må være eksoslekkasje lyd, gjerne fra manifold før turbo. Se etter sprekker, eventuelt kjenn etter lekkasjen når du ruser den sånn med kald motor. Kjedestrammer lager mer metallisk lyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 18, 2014 (endret) Takk for alle forslag folkens! På vei til jobb i dag stoppet bilen midt i trafikken og jeg måtte ringe Falck.. Viste seg at bensinpumpa er død, og må byttes, så bilen står på verkstedet(som skulle ha 5000kr i bare deler, så kommer arbeid i tillegg: bh i noen dager nå. Derfor får ulyden vente noen dager, til bilen er kommet hjem, før jeg kan undersøke mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 19, 2014 Det er løsnet eksos deksel og slår og eksos lekasje kanskje flexi rør. Jeg er enig med Håkon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 24, 2014 Jeg har fått bilen tilbake fra verkstedet, med ny bensinpumpe. Godt å ha bilen tilbake, men ikke fullt så godt å høre den irriterende ulyden igjen I dag fikk jeg pappa til å fremprovosere lyden mens jeg hørte rundt i motorrommet, og har klart å lokalisere lyden til området markert på bildet.. Vi hadde en teori om at det kunne være løst varmeskjold(da det mangler et feste til hele luftfilterboksgreia), men det ble utelukket ved å holde det fast og ikke høre noen endring. Hva kan det være i det området jeg har markert som lager lyden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 24, 2014 Klarer ikke å se vedlegget, men jeg synes dette høres ut som en eksoslekkasje jeg? Setter penga mot eksosmanifolden. Sprekke? Dårlig pakning? Ikke skrudd til skikkelig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 24, 2014 Klarer ikke å se vedlegget, men jeg synes dette høres ut som en eksoslekkasje jeg?Setter penga mot eksosmanifolden. Sprekke? Dårlig pakning? Ikke skrudd til skikkelig? Er ikke bildet synlig? Når jeg prøvte å høre rundt etter lyden kom den fra "katalysatorsida" av topplokket, ikke i området ved eksosmanifold, av det jeg klarte å høre meg frem til.. Altså på den sida som blir lengst borte fra kameraet i videoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 24, 2014 Er ikke bildet synlig? Når jeg prøvte å høre rundt etter lyden kom den fra "katalysatorsida" av topplokket, ikke i området ved eksosmanifold, av det jeg klarte å høre meg frem til.. Altså på den sida som blir lengst borte fra kameraet i videoen. Kommer opp når jeg tar tapatalk på telefonen, i nettleseren på hiddenen fikk jeg ikke opp noe. Tenker eksosmanifold eller pakningen mellom katalysator og downpipe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 24, 2014 Kjent etter lekkasjer ved manifold? ta en papir bit å beveg rundt eksos manifold 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 26, 2014 Viste seg å være løse skruer på eksosmanifold, som er strammet opp igjen nå:)Takker igjen for all hjelp jeg har fått! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...