Kjølevifte: Starter som et F-16 ved 90grader. Gåen regulator?

Anbefalte innlegg

Var en kar som nevnte dette da bilen sto og gikk på tomgang mens jeg sto ute og snakket med en kar, da vifta starta - på full styrke.

"Her mangler det ett trinn eller to på vifta di" sa han.

 

Noen som vet hva den heter i familialbumet, evt. kan finne delenummeret til meg. Fant ikke noe slikt selv.

Må stikke å kjøpe/bestille en slik en dings i morgen.

 

Bilen: 90 mod 200q 20vT (3B motor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første trinn starter aldri for å kjøle motoren, det er kun etter at motoren er stoppet eller sammen med AC-kompressoren. Det er andre trinn som skal slå inn ved ca. 95 grader og ut igjen ved ca. 90. Tredje trinn går inn ved ca. 105 grader..

 

Høres ut som alt er ganske normalt om vifta starter når måleren din står på 90 eller litt over..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Greit. Temp. styringen funker.

 

Men jeg tenkte på om ikke det er en "hastighets styring" på vifta, ved de forskjellige gradene.

At ved 90 grader skal vifta starta på halv styrke... Mener, vifta mi høres jo ut som en F-16 som tar av...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er sånn. Første trinn er bare en svak bris, andre trinn er "stiv kuling" og tredje trinn er "jumbojet på full gass". Aldri hørt noen biler med så voldsom elektrisk kjølevifte som de gamle 100/200 Turbo-bilene.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, og vifte mi er den Jumbojet'n hver gang den starter...

 

Er flere som har sagt at Trinn 2, som du kaller det, er defekt slik at den starter rett på trinn 3...

 

EDIT: jeg finner en thermobryter, dobbel, 3 polet i familiealbumet... Kan det være den?

EDIT II: sitter nede i/ved radiatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette 10v også. Har noe lignende samme problem jeg : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 200 20v, Kay hadde 200 20v og en kompis av meg hadde 200 20v 200hk.

 

At viftene startet og gikk max var helt normalt på begge to, men vi merket det bare når bilene sto og gikk på tomgang. Husker jeg og Kay var i Ålesund på Peppes engang på vacn-møte. Da ble Spangen og Kay stående og prate mens bilene gikk på tomgang for å bli varme og når viftene begynte å blåse begynte de å le. :D

 

Det er altså helt normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før jeg fikk oppgradert/reparert ladinga i bilen min dimmet fjernlysene og bilen mistet kraft når kjølevifta starta: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 200 20v, Kay hadde 200 20v og en kompis av meg hadde 200 20v 200hk.

 

At viftene startet og gikk max var helt normalt på begge to, men vi merket det bare når bilene sto og gikk på tomgang. Husker jeg og Kay var i Ålesund på Peppes engang på vacn-møte. Da ble Spangen og Kay stående og prate mens bilene gikk på tomgang for å bli varme og når viftene begynte å blåse begynte de å le. :D

 

Det er altså helt normalt.

 

Høhø ja, og 2.3'en som jeg har nå brøler, og 2.0 (R5) som jeg hadde for noen år tilbake brølte. Jeg tror det er 'normalt', det plager meg uansett ikke. Jeg ser voltmeteret gjør et merkbart hopp nedover når vifta setter inn. Dimming har jeg ikke nå, men på 2.0'en med tvilsomt batteri og dynamo ble bilen nesten mørklagt når kjølevifta slo inn : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høhø ja, og 2.3'en som jeg har nå brøler, og 2.0 (R5) som jeg hadde for noen år tilbake brølte. Jeg tror det er 'normalt', det plager meg uansett ikke. Jeg ser voltmeteret gjør et merkbart hopp nedover når vifta setter inn. Dimming har jeg ikke nå, men på 2.0'en med tvilsomt batteri og dynamo ble bilen nesten mørklagt når kjølevifta slo inn : smil :

 

Ja nå har jeg fått samme problemet som Jan Henrik. I tillegg til at vifta går for full musikk, så går den ikke etter at jeg har stoppet bilen. Det gjorde den før, er det noe rele i tillegg til temp føler som gjør at vifta starter etter at man har stoppet bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et ganske avansert system, står ganske godt beskrevet på denne siden hvordan man tester og finner ut om noe er feil:

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html#fan

 

Når det gjelder at viften ikke går etter at motoren er stoppet har jeg vært ute for at det både er temperatursensoren (den to-polede under innsuget) og selve kontrollenheten (ser ut som et relé, inni bilen) har sluttet å virke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et ganske avansert system, står ganske godt beskrevet på denne siden hvordan man tester og finner ut om noe er feil:

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html#fan

 

Når det gjelder at viften ikke går etter at motoren er stoppet har jeg vært ute for at det både er temperatursensoren (den to-polede under innsuget) og selve kontrollenheten (ser ut som et relé, inni bilen) har sluttet å virke..

Takker så mye for svar, jeg skal kontrollere dette i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letteste måten å sjekke om det er den topolede bryteren er å nappe av kontaktene på bryteren som sitter på "vannmanifolden" og sette disse sammen, da skal du kunne "tvangskjøre" vifta di. Hadde samme problem på min inntil jeg bytta thermobryteren under innsuget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letteste måten å sjekke om det er den topolede bryteren er å nappe av kontaktene på bryteren som sitter på "vannmanifolden" og sette disse sammen, da skal du kunne "tvangskjøre" vifta di. Hadde samme problem på min inntil jeg bytta thermobryteren under innsuget.

 

Takker for svar, å kortslutte ledningene var noe som jeg prøvde i går, og da ville ikke viften starte. Så da for jeg vell kontrollere dette relleèt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for hjelpen folkens, nå er det i orden det var releèt som var gåent. Når jeg monterte et nytt rele så blev steg 1 på viften i orden også.

 

Så til alle andre som for problem med viften så er delenummer på rele her:

 

Rele: 447 965 571A, posisjon 2 under rattet, sikring nr 21 på 25 Amp (gjelder 200 tq 20v)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme problem på min s2, vifta går kun på fullt og stopper når jeg slukker bilen. hva er mest trolig galt da? Har byttet begge følerne på vannrailen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme problem på min s2, vifta går kun på fullt og stopper når jeg slukker bilen. hva er mest trolig galt da? Har byttet begge følerne på vannrailen.

 

Jeg fikk byttet Thermobryteren (191 959 481C) på min, så ble det i orden hos meg (sitter nederst på radiatoren mot fører-hjulet. :)

 

EDIT: Står også litt her... http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html#fan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min C4 2.3 AAR-motor sitter ikke denne Thermobryteren på radiatoren. Der den skal sitte er plugget med bolt som vist i etka.

 

Hva er grunnen til det? El.viften fungerer, den går når det er for varmt i motorrommet etter bilen er stoppet..men burde ikke thermobryteren vært der så vifta kan gå mens bilen kjøres? Har aldri hørt den gå mens bilen er i gang.

 

Tempgiver er forøvrig skiftet, viseren ligger på 100grader ved vanlig kjøring. Mens 105+ på tomgang, bilen har aldri kokt. Kan tempgiver vise feil? Kjøpte en billig på ebay fra US, er kun stemplet delenr på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.