EBC bremseklosser: Velge Redstuff eller Yellowstuff??

Anbefalte innlegg

Er i tvil om hvilke bremseklosser jeg skal velge til min bil, 10' Golf 6 GTI og er ute etter erfaringer med ulike klosser.

 

Setter på nye OEM skiver (312mm?) på bilen, men ønsker litt mer "bett" i bremseklossene.

 

Bilen blir bruk som til-og-fra jobb bil, og den ser neppe innsiden av en bane i mitt eie. Den blir likevel "bruk" til tider :)

 

Ref: http://www.brakes.no/produkter/ebc-brakes-bil/klosser-til-bil/

"Til tross for at dette er en kloss som av mange brukes til klubbkjøring på bane, er redstuff C ikke en Racingkloss og ved hyppig banekjøring eller til racing skal det oppgraderes til Yellowstuff R eller Blue NDX!"

Redstuff: Jeg ser noen tidligere har hatt problemer med at spesielt Redstuff klossene har smuldret opp eller løsnet fra stammen, men at det kom en ny versjon av Redstuff for en tid tilbake hvor dette er løst. Funker disse, trenger de oppvarming?

 

Yellowstuff: Anbefales av delepusheren jeg har kontakt med. Jeg tror disse kanskje er for "heftige" 06:05 på morraen på vei til jobb i saltlaken i februar?

 

Greenstuff: Anbefales ikke til biler >200Hk. (Pluss at jeg tror OEM nok er like bra)

 

Anyone?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ønsket som deg bedre "bett" i bremsene på Allroad'n, ikke fordi den skulle på banen eller aktiv kjøring, men rett å slett fordi bremsene som var der var "sløve" måtte virkelig trampe til på pedalen, (mulig det skyldes dårlige / og eller glasserte deler fra før.. )

 

Satte på nye skiver å greenstuff klosser fram og bak, og bremsene mye bedre. skikkelig bett. har nå kjørt 3-4 år å 40 000-50000km med disse bremsene og fungere fortsatt godt.

 

 

På banebilen har jeg yellowstuff, og de har nå holdt rundt 10 banekjøringsdager med mye kjøring, nærmer seg utslitt nå. Bra "bett" i bremsene.. men ikke så agressivt at jeg sitter med tenna i ratte når jeg bremser

 

Har lest en del som er missfornøyde med EBC, men jeg er ivertfall fornøyd, godt mulig det finnes noen som er bedre, men det er i så fall ikke fordi EBC er dårlige...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da havner kanskje Redstuff et sted midt mellom dine to typer da? Pluss at EBC mener at Greenstuff ikke egner seg til litt effektsterke biler. (Snodig de ikke begrenser på vekt fremfor effekt??)

 

På OEM klossene (laget i INDIA) står det forresten at de også passer masse VAG biler med langt under 200hk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd red- og yellow-stuff for noen år siden og synes det er verdt å nevne dette med bremsestøv som legger seg/"brenner seg" fast i felgen.

Mener å huske at det var red- som støvet minst!? : klø :

Ettersom det er en bruksbil og du sikkert har lyst på minst mulig støv i framfelgene :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal ha bedre klosser så anbefaler jeg på det sterkeste at skaffe deg skiver med slisser da disse klossene produserer mere varme. Ett resultat er at kalipperne dine mister den fine rødfargen som de har.

 

Jeg har en Octavia RS som har samme bremsene som du har 312mm skiver. Har kjørt på Yellowstuff på EBC slissa skiver. Du får mye bedre resultat ved å skaffe deg nye skiver sammen med klossene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd red- og yellow-stuff for noen år siden og synes det er verdt å nevne dette med bremsestøv som legger seg/"brenner seg" fast i felgen.

Mener å huske at det var red- som støvet minst!? : klø :

Ettersom det er en bruksbil og du sikkert har lyst på minst mulig støv i framfelgene :D

 

du mener støvet fra EBC brenner seg fast ? har ikke hatt problem det dette jeg men.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ikke på bane, da utgår redstuff og oppover...

Greenstuff holder til biler med mye effekt, MEN de er en tanke dårligere enn OE klosser når de er kalde (men mye bedre enn Redstuff, Yellowstuff...), ellers er de merkbart bedre.

NB! alle EBC klosser (iallefall for noen år siden) spiser skiver, så jeg måtte bytte skiver og klosser samtidig. De lagde også slite spor i skivene, sikkert derfor de vriker så godt.

 

Jeg vil anbefale originale klosser eller tilsvarende, for litt bedre bremser ville jeg ha valgt ferodo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet til ATE Powerdisc og Ceramic bremseklosser på min A6 C5.

Kanskje jeg bare innbilte meg dette, men syns at de fungerte mye bedre enn OE bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med slissete EBC skiver og Yellowstuff klosser foran og bak på A5'en. De bremser mye bedre enn originalt når jeg tråkker til, men er ikke noe problem å bremse lett og fint med de heller. Ser ikke for meg at det vil være noe problem på vinteren. Hadde redstuff og turbogroove skiver på forrige bilen, men ville nok kjøpt yellowstuff skulle jeg kjøpt idag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har prøvd ett sett redstuff på min mk4 tdi 4motion. og på bakklossene løsnet belegget fra bakplaten før klossene var halvslitte, har lest om mange som har hatt problemer med Redstuff.. så de vil jeg ikke anbefale. Nå prøver jeg meg heller på Yellowstuff. yellowstuff skal bite bra selv med kalde klosser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yellowstuff er en kloss som ikke trenger å forvarmes. Da må man opp på bluestuff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du mener støvet fra EBC brenner seg fast ? har ikke hatt problem det dette jeg men.

 

Det jeg mener er at det støvler rimelig greit av dette ene settet ift det andre...kommer nok mer an på overflaten og lakken/strukturen på felgene dine tipper jeg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig hadde jeg holdt meg unna EBC. Sett for mange som belegg har løsnet eller smuldrer opp og skiver som blir skjeve.

 

Jeg hadde gått for Hawk, Endless (Ewig) eller Pagid. Så får man heller kjøpe en god felgrens, som Sonax eller Bilberry ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har prøvd ett sett redstuff på min mk4 tdi 4motion. og på bakklossene løsnet belegget fra bakplaten før klossene var halvslitte, har lest om mange som har hatt problemer med Redstuff.. så de vil jeg ikke anbefale. Nå prøver jeg meg heller på Yellowstuff. yellowstuff skal bite bra selv med kalde klosser

 

Hadde et sett greenstuff på Tarox slissede skiver, (støvet fylte til tider slissene!) der datt også belegget av omtrent da klossene var halvslitt..

Av standardklosser er jeg enig med Cato, Ferodo er veldig bra, har også kjørt endel runder med Mintex med hell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer Greenstuff med Ultimax slissede skiver.

Er i grunn kun ute etter noe som støver lite, men det skader jo ikke om man får mer bremseeffekt.

Noen som har prøvd dette oppsettet de senere år?

 

Alternativet er Brembo uslissede skiver med Greenstuff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verste søpla j har vært borti, de foran løsna fra bakplate. I tillegg riper de opp skivene så de ser stygge ut. Lakken flasset av bakplaten og det var synlig overflate rust på dem. Bremse jo bra og det var minimalt eller ikke noe bremsestøv men hva hjelper det når kvaliteten er rævva...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt Yellowstuff på flere av bilene mine inkludert banebilen og må si meg meeeget fornøyd. Samme med teamkompis som banker runde på runde rundt banen og aldri hatt noe problem med klossene. Der er det rusta som tar skivene og ikke slitasje faktisk så ikke har de spist mye skiver heller.

Har helt nye yellowstuff liggende til banebilen som skal på neste sesong :) På gamle s4en min som jeg brukte til både bane og vei så hadde jeg yellowstuff på orginal skiver og det biter med en gang og trenger ikke noe forvarming. Så det er absolutt noe som passer en veibil med litt effekt. Kjør på !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye bremsestøv er det på yellowstuff sammenlignet med redstuff? Vil slippe å bruke mer tid enn nødvendig når det gjelder felgvasken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker yellowstuff året rundt på bruksbilen, også på bane samt isbane, funker glimrende hele året. Bremsestøvet spyles bare rett av selv med en mild felgvask som f.eks. P21S. Slet ut forrige sett uten problem med belegg som ramla av, tror dette er et problem EBC hadde før i tiden og som de har fått orden på. Bremser som normale klosser første oppbremsing men blir mye vassere når de har fått opp temperaturen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye bremsestøv er det på yellowstuff sammenlignet med redstuff? Vil slippe å bruke mer tid enn nødvendig når det gjelder felgvasken

 

Hva skal du bruke det til ? Bremsestøvet er som Lønning sier aldri noe problem å vaske bort med Yellowstuff. Men det er klart at med aktiv kjøring så legger det seg jo litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker på til Passaten. Daglig kjøring og kanskje banekjøring for gøy 1 eller 2 dager i året. Redstuff er vel det beste alternativet for meg etter litt mer undersøkelser, spesielt med tanke på bremsestøvmengde. Hatt Redstuff på to biler tidligere og vært veldig fornøyd med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde redstuff tidligere som stod på bilen når jeg kjøpte den i 2009. Byttet dem ut i 2013, da var omtrent halve bremsebelegget igjen på dem, men belegget hadde løsnet fra stålet på alle 8 klosser.

 

Bremsestøv var mer eller mindre ikkeeksisterende, ihvertfall sett i forhold til mekonomenklosser som jeg har satt på nå: rolleyes

 

Jeg har ikke merket noe til slitemerker i skiver.

 

Mulig de ikke trenger oppvarming, men ved oppbremsing fra motorveihastighet, syns jeg de tok bedre og bedre jo lenger jeg bremset. Mulig dette var innbilning, men det var min erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører green stuff på min bil, og dem støver noe helt for.... felgen er svart på kort tid. Grunnen til at eg kjøpte dem, var at felgene skulle holde seg reine litt lenger :P Men eg også syns dem bitter bedre og bedre etter aktiv kjøring, og får litt varme i dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greenstuff anbefales ikke på biler over 1400 kg eller mer enn 200hk, gå heller for red eller yellowstuff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.