Kjørecomputer VS virkelig forbruk

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på:

Hvor nøyaktig er normalt en kjørecomputer? Jeg synes avviket mellom det computeren viser og virkelig forbruk er for stort. Jeg nullstiller computeren mellom hver fylling og sammenligningen ser en i tabellen under.

Andre som har erfaringer på dette?

dieselforbruk.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min computer viste at jeg hadde brukt 0.32 på mila på tur hjem fra våler i helga ;)

Og du klager på feil :rolleye:

Computeren regner ut brukt drivstoffmengde ved å integrere opp tiden dyser er åpne, ut fra en faktor som sier hvor mye divstoff dysene leverer, samt hvor lang responstid dem har (fra støm settes på til det faktisk kommer drivstoff ut).

På en bil med turbo vil det i teorien være konstant bensinmengde fra dysene (med en lineær bensintrykksregulator) i praksis vil det være avvik. Dysene leverer ikke konstant mengde og faktoren som er lagt inn i styreenhet trenger ikke være helt korrekt.

På en dieselbil med direkteinnsprøytning har ting som innsprøytningstidspunkt og turtall påvirkning i hvor mye diesel som leveres pr tid. Det blir altså avvik også her.

Å 'spå' forbruk er faktisk ingen lett oppgave å få til 100% nøyaktig.

Morsomt å se på hvordan ting avviker da : rolleyes

syns dine avvik var relativt høye...

Mvh Morten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt noen målinger i ny og ne. De har vært utrolig nøyaktige hos meg. Har regnet f.eks 0.853, og computeren sier 0.85. Stort sett bare avrundingfeil eller feil på hundredelen. Det er godt nok for meg! :)

Edit: Min er heller ikke chippet... : gråter :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På S6'n så stemmer det med maks 0,05 l/mil avvik hver gang jeg sjekker.

Bilen er forøvrig ikke chippet, vet ikke om det har noe og si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer med kjørekomputeren på 10vt ? K-jet motoren? synes min er litt optimistisk innimellom : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel... vet ikke hvordan det er med deres kjørecomputer, men min måler kun de siste 100 km.

Sikker på at ikke deres også gjør det?

L/100 KM mener jeg det står.

Legger ved et lite bilde. Om du stirrer litt kan du skimte dette (Punktet i midten nederst på skjermen)

02.02.2005.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel... vet ikke hvordan det er med deres kjørecomputer, men min måler kun de siste 100 km.

Sikker på at ikke deres også gjør det?

L/100 KM mener jeg det står.

Min computeren har 2 visninger:

1) Nullstilles når bilen har stått i ro i 2 timer.

2) Måler til noen nullstiller den.

L/100 KM er bare hva forbruket blir oppgitt som. I dette tilfellet antall liter pr 10 mil. Så om du kjører 500 km reknes forbruket av hele strekningen og ikke bare de siste 100 km du kjørte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.