#1 Skrevet August 21, 2014 (endret) Hei, Jeg har nylig kjøpt en Audi A6 2.5 TDI (Motortype AKN), den var havarert da jeg kjøpte den (Registerreim er røket). Skal derfor bytte motor, og lurer derfor på dette: Jeg har typen AFB/AKN med 150 hester. Jeg vet modellene før 2003 har problemer med kammene og har derfor vurdert å få taki en nyere motor. Jeg har funnet en av typen BAU med 180, sjekket litt opp og funnet ut at her er problemet med kammene løst med større oljekanaler og kammer som er herdet. Jeg vet at motoren vil passe rett oppi, men problemet mitt er, vil ledningsnettet være likt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 21, 2014 Mye som er diskutert om dette. Finner det under den store 2.5 tdi tråden. Mye likt mellom bau og ake, men akn har mindre turbo og andre dyser. Dieselpumpe er jeg usikker på. Denne er også forskjellig mellom ake og bau, og om du putter en bau nedi så bør du vurdere om du bytter dieselpumpe eller motorstyring. Jeg har selv satt bau topper på min ake motor. I etterkant har jeg funnet ut at bau har litt større kompresjon, men dette tror jeg kommer av en litt an design på stemplene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 21, 2014 Hvordan er det med ledningsnett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 21, 2014 Mye er veldig likt, og muligens identisk. Jeg tørr ikke si sikkert, og da spesielt dieselpumpen. Edit: Når det er sagt så er ledningsnettet egentlig veldig enkelt på disse motorene, og det skal ikke være mye arbeid å bytte over. Jeg ahr sett at det ofte følger med på byttemotorer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 21, 2014 Det følger ikke med på denne. Motor blir tilsendt fra bilopphøgger. Han som skrur ut maskinen ville ikke ta ledningsnettet sa han. EDIT: Setter pris på alle innslag angående ledningsnettet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 21, 2014 Flytt over dieselpumpe fra din gamle motor for at det skal fungere enkelt. da mister du en del effekt ift 180hk BAU men pga større dyser får du mer enn dine org 150. Hvis du skal håpe på at ledn nett er likt og tenker å bruke BAU pumpe og hjerne må du sjekke om din bil har samme versjon av immobilizer, tipper BAU har immo 3 mens du muligens har eldre immo 2. i såfall er ledn nett ikke likt. mulig du også må ta med deg tempsensor rett foran dieselpumpe da de kan ha ulike stikker. mulig du må kllippe og skjøte stikken til dyse med nåleløftsensor av samme årsak. Konklusjon: plankekjøring hvis du bruker din gamle pumpe, uvisst hvis du vil ta med BAU pumpe og hjerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 21, 2014 Så først nå at jeg hadde skrevet feil motorkode på i første innlegg. Motortypen er AFB/AKN. Har funnet en BAU og en AYM. Håpte inderlig på å slippe unna AYM, da disse visstnok er den verste blant alle med tanke på kammer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 22, 2014 Bare for å få litt diskusjon rundt det; Går det ann og bytte ut til en common rail motor 2,7tdi v6 med kjede i bakkant isteden for regreim forran? mtp om det passer og motorstyring / instrumentpanel / immo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 22, 2014 Så først nå at jeg hadde skrevet feil motorkode på i første innlegg. Motortypen er AFB/AKN. Har funnet en BAU og en AYM. Håpte inderlig på å slippe unna AYM, da disse visstnok er den verste blant alle med tanke på kammer. Forskjellene mellom BAU og de andre er mindre enn du tror på fysisk oppbygning av topper. Jeg lagde en sammenligning av dette, men denne har nok forsvunnet i den berømmelig krasjen. Jeg sliter med bildevedlegg også, så jeg får ikke lastet opp bilder på en god måte. 150 hk versjonene mangler noen av støtteveggene mellom dysekanalene, og er ikke like "stiv" som 180 hk versjonene. Oljekanalene er lik, og ikke mer grovbygget som foreslått. Vinkelen på de hydraulikse løfterne er annerledes mot kamaksling sammenlignet mellom rullevippearmer og glidevippearmer. Slitasje på kammene og glidevippearmene har mange teorier, men jeg tror at hovedskylden er manglende smørning. I toppen av den hydrauliske løfteren er det et hull som det kommer olje under trykk ut fra. Denne hviler i en skål på undersiden av vippearmen, og i toppen av denne skålen er det et ultratynt hull som det vil sprute olje opp fra og treffe loben på kamakselen. For at det skal komme olje utfra dette hullet er man helt avhengig av at olje er tynn nok til at den kommer igjennom og at det er høyt nok oljetrykk i motoren. Mangelen av en av disse er fatal på sikt. Hva som kan skape disse forholdene er helt i det blå og mye for og i mot. Eks: x) Oppstart av kald motor. Alle logikk tilsier en forsiktig oppstart med kald motor, men hva om det da ikke skapes nok oljetrykk til at olje presses gjennom dysen? Mao, kanskje det beste for disse motorene er flat pedal fra start? Går kanskje litt utover sylindervegger og stempel, men selve blokken på disse motorene er gjennomsolid! x) Skift olje ofte for å hindre urenheter tetter det tynne hullet x) Tykk olje vs tynn olje? Mineral vs syntetisk. En tykk olje vil skape høyt oljetrykk, men en tynn olje vil lettere komme gjennom kanaler... På motorene med rullevippearmer så mangler hullet i skålen, og smørningen av kamaksel skjer ved at det spruter ut mellom hydraulisk løfter og skål, og treffer hjulet på rullevippearmen. Dermed er denne patenten mye mindre sårbar mtp lavt oljetrykk og uren olje. Når det er sagt så har BAU hule kamaksler som også kan kollapse, så motoren er dessverre ikke feilfri. Se linker... http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=243796&page=45 http://www.audi-sport.net/xf/threads/2-5-tdi-engine-running-badly-advice-needed.98963/ NB, jeg har ikke lest påstandene over noe sted, og er kun den oppfatning jeg har fått etter å holdt på med disse toppene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 22, 2014 Takk for et detaljert svart. Setter pris på det :-) Vet du om ledningsnettet er delt? Om jeg slipper å trekke nytt til baklys og så videre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 22, 2014 (endret) Ledningsnettet til motor tror jeg er en enkelt kontakt som går til motorstyringen. Har ingenting med øvrig ledningsnett å gjøre. Som Steinar nevner over er det issues med IMMO, men jeg er usikker på hvordan motorstyringen og den virker mot hverandre. Her har noen tatt ut motor og øvrig og kjører den uten "bil" Du kan se hele kabelopplegget på denne, dårlig bilde dog men alt går gjennom en strømpe http://www.ebay.co.uk/itm/2004-VW-PASSAT-2-5-DIESEL-AKN-ENGINE-90-DAY-GUARANTEE-TDI-V6-AUDI-/171417822750?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27e94c661e 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...