Glassblåsing og pulverlakkering?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips? Har 4 stk 20" AC Schnitzler som vinter på T5'en som trenger stell.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen har vel gjort dette i Bergen eller omegn engang?

Bergen Eloksar kunne ta de innimellom men syns de var litt dyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ka pris fikk du hos de? Har fått ca 4500 hos Bergen Coating... Var kanon fornøyd med de med tidligere arbeid, men synes dette var litt dyrt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3000,- + moms

 

- - - Updated - - -

 

Men snakket med ett Askøy firma. De kunne bruke brukt sand. Mye rimeligere og samme resultat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje dette askøy firma syredypping? elller er ikkje det så sunt for alu felg? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å vite om det finnes mange forskjellige syrer, så tror jeg der er lite felg igjen etter syredypping;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Firmaet på Askøy sa at alufelger ikke lot seg syredyppe, iallefall om du ønsket å ha felgene hel etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk sandblåst noen sentre i 2009 på Askøy med den fineste sanden de hadde(kansje brukt?) ble noen timer med pussing på meg pr. senter for å få de lakk-klar etter det, aldri igjen...

Er det nødvendig med pulverlakk? sparer mye forarbeid uten, holder kansje å bare matte å lakke de.

Har ingen dårlige erfaringer med våtlakk på felg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Roger sier, våtlakk fungerer bra det også, brukt det på mange felger og alle holder bra.

Vil man at det skal holde ekstra så sprayer du dem med 2komponent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei mulig pulverlakk er unødvendig, men er det pulverlakken som er dyr kontra våtlakk da?

Hva er da forskjellen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem å syre dyppe en alu felg.

 

Det er ganske vanlig å gjør det hos de som driver med reparasjon av felger i andre land, det er bare de som holder på her lokalt som ikke har riktig syre blanding eller kunnskap, jeg velger å tro de siste.: oppgitt

 

Jeg har fått glassblåst endel felger tidligere, men de blir ikke så fin i overflaten de heller. De blir litt ru i overflate omtrent samme struktur som på en grå plast støtfanger, men det er bedre en sandblåsing. Skal man få de fin og glatt må man pusse eller legge på et lag med filler eller sprute sparkel og så pusse. Er en del jobb med det for å få det strøkent.

 

Syredypping er mye bedre, da forblir overflaten glatt og fri for gammel lakk. Alternativt så kan du jo bruke en av disse gele type malingsfjernerne. Da pensler du bare på, lar virke i 15-20 min så skraper du lakken bort og høytrøykspyler felgene etterpå. Det brukte jeg på et sett og det funka veldig bra, kostet 95-kroner og 2-lørdagstimer på gårdsplassen. :glad:

Etter på lakker du de selv med vanlig spray boks eller den nye gummi lakken som har komet på markedet nå, den tåler felgrens og røffere bruk (ikke palstidip) men lignende konkurerende produkter. Nå får du de i sølv (org alu felg farge) også. Fåes i mange fine farger med blank, slett overflate.

 

Vi lagde oss en gang et plast kar med et varme element fra en varmtvannsbereder, og kjøpte syrer på en nettbutikk. Sette på strøm la tingene ligge noen timer, og nøytralisere med vann da blir det helt fritt for lakk/rust/oljer.... Dette utstyre er dessverre demontert og ikke operativt lenger.

 

Jeg jobbet for en del år siden med kjemisk rengjøring av bore og prosessutstyr for oljeindustrien. De er ingen ting som tilsier at man ikke kan bruke en syre på alu, men tid, temperatur, kjemi og materiale må ha en harmoni vis ikke blir det spist opp. Syren spiser også opp stål men det går litt lengre tid og man bruker sirkulasjon og høyere temperatur...;)

 

Når man fremstiller eloksert alu bruker man syre for å gjør overflaten mer tolerant for urenheter, eloksert alu korroderer ikke slik som ubehandla eller lakkert aluminium. Eloksering eller anodisering som det kalles utføres i fortynnet svovelsyre og med likestrøm på 14 - 20 V, den lyse fine eller fargede overflaten danner da et oksydsjik som gir korrosjons beskyttelse.

 

 

Men når det kommer til små spesialist butikker/verksteder som driver med spesifikke arbeidsoppgaver så er Norge å regne for et uland, vi har ingen ting. Vis man spør noen som holder på i bransjen, men gjerne ikke akkurat med det du spør om så går det ikke an. Og om det går an å få til så koster det en arm og en fot slik at det ikke svarer seg å reparere noe. Vi er en bruk og kast nasjon som elsker å fremstå som grønn og flink på miljø, men å reparere eller vedlike holde noe fremfor å kjøpe nytt får vi ikke til. : eek :

 

I England hadde de kostet deg 100-150 pund å syredyppe og pulverlakkere alle felgene i den fargen du ønsket: bh :

 

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for godt og utdypende svar! Akkurat d med syredypping er eg også klar over men ikke bransjen:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det definitivt sikreste hadde vel vært og sendt felgene til Østfold Felgteknikk. Der har eg hvertfall alltid fått kanon service, og noen helt fantastiske resultater! Tror mine blir levert inn der når eg skal lakke de hvertfall! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såg igjennom prisliste..... Blir fort noen kroner pr felg ser eg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.