#1 Skrevet August 29, 2014 Heihei :-) Noen her som har noe minne på hva en 1.8t ligger på av målt luftmasse på tomgang? AWT motor 04 A6 viser bare 1.4-1.6g/s på tomgang, 132 som maks på 1bar trykk på 5700rpm, bilen er chippet. Jeg mistenker disse verdiene er litt lave, går ikke så bra som den gjorde for en stund siden, uten at g/s verdiene ble sjekket når den gikk som den skulle.. Takker :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 29, 2014 Vet ikke noe spes om denne motoren, men lmm verdiene blir oppgitt i mg/str (stroke) og er sådanne turtallsuavhengig. Lmm måler pr tidsenhet, og vil være turtallsavhengig. Dvs Ecu regner om dette. 1.8 l motor og 1 bar trykk vil suge ca 1,8 l luft, og for hver sylinder blir dette 0,45 l luft og dermed 450 mg med tetthet på 1 g/L. Så kommer EGR inn i bilde og da vil jeg tippe på verdier rundt 200 mg/str på denne motoren. Ved pådrag lukkes EGR samtidig og du får turbotrykk i tillegg. Tipper du skal ha ca 600 mg/str? Mulig jeg er helt blind på egne målinger, men har du logget riktig kanal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 29, 2014 Du er nok på et helt annet tema her Jan, mtp på at en ser 165-170 g/s på chippet 1.8t~200hk.. 120-125 er det bør se på org motor. Noen EGR finnes ej heller på 1.8T.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 29, 2014 Å fa1, er blind på diesel for tida;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 29, 2014 Lmm på bensin har måleenheten gram/sekund? Direkte verdi fra lmm? Uansett så ser jeg ikke at det skal da være større verdi på tomgang mellom en trimmet eller org om tomgangen er den samme med mindre trykket er forskjellig. På maks pådrag derimot vil det bli forskjell siden du har annet laddetrykk. Skal ikke avvike for mye om du tar motorvolum x laddetrykk x o/sek, men for lavere turtall må man vel ta hensyn til pos av gasspjeldet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 30, 2014 Takk for dine teorier her Jan Erik, men det besvarer ikke mitt spörsmål så mye bedre desverre, ellers takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 30, 2014 Hadde 145 g/s på original AWT og 175g/s med revo stage 2 på AQX med original eksos 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 30, 2014 215 med Frankenturbo og 3" lmm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 30, 2014 Hva ser dere på tomgang da? Aner at LMM'n viser litt mindre enn den faktiske mengden luft som passerer den, så hadde värt greit og se hva dere har i verdi på tomgang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 30, 2014 Min 04 A6 med AWT ligger på 10-10,5 ved oppstart (kald motor) og går ned til 4,0 etter en liten stund (sjekket ikke på varm motor). Sjekket dette nå nettopp. På fullgass har jeg tidligere målt 165-170g/s. Se over slangene dine. Kan være så enkelt som luftlekkasje som er synderen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 30, 2014 Fant nok ut i dag at LMM er synderen, koblet den fra og da var den mer 'okei'.. Med LMM koblet i så kunne den stoppe etter motorbrems inn mot kryss osv, ustabil tomgang, gikk hardt på tomgang osv, etter jeg koblet LMM fra, så gikk den ikke silkefint, men mye bedre, så ny er bestilt og på tur så tenker nok denne var årsaken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...