#1 Skrevet August 31, 2014 Hei Har fått dunking / rykking i a6n ved pådrag i 1-2-3 gir, merker det er et punkt på hver omdreining av "ett eller annet" som lager et dunk/rykk i bilen. Merker det bare på 1-2-3 gir som sagt. Vet at clutchen er dårlig, da den ikke er så veldig god. Bilen har rullet 330k km, jeg vet ikke om eller når det er byttet clutch/svinghjul. Etter en kjøretur og bilen har stått en stund (halvtime-time) kan jeg gå forbi bilen og høre et eller flere tilfeldige knette lyder, et tikk på en måte, men helt metallisk. Klarer ikke å skjønne hva som kan gi den lyden.. ? Så spørsmålet er om hva som kan gi denne dunkingen / rykkingen i bilen, og om det er verdt å bytte girkasse/bakdiff og samtidig clutch på en såppas gammel traver som har rullet sine km? Kan det være svinghjul? (dobbeltmasse? bør det byttes?) Takk for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 31, 2014 Høres mer ut som opphengsforinger i hele drivlinje bør byttes. Billig oppfriskning av gammel traver det. Knepping i bilen etter kjøretur er vel eksosen som reagerer på nedkjøling, helt vanlig :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 31, 2014 Merker også litt "slakke" i drivverket på min Passat. Den har riktig nok rullet 200.000km MINDRE enn din, så jeg håper det er dobbeltmassesvinghjulet som er synderen. Merker også kraftig during og risting ved pådrag på lavt turtall. Får også et lite "knepp" når jeg bremser i lav hastighet mens jeg svinger til høyre. Lyden kommer fra venstresiden, hører den kun når jeg har vinduet oppe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 1, 2014 Kan det være opplagring av mellomaksling som er dårlig? I lav hastighet i 1 gir opp en bratt bakke merker jeg dunkingen på hver omdreining av noe svært godt. Fordel å ha bilen inn til NAF feks å få de til å sjekke foringene og oppheng med de bukkene som rister å vrir på alt rundt hele bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 1, 2014 Jo NAF er veldig grei sånn sett. Du kan bestille en konsultatsjonstime hvor dem tar spesifikke ting. Når bilene mine forlater serviceplanen hos merkeverkstedet bruker jeg å ta driftstesten hos NAF i forbindelse med EU kontroll. Da får jeg en god gjenomgang av hele bilen og prisbesparelsen ved bytte alle væsker og filter selv. Legges selvsagt ved dokumentasjonen til bilen ved salg. Erfaringsmessig så er NAF strengere og går gjennom mer enn hva dem gjør på hovedserivcene. Sånn ca så påpeker dem såpass i forkant av hva som kommer til å oppstå på bilen, at jeg bruker å gå gjennom selve EU kontrolldelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 1, 2014 Okei. Har sikkert likke helt god hjulstilling heller; så da kunne jeg i så fall tatt en driftstest og hjulstillingskontroll hos naf for å finne ut av dette.. Noen som har andre tips eller triks for å finne ut av dette? eventuelt hvordan jeg kan sjekke ut lyden selv på bukk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 1, 2014 Liten kom på hjulstillingskontroll hos NAF, dem bare måler og justerer ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 1, 2014 De justerte når jeg var der med a4 min? Men vet de er grinete på bolter som sitter fast å gir FORT opp hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 6, 2014 Har ikke vært på naf enda.. Men ser at når jeg slipper gassen å gir full gass raskt igjen så flytter hele girspaken seg 1cm frem/tilbake. Hvilke foringer eller oppheng er klar forbutskifting da? Og er det noen som har vært borti gåent eller å byttet opplagring på akslingen inn på bakdiff? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 7, 2014 Har ikke vært på naf enda.. Men ser at når jeg slipper gassen å gir full gass raskt igjen så flytter hele girspaken seg 1cm frem/tilbake. Hvilke foringer eller oppheng er klar forbutskifting da? Og er det noen som har vært borti gåent eller å byttet opplagring på akslingen inn på bakdiff? Tipper du bare trenger å stramme boltene på girkassefestene og skifte ut framre feste på bakdiffen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...