Feil på ABS-bremser, Audi 100 C4 quattro

Anbefalte innlegg

For noen dager siden begynte ABS-lampen å lyse i min C4, men bare når jeg rygget. Om jeg stoppet og startet bilen igjen og kjører fremover holdt lampen seg slukket. Jeg antok at det var en hjulsensor som begynte å bli sliten, men diagnosen viser noe annet. Problemet her er at jeg googlet feilkode 00649, men fant ingen treff? Heller ingenting i Ross-Tech Wiki... Noen tips om hvordan jeg kan reparere dette? Håper ikke jeg må skifte hele styreenheten? Og hva med denne N160 ventilen? Er det en separat del, i tilfelle, hvilken?

Chassis Type: 4A - Audi 100/A6 C4 (1992 > 1997)

Scan: 01 02 03 08 15 17 25 35

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes Labels: 4A0-907-379.lbl

Part No: 4A0 907 379

Component: Bremsen-Elektronik

Shop #: BB 33836

VCID: E8D4845A8897A05EB3D-4B32

1 Fault Found:

00649 - ABS Inlet/Outlet Valve; Rear (N160)

35-00 - -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 1 million C4er i denne klubben, men ingen som har vært borti dette? :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen erfaring, men googlet dette og fant:

http://s2central.net/abs_05_dtc.html

00649 Rear I/O Valve (N160)

- Open circuit in wiring. Short to +ve or ground between electro-hydraulic unit (N55) and ABS controller (J104) - Trace and repair wiring

- Right front ABS inlet/outlet valve (N160) is faulty. - Check N55 & test with VAG1710

Kanskje det kan hjelpe deg videre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt på siden: Jeg trodde ikke 100 hadde ABS som var koblet til ECU og som dukket opp på diagnose, min S4 har i hvertfall ikke det. Er ikke det noe som kom med EDL i 4. gen quattro på A6?

På huggerne er det vel nok av brukte deler til quattrobilene fra denne tiden, men ser ikke helt hvorfor feilen oppstår i revers og ikke fremover, og i hvertfall ikke når du har sjekket sensorene..

Jeg gjetter at N160 er en ventil i ABS-enheten, og ikke en egen del ut av feilmeldingen du har lagt ved.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt på siden: Jeg trodde ikke 100 hadde ABS som var koblet til ECU og som dukket opp på diagnose, min S4 har i hvertfall ikke det. Er ikke det noe som kom med EDL i 4. gen quattro på A6?

Det er ikke noen EDL på denne bilen i hvertfall, dette er en norsksolgt 2.3E fra 1993. ABS-systemet er også det eneste jeg får diagnostert på denne, da det er en bil nesten helt ribbet for utstyr.

På huggerne er det vel nok av brukte deler til quattrobilene fra denne tiden,

Ikke her i byen, desverre. Var på hoggeren i dag, og det sto tre C4er der, hvorav kun èn av dem var en quattro; en 96-modell 2.8-liter. Nå var jeg ikke der i dag pga ABS-pumpen da, så jeg sammenlignet ikke nummerne.

men ser ikke helt hvorfor feilen oppstår i revers og ikke fremover, og i hvertfall ikke når du har sjekket sensorene..

Jeg gjetter at N160 er en ventil i ABS-enheten, og ikke en egen del ut av feilmeldingen du har lagt ved.

Nja, det hender at feilen dukker opp forover også, men oftest i revers. Må også nevnes at bilen har tidligere hatt innslag av ABS-pumping når jeg rygger ned bakken jeg har på utsiden av huset (7-8 meter lang med ca 1.8 m høydeforskjell).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen erfaring, men googlet dette og fant:

Kanskje det kan hjelpe deg videre?

Jeg har sett dette, men jeg kan ikke si jeg ble noe klokere av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har gått noen dager uten at jeg har gjort noe mere med dette, men jeg har ikke fått noen ABS-lampe på mange dager nå. Det eneste jeg vet om systemet er at bremsevæsken er steingammel, kanskje det kan være noe luft eller fukt et sted i systemet? Jeg får se om jeg får byttet bremsevæske på den snarest, det gjør jo ingenting for å si det mildt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hold oss oppdatert!

Jeg tror forresten Nazze leste om problemet ditt, for mandag begynte ABS-lampa å blinke etpar ganger på vei hjem, for å lyse konstant halve turen. Selv om jeg startet og stoppet bilen, ble lampa lysende, men tirsdag blinket den bare en gang på vei til jobb, og i dag var det helt mørkt (utenom i starten som vanlig)

Ja, ja. Får håpe det holder seg sånn! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke Trond liggende abs aggregat til deg da ? Hvis det er likt som S4 så har jeg liggende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda 10 dager har gått, jeg har ikke fått skiftet bremsevæske, men ABS-lampen har ikke lyst en eneste gang, annet enn ved oppstart naturligvis. Merkelig dette her...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ha vært noe rustbøss på ABS-sensoren som forsvant igjen?

(har ikke hatt feilmelding på Nazze igjen jeg heller, kanskje solflekkaktivitet? :D)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke en sensor som ga feilmelding. Dette kom etter en regnværsperiode, så jeg lurer heller på om det kan ha vært relatert til fuktighet. Nå har det vært tørt og fint vær i halvannen uke, og jeg har heller ikke hatt noe varsellampe i denne perioden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.