Hva er forskjell mellom dieselpumpen på en 2001 og 2004 mod 2.5 tdi?

Anbefalte innlegg

Som tittelen innleder, noen som vet? Motorkoder er AKE og BAU. Jeg lurer på om dieselpumpen kan være synderen til dårlig ytelse, og siden jeg har en 2004 pumpe fra BAU så hadde det vært fristende å bytte....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekanisk er det nok ikke store forskjellen på disse pumpene (trolig er de like). Problemet ligger nok i startsperren. Sannsynligvis Immo 2 på bilen din mens BAU-motoren trolig har Immo 3. Mulig BAU-pumpa vil fungere med elektronikken fra AKE, men det tør jeg ikke si sikkert.

 

Dersom du ikke har forsøkt pumpebytte på denne motoren før, ville jeg ikke kastet meg uti det bare for å "teste". Selv om det er rimelig rett frem så kan jeg love endel banning ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, nå har jeg vel tatt det meste fra hverandre før og luftet slik at det går relativt greit å få start;) Jeg lurer på om pumpen kan være dårlig slik at den ikke leverer det den skal av diesel til dysene. Elektronisk så tipper jeg at det er i orden, men den har noe ekstra tikking og durer merkbart i bilen når bilen ruller uten gasspådrag. Har lest litt på nettet om VP44 pumpene generelt, og det står mye om dem av de som er montert på amerkikanske pickuper. Her nevnes at dårlig ytelse kan være et tegn og at det kan skyldes slitasje i "rotasjonskammer". Da klarer den ikke å bygge opp det trykket den skal.

 

Ellers så starter bilen lett og går fint på varm motor. Begynner eller har vært? noe rufsete gange på kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, nå har jeg vel tatt det meste fra hverandre før og luftet slik at det går relativt greit å få start;) Jeg lurer på om pumpen kan være dårlig slik at den ikke leverer det den skal av diesel til dysene. Elektronisk så tipper jeg at det er i orden, men den har noe ekstra tikking og durer merkbart i bilen når bilen ruller uten gasspådrag. Har lest litt på nettet om VP44 pumpene generelt, og det står mye om dem av de som er montert på amerkikanske pickuper. Her nevnes at dårlig ytelse kan være et tegn og at det kan skyldes slitasje i "rotasjonskammer". Da klarer den ikke å bygge opp det trykket den skal.

 

Ellers så starter bilen lett og går fint på varm motor. Begynner eller har vært? noe rufsete gange på kald motor.

 

Et annet problem med disse er det berømte timing-stempelet som blir slitt og kan føre til variabel timing før det havarerer helt. Var dette som tok helt kvelden på min. Jeg la ikke merke til hvor mye tikking det var fra pumpa før etter jeg byttet :)

 

Men som jeg nevnte er det sannsynligvis koding av startsperra som kan bli et problem med den andre pumpa da den er beregnet for immo 3. Er Bosh-delenummeret på selve pumpa like, skal det i teorien kun være å flytte over elektronikken fra den gamle pumpa. Det er dog litt delte meninger der ute hvorvidt hver elektronikkdel er kalibrert mot hver enkelt pumpe eller ikke.

 

Det enkleste er nok å bare koble til elektronikkdelen til bilen din før pumpeskifte og se om du evt. får feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat... I VagCom får man jo opp etterspurt og faktisk timing, men vil et dårlig timingstempel komme i tillegg til dette?

 

Takk for tips om først å bare koble til pumpen til elektronikken:) Kommer med rapport på hvordan det gikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Timingstempelet regulerer kun timingen, så faktisk timing vil da avvike når det ikke regulerer som det skal, dvs. det du får opp i VAGCOM skal stemme. Jeg hadde helt ville verdier på min etter havariet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hørt med Dieselgrossisten?

 

Bjørn der har jeg veldig god erfaring med. :-)

 

90542988

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg har lest på diverse forum så er det restriksjoner på nyere vp44 når man kommer til leveringsmengde.

men har liten betyding om du ikke driver å banker hk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.