#1 Skrevet September 4, 2014 Hei. Først og fremst, eg har søkt nå en god stund, og ikkje helt funnet det eg leter etter. Men, hva er momente på denne bolten? Guiden eg bruker, sier 200 nm og 180 grader til, men å fytti faen dette er mykje! Får det søren ikkje til. Og hvor skal dette 3256 verktøye festes? Er jo ingen plasser å feste det Har også søkt, men kommer kun opp AAN med 450 nm, er dette likt for ABY? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 4, 2014 Ekke 100% sikker på nm på ABY, men på 3B så skal veiva strammes 450nm. Disse 5'erne skal strammes noe i satan mye, uten tvil! For å låse veiva så mener jeg å huske du bruker motorfestet. Står kl10 for veiva når du står foran=) Her ser du bilde av veiva låst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 4, 2014 Annerledes paten på mitt verktøy som skal brukes på aby, det ser slikt ut: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 4, 2014 Hei.Først og fremst, eg har søkt nå en god stund, og ikkje helt funnet det eg leter etter. Men, hva er momente på denne bolten? Guiden eg bruker, sier 200 nm og 180 grader til, men å fytti faen dette er mykje! Som nevnt lengre ned er dette feil hidden til din motor. Data du opererer med her er til tidligere utgaver av 2,5tdi R5 som har vesentlig kraftigere bolt enn din motor. Skal du søke å mer om denne motoren finner du det meste her i samletråden (også momentet du søker): http://forum.vacn.no/showthread.php?167917-Samletr%E5d-motor-2-2-20VT-(AAN-ADU-ABY-3B)-gir-svar-p%E5-alt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 4, 2014 Okei. Men er momente til AAN likt som til ABY? Har bladd igjenom samletråden, men alt er til aan, derfor eg er usikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 4, 2014 Om momentet stemmer så er det bare å ha det rette verktøyet. 3/4'' leddnøkkelen til bt, og et jernrør som du trer over. Eks 1'' svartstålrør i 2 m lengde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 4, 2014 (endret) Problemet er ikkje og ta i, er og holde fast jævelen Men må finne utav momente og få dette bekrefta rett.. Hadde bare jekken til og holde låseverktøye til og begyne med, men endte jo med og løfte bil istede for og stramme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 4, 2014 Prøv å skru av motorfestet framme. Tror det er meningen at du skal montere verktøyet der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 5, 2014 (endret) Fant denne; http://www.isham-research.co.uk/quattro/torque.html#4 Som sier ABY og AAN skal ha samme tiltrekkningsmoment på veiv-bolten. 450Nm alternativt 150Nm + 180° Mener at bolten skal settes inn med Loctite eller tilsvarende gjengelim, mulig jeg husker feil. Edit: Ser at det står: "coat threads and contact surface of bolt head with sealing pasta AMV 188 001 02", ref Robert Bentley Verkstedsmanual. AMV 188 011 02 er trolig en RTV silikon pasta/pakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 5, 2014 Hmm no begynner eg og bli usikker Søkte litt på s2forumet, og der går dem etter 200 nm + 180 grader, også på aan leser eg 450 nm.. og nå 150 nm + 180 grader. Vilken som er rett?? hehe Men setter stor pris på alle innspill! Er så gull verdt dette forumet Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 5, 2014 For å gjøre forvirringen komplett: http://www.audiworld.com/forums/audi-4000-coupe-gt-discussion-29/crank-locking-tool-alternatives-2216503/#post19216160 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 5, 2014 det som storsett duker opp er 200nm + 180 grader, så trur eg prøver på det:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 6, 2014 Da var bolten strammet, takk til fattern for hjelp med løsning! Og bekymringene når eg stramte te bolten så jævligt, haha! Løsningen ble slik, og ble stramt til 200 nm + 180 grader. Var dette momente eg fant som oftest, og er det momente som er oppgitt til aby av audi, etter oppdatering av prosedyren (Som eg har forstått ivertfall.) Takk til all innspill her! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...