#1 Skrevet Juni 1, 2005 Bare har noen spørsmål her angående voltmeter i bilen... Koblet da dette opp og brukte samme jording som er brukt til cd-spilleren og samme strøm som er til cd-spilleren... Vil denne vise helt riktig da? Synes den er litt treg med å oppdatere seg hvis jeg ikke lar bilen gå mens jeg spiller musikk... Vil det ta noe strøm om jeg kobler den så måleren får konstant strøm? Så bare lyset slår seg på når jeg slår på tenningen... er ikke så aktuelt å gå batteri tom når jeg ikke har noen låser på bilen... Om det har noe å si, så er dette ett FK instrument... Jarle... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 1, 2005 Ingen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 1, 2005 Du burde vel koble + siden innom tenningen eller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 1, 2005 Du burde vel koble + siden innom tenningen eller.. Det har jeg gjort... men lurte på om det tar noe strøm hvis jeg kobler den innom konstant strømmen så måleren hvis volten hele tiden... selv når ikke tenningen står på... gjør det noe om ledningene ikke går direkte til batteriet? Kanskje dette har noe med at voltmåleren ikke oppdaterer seg med engang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 1, 2005 Er bare å ta minusen og koble rett til jord.. Karrosseri, eller annen minus-kilde.. Cd-spiller f.eks... + bør du hente fra den strømmen som kommer nåe du vrir om nøkkelen.. Tar jo bittelitt strøm når den står på konstant... Den kan du jo hente på ledningene som går på cd-spilleren.. rød kabel eller noe sånt....? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 1, 2005 Er bare å ta minusen og koble rett til jord.. Karrosseri, eller annen minus-kilde.. Cd-spiller f.eks... + bør du hente fra den strømmen som kommer nåe du vrir om nøkkelen.. Tar jo bittelitt strøm når den står på konstant... Den kan du jo hente på ledningene som går på cd-spilleren.. rød kabel eller noe sånt....? Ja, har koblet inn på samme minusen som jeg brukte til lyset på turbotrykksmåleren... og tar + fra samme som når jeg vrir på nøkkelen, altså samme som til ttm... så den vil ikke bli noe mer nøyaktig samme hvordan jeg kobler den? Vil den ikke fungere som ett vanlig voltmeter hvis jeg kobler den innom konstantstrømmen da? Det trekker vel ikke strøm? Kobler slik at lyset bare kommer på når tenninga slåes på... øh, ble litt og og men her men skjønner det kanskje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 1, 2005 Ja, har koblet inn på samme minusen som jeg brukte til lyset på turbotrykksmåleren... og tar + fra samme som når jeg vrir på nøkkelen, altså samme som til ttm... så den vil ikke bli noe mer nøyaktig samme hvordan jeg kobler den? Vil den ikke fungere som ett vanlig voltmeter hvis jeg kobler den innom konstantstrømmen da? Det trekker vel ikke strøm? Kobler slik at lyset bare kommer på når tenninga slåes på... øh, ble litt og og men her men skjønner det kanskje Når den står på konstant, trekker den nok litt strøm.. Men det er ikke mye... Er det digital eller?? På A4'n min har jeg tatt spenning til lyset i instrumentene fra lysbryteren sånn at alt lyset skrur seg på når jeg setter på lyset, og det andre har jeg koblet på tenninga... Nå har jo ikke jeg voltmeter som tillegsmåler men har det i hovedinstrumentet, men du bør nok koble den så nære etter tenningslåsen om du skjønner... Sånn at ikke det blir så mye spenningstap i koblinger å sånn.... Da får du mest riktig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 4, 2005 Har du stor nok ledning til cd spilleren skal det vel ikke bli noe spenningstap i den. Har du et multimeter kan du jo måle spenningen på batteriet og der du har koplet på måleren din mens spilleren trekker maks strøm for å se om det er forskjell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 4, 2005 Tviler sterkt på at du vil merke noe forskjeld på hvor du kobler dette. Du sier den er treig med å oppdatere seg ? Hvis dette er når du slår på lys eller spiller musikk så vil jeg gjette at målingen stemmer ganske bra. Kondesatoren din gir strøm raskt når det trengs - dermed synker ikke spenningen noe serlig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 4, 2005 Veit ikke om du har fått det til enda, men ellers har jeg svaret her. Ovenfor clutch pedalen er det ei relè rekke med en 5-6 relèr. (rett innenfor mot skjermen lissom) En av de, er merket 75X, og det er ett ypperlig punkt og montere dette. Der er det kun strøm når tenninga står på. Er 10mm "gjenger" der, så bare å koble på en ring terminal og skru den fast. Når jeg bestilte alle målerene mine, så fikk jeg med ett glimrende hefte, med forklaringer om alt mulig. Så bare skrik ut om det sku være noe mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 4, 2005 Veit ikke om du har fått det til enda, men ellers har jeg svaret her. Ovenfor clutch pedalen er det ei relè rekke med en 5-6 relèr. (rett innenfor mot skjermen lissom) En av de, er merket 75X, og det er ett ypperlig punkt og montere dette. Der er det kun strøm når tenninga står på. Er 10mm "gjenger" der, så bare å koble på en ring terminal og skru den fast. Når jeg bestilte alle målerene mine, så fikk jeg med ett glimrende hefte, med forklaringer om alt mulig. Så bare skrik ut om det sku være noe mer Ja, tror det skal funke sånn passelig nu... skal si ifra jeg vettu ' Takker for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 4, 2005 Ja, tror det skal funke sånn passelig nu... skal si ifra jeg vettu Nice Viser den 14V når bilen er igang eller!? Ett idiotisk kontroll spm bare 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 4, 2005 Nice Viser den 14V når bilen er igang eller!? Ett idiotisk kontroll spm bare Ja, så vidt over 14V... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 4, 2005 Ja, så vidt over 14V... Nice, trur den lader 14.4 eller noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 4, 2005 Nice, trur den lader 14.4 eller noe Yez, da stemmer den nok... Greit å ha så en ikke står og spiller batteriet sitt helt tomt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 4, 2005 Yez, da stemmer den nok... Greit å ha så en ikke står og spiller batteriet sitt helt tomt... Sant nok Men får huske på at det må være en viss spenning på batteriet for at bilen i det hele tatt skal klare å starte. Men hvor mye den MÅ ha som ett minimum veit jeg ikke. Men det er det nok helt sikkert andre som veit Meiner jeg prøvde med litt under 9V, og at den da ikke starta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 4, 2005 Sant nok Men får huske på at det må være en viss spenning på batteriet for at bilen i det hele tatt skal klare å starte. Men hvor mye den MÅ ha som ett minimum veit jeg ikke. Men det er det nok helt sikkert andre som veit Meiner jeg prøvde med litt under 9V, og at den da ikke starta. Det varierer litt fra bil til bil selvsagt, men jeg tror du sliter hvis du kommer noe særlig under 10,5 volt. Spenningen er en ting, kapasiteten noe annet...selv om de forsåvidt henger litt sammen. Starteren krever "litt" effekt når den skal dra i gang. I tillegg skal du ha noe til tenningssystemet for at det hele skal kunne gå. For øvrig er slike dreiespoleinstrumenter som jeg antar det er snakk om her noskå unøyaktige...ikke stol blindt på de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 11, 2005 Hei du Ørjan, kunne du svart me på om den 75x du nevner , er det likt på en golf vr6 92 modell eller, kikka såvidt oppmellom der idag men fant ingenting med det første som lignet...men har mange slike "tomme " stasjoner for rele da , tenkte kanskje at det går ann å bruke en "hann" kabelsko og koble inn i en åpning der en plass...bare en tanke... om nokken har en god ide til kor eg finn ut kor plussen kan hentast fra så hadde det vore heilt topp ,) taaaaakkkk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 11, 2005 Hei du Ørjan, kunne du svart me på om den 75x du nevner , er det likt på en golf vr6 92 modell eller, kikka såvidt oppmellom der idag men fant ingenting med det første som lignet...men har mange slike "tomme " stasjoner for rele da , tenkte kanskje at det går ann å bruke en "hann" kabelsko og koble inn i en åpning der en plass...bare en tanke... om nokken har en god ide til kor eg finn ut kor plussen kan hentast fra så hadde det vore heilt topp ,) taaaaakkkk Er vel bare å hente direkte fra batteriet med ett relè i mellom, så benytter du tenningslåsen til påslag av releèt slik at meteret kun er på når motoren er i gang? Kobling med firepunkts-relè: Pol 86 kobler du til jord - jord samtidig volt-meteret i samme punkt. Koble pol 85 till tenningslås (kan bruke den gule som du benytter bak på cd-spilleren) Koble pol 30 direkte til batteriet. Og tilslutt pol 87 til + på voltmeter. Da har du ett operatibelt voltmeter som kun virker når tenningen er på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 11, 2005 Hei du Ørjan, kunne du svart me på om den 75x du nevner , er det likt på en golf vr6 92 modell eller, kikka såvidt oppmellom der idag men fant ingenting med det første som lignet...men har mange slike "tomme " stasjoner for rele da , tenkte kanskje at det går ann å bruke en "hann" kabelsko og koble inn i en åpning der en plass...bare en tanke... om nokken har en god ide til kor eg finn ut kor plussen kan hentast fra så hadde det vore heilt topp ,) taaaaakkkk Veit ikke om det er likt, men her er iallefall "svaret" som står i heftet mitt: In the MK3 chassis you may find switched 12V power at the fuse box. Use a test light or multimeter to locate a fuse which is powered with the enginge running and not powered with the engine off. Tap the powered wire as it exits the fuse box. Skulle vel være grei tekst å skjønne det der, så lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 11, 2005 Det beste er som Mads sier og koble dette via et rele, de puskete ledningene som går via halve dashen før de kommer frem er ikke mye å bruke. Ser jo tilfelle her også siden trådstarter har ca 14V på måleren sin, mens dynamo mest sannsynlig lader med 14,4V. Er vel heller ikke lurt og tappe batteriet for mye hvis man ikke har et spesielt batteri laget for å tåle dype utladninger. Trekker man det for langt ned får man det ikke 100% igjen og kapasiteten taper seg fort. Mange elektroniske apparater kutter ved 10.8V for å unngå dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...