Bremseslanger hele veien - i stedet for bremserør - går det?

Anbefalte innlegg

Det å bytte bremserør er alltid gøy, særlig når tanken må skrus av for bytting... En ting er jo å kone og å tre røret, så er det jo alle fester og monteringen også. Noe av det verre å fikse på en bil etter min mening. Faktisk så ille at jeg til slutt måtte sende det på verksted.

Det jeg tenkte på i ettertid, om gikk an, men som jeg ikke har funnet noe sted, er bremseslange. Altså ikke slangen fra bremserøret og til kalipperen, men om man kan få kjøpt lengre bremseslange, og bruke bremseslange i stedet for bremserør. Det vil naturligvis ikke holde like lenge, men skulle vel i prinsippet være like trygt, og det vil ihvertfall være mye enklere å montere.

Noen som har noe erfaring med det, og vet hvor det går an å få kjøpt? Ikke minst om det er lov, altså at det går gjennom EU-kontrollen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe mot mykere pedal/dårligere bremser så går det vel...

Jeg vet ikke noe om lovligheten, men jeg som rørlegger hadde tenkt at rør er mye bedre... (fjærer ikke i nærheten av så mye)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forutsetningen måtte selvsagt være at bremsene fungerte like bra som om man hadde brukt rør, ellers er det fort litt kjipt... ;-) Men jeg har tenkt at sånn som høytrykkspyler bruker jo en form for slange og ikke et stivt rør, og trykkluftkompressorer har jo også slanger koblet til seg. Men jeg har jo ingen utdanning innenfor rør eller slanger, hadde bare håpet at det var en enklere måte å bytte ut gamle bremserør på, som ble like bra :-) Men ting skal kanskje ikke være så enkelt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye av drifitng gutta som bruker stålomspunnende slanger hele veien, flekser vel mer enn rør, men om det er merkbart vet jeg ikke ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stålomspunnede slanger har innerrør som er meget stivt, det er en slags nylontype..Helt uproblematisk. Problemet er å få det godkjent hos bt om det er en registrert bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes mange typer høytrykkslanger som kan brukes til dette formålet.

Som Kjetil over meg skriver, slanger med f.eks Teflon innerliner og stålomspunnet utside flekser ikke hvis de har høy trykklasse.

Disse får du i rustfri utførelse også, da varer de en stund. Menprisen er jo betraktelig høyere enn å kjøpe kobberrør. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen forskjeller på stålomspunnede bremselsanger, noen plasser som har greit pris og bra kvalitet på dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.