Dårlige bremser bak ved bruk av pedal og håndbrekk samt ABS feil, Audi A6 C4 2,5 TDI

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har slete lenge med bakbremsene til min Audi A6 C4

i Februar er det Eu-godkjenning igjen så må få fikset problemet.

Så dersom noen kan veilede meg mot neste steg for feilsøking så hadde jeg satt kjempe pris på dette.

 

Symptomer:

Håndbrekket stopper etter 3-4 klikk. Håndbrekket er justert slik at det ble kontakt mellom klosser og skiver når brekk var av. Så ble wire slakket noe.

-VS er det da såvidt motstand på, kan roteres ved litt håndkraft når bil står på bukk

-HS har en del motstand, trengs ein god del kraft for å rotere

 

Dersom jeg står i bakke (svak) så triller bilen, liten tegn til motstand. Samme når jeg har fart på bilen og drar opp håndbrekket.

 

Så noe mystisk rundt håndbrekket. (Se bytta deler)

 

MEN

Jeg har også dårlig kraft bak ved pedalbruk. Forsåvidt låser hjula seg ved pedalbruk når den er på bukk og det må mye kraft for å rotere hjula.

 

De gamle skivene ble byttet fordi det var kommet belegg på dem. Prøvde å slipe ned det verste og håpet at kraftig nedbremsing skulle ta siste rest slik at skivene skulle bli fri for rust igjen. Dette skjedde ikke.

De nye skivene gir også tegn på at skivene ikke blir "slipt" ved oppbremsing. Det bygges da opp belegg igjen på utsiden av skive. Har sjekket etter kjøring.

 

Har også merkelig pedal.

Den kan være hard noen ganger og bløt noen andre ganger. Så veldig varierende bremsekraft. Men aldri kritisk

Har opplevd å ha steinhard pedal ved oppstart. Sto da i ro mens bil gikk. Plutselig datt pedal innover..... prøvde tålig å kjøre og bremser virket som før

Det kommer også "ABS-pumping" når jeg bremser vanligt. Ved bråbrems er pedal ganske vanlig uten ABS-pumping.

 

Kan nevne følgende som er byttet ut:

Håndbrekkwire (HS bak) Ingen forskjell. Ny Wire var like lang som gammel. Og ingen forskjell etter bytte

Skiver

Klosser, Pagid

Caliper, nye fra Hellanor

ABS sensorer foran

 

Saker og ting som er gjort og sjekket.

Det er blitt utluftet på alle 4 punkter. flere ganger. Kun bremsevæske som kommer. (Gammeldags utluftning med pumping og åpning av luftenippel)

Glidere er sjekket mellom klave og caliper. Rengjort og copaslip er smørt på. Går uten motstand.

ABS kransene ser heile ut

Bremser fremme virker 100%

Den ene ABS sensoren fremme må slås litt lengre inn slik at den får skikkelig kontakt til ABS krans. Trolig fikses ABS-pumpingen da. Men kan denne være årsaken til håndbrekk og bremser bak?......

Det forsvinner ikke noe bremsevæske. Så ingen lekkasje i systemet.

 

Det er ikke stor forskjell på bremser ved oppstart og "Varm Bil". Litt bedre ved varm bil. Så da er vel ikke bremsevæske dårlig? Den er forsåvidt ikke byttet på en god stund.

 

Ting jeg ser det går igjen på forumet er:

Bomba? Har bilen min det? Ser ein skrev at A6 C4 2.5TDI ikke hadde det

Hovedsylinder kan være slitt? Noen som kjenner igjen symptomer?

Noen andre steder det kan være luft? Noen punkter man ikke kommer til ved lufting på caliperene?

Har bremsevæske systemet noen kobling til håndbrekk systemet? Bruker håndbrekk systemet bremsevæska eller er det rein mekanik fra start til slutt ?

 

Mvh Kjetil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snakket med en kollega på jobben som da mener det er kritisk med at den håndbrekkarmen skal gå tilbake til nullstilling når håndbrekket ikke er på.

 

Se bilde fra Mekonomen

2014-09-0913_09_57-Mekonomenwebkatalog_z

 

noen som bekrefte/avbekrefte om denne kan være kødden?

For denne armen står midt på og ikke 0-stilling.

Har forsåvidt prøvd å trekke den tilbake til 0-stilling. men etter 5 sekunder siger den tilbake til midt på vandre lengden.

Må jeg gjøre noe spesielt for at den skal holde seg i 0-stilling? Håndbrekk var av når jeg prøvde detta. Må jeg lufte mens jeg holder armen i 0-stilling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke vanlig med en ventil (bremseavlastningsventil) til bakbremsene for at de ikke skal ha like mye kraft som frambremsene? Armen skal vel bli dratt tilbake av en fjør så den slipper av trykket helt. Kjenn om bremsene er varme etter litt kjøring, henger de på kan klossene bli ødelagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke vanlig med en ventil (bremseavlastningsventil) til bakbremsene for at de ikke skal ha like mye kraft som frambremsene? Armen skal vel bli dratt tilbake av en fjør så den slipper av trykket helt. Kjenn om bremsene er varme etter litt kjøring, henger de på kan klossene bli ødelagt.

Eldre biler uten abs har avlastningsventil (noen tidligere abs utgaver hadde begge deler også) men denne har ikke avlastningsventil. Hvis du ser på størrelsen på bremsene så vil dette utgjøre store deler av bremsefordelingen.

 

 

Har du sjekket at ingen bremserør til bakhjul er skadet/klemt? Hvis du har luftet mye har du jo egentlig skiftet bremsevæsken. Prøv å løsne klipperne fra holdere og heng de opp når du lufter. Hender dette får ut mer luft om det skulle være problemet. Husk at hvis du lufter på "gamle måte " må du legge noe i mellom stempel og kalipper så ikke stempelet hopper ut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eldre biler uten abs har avlastningsventil (noen tidligere abs utgaver hadde begge deler også) men denne har ikke avlastningsventil. Hvis du ser på størrelsen på bremsene så vil dette utgjøre store deler av bremsefordelingen.

 

 

Har du sjekket at ingen bremserør til bakhjul er skadet/klemt? Hvis du har luftet mye har du jo egentlig skiftet bremsevæsken. Prøv å løsne klipperne fra holdere og heng de opp når du lufter. Hender dette får ut mer luft om det skulle være problemet. Husk at hvis du lufter på "gamle måte " må du legge noe i mellom stempel og kalipper så ikke stempelet hopper ut:)

Har sett over bremserør om de er skadet eller klemt men må nok kikke litt ekstra godt etter om jeg ser noen områder som er kommet i klem. Vi pleier alltids å ha caliper montert i klave og bremseklossene montert så da er det ingen fare for at stempelet hopper ut.

Når du sier jeg skal løsne klipperne fra holdere og henge de opp. Er det caliperene du meiner da? Henge de opp slik at jeg får et høgere lufte punkt for utluftninga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har ikke "bombe". Men vakuumpumpa på siden av toppen er en gjenganger som kan gjøre at bremsekraftforsterkning kan komme og gå. Det forklarer hard pedal. Men det forkalrer ikke at pedal luttselig datt inn.

 

Armene til vaiere på calipperne skal gå helt tilbake til stopperen når brekket er av, ellers risikerer du at armen butter i motsatt ende før det blir nok press på klossene. Dette kan muligens forklare dårlig effekt på brekket selv om brekket blir hardt å dra til.

 

Men siden det både er dårlig brekk og bremser ved pedal, er du helt sikker på at glideboltene faktisk glir fritt?

 

Husker ikke helt men lurer på om denne ikke har lastavhengig ventil, men dersom den har det så må den sjekkes. Har den rustet fast kan det forklare at du med pedal får lite effekt. Men det forklarer ikke dårlig effekt med brekket.

 

Jeg har vært borti at en helt ny calipper ikke ga håndbrekkeffekt selv om den så helt normal ut fra utsiden. Så når du til slutt ikke skjønner noe så bør du ta av calipeprne og se om pedal og brekk gjør at calipperstemplene rører på seg.

 

Skulle ikke forundre meg om hovedbremsesylinderen din er defekt, kan forklare svak effekt på pedalen på en av kretsene. Men vet ikke om bak er egen krets på denne.

 

Siden du har pulsering så tipper jeg det kommer av en sensor med feil avstand til ringen, men man kan heller ikke se bort i fra en defekt inne i ABS-enheten. Er vel ikke så ofte på disse men det kan nok forekomme. Og da kan man jo aldri være helt trygg på om det også påvirker hvilke av rørene det kommer trykk ut av? Har også vært borti kraftig irr på kontakten inn på ABS enheten, kan medføre at signaler forstyrres og at pulsering skjer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode punkter å sjekke her.

 

Tror nok det er mer enn 1 ting som er årsak til disse feila. Pulseringen er garantert ABS feil. Så den skal jeg nok klare å fikse.

Glideboltene går silkeglatt. Det har jeg sjekket ved flere anledninger. Selveste bolten er slipt og innsmørt i copaslip. Klavehullet som glidepinnen går i er også pusset og renset. Går fritt hver gang jeg tar i dem.

 

Dersom bremsekraftforsterkningen har ein form for defekt som kan variere gir jo et greit svar. Noe som er tett kanskje? siden den varierer mellom myk pedal og hard pedal.

 

Noen tips til det å få vaier armen til å sleppe opp Steinar? noen av de metodene jeg nevnte i inlegg 1?

 

Er forsåvidt calipper sett nr 3 som står på. Hadde 1 sett som sikkert var dårlige. Byttet da til nye som var overhalte. merket ikkje store forskjell. Siden det bygget seg opp rust på skiver ganske fort. Så nå er det heilt nye calippere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sier jeg skal løsne klipperne fra holdere og henge de opp. Er det caliperene du meiner da? Henge de opp slik at jeg får et høgere lufte punkt for utluftninga?

 

Ja, stemmer:) få den så høyt som mulig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av wire bak begge sider. Pump 30gang på pedalen. Slakk opp håndbrekkwire så fører du de på caliperne igjen. Stram opp wire så du har litt slakk. Pump alltid ut stempel før wire settes på ved nye calipere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Da har jeg gjort litt med dette.

Fant ut at håndbrekket var for stramt. Så når jeg slakket brekket kraftigt så gikk caliper armene tilbake.

Oppdaget også at dersom jeg dro den ene armen til 0 stilling så gikk den andre caliper armen opp. Så caliper armene seig ikkje tilbake av seg selv som jeg først trudde.

Har nå bra håndbrekk men det tar ikke skikkelig før 8-9 klikk. Men strammer jeg det noe mer så beveger armene seg.... noen som vett hva maks grensen er for klikk på EU-godkjenning?

 

Vett ikkje hvordan det er med bremsene bak med pedalbruk....men formoder det er blitt bedre nå når caliper armene går i 0-stilling. Ble også bedre pedal. kommer til å kjøre litt nærmeste dagene for å se om de blir varme bak når bremsene brukes.

 

Når det kommer til ABSen så fikk jeg slått inn sensorene litt mer på begge sider fremme. Så nå er det kun ved lave hastigheter ABSen slår inn og pumpebremser.

Glemte også å nevne at jeg får feilmelding på ABSen når jeg nærmer meg 60-80 km/t. Den får jeg fremdeles. Skal lese av denne snarest for å se hva den sier.

 

Luftet samtlige caliper for å dobbelsjekke at det ikke er noe luft. rekkefølge: HS bak, VS bak, HS fremme, VS fremme. Og det var ikke noe luft,

Sjekket glidebolter nok engang. Og de glidde fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjørt ein del. Håndbrekket tar ved 8-9 klikk. Får høre hva de sier ved EU-godkjenninga om detta er godt nok.

Bremsene tar også tak nå bad ved pedalbruk.

 

Har forsåvidt ABS-pumping fremdeles når jeg bremser.

Får også opp ABS feil når jeg kjører i 60-70 Km/t i et par minutter

 

Følgende feilkode kommer ved VAGCOM sjekk:

Address 03: ABS Brakes Labels: 4D0-907-379-ABS.lbl

Part No: 4D0 907 379 D

Component: ABS BOSCH 5 4174

Shop #: BB 34174

VCID: 2F63E344ED2E7166327-5102

 

1 Fault Found:

00597 - Wheel Speed Impulses; Deviation

35-10 - - - Intermittent

 

Ross-tech sier følgende:

00597 - Wheel Speed Impulses; Deviation

 

00597 Wheel Speed Impulses; Deviation

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Lamp (MIL) active

 

Possible Causes

Wheel or Tire Sizes not the same on all four Wheels

Wheel Speed Sensor Rotor dirty or damaged/faulty

Wheel Speed Sensor(s) installed incorrectly

Excessive Wheel Bearing play

 

Possible Solutions

Check Wheel and Tire Sizes

Check Wheel Speed Sensor Rotors

Check Wheel Speed Sensor Installation

Check Wheel Bearings

 

Så neste blir å sjekke om samtlige Speed/ABS sensorer er reine eller ute av posisjon. Samt ABS kransene.

Får også sjekke om noen av hjullagerene er ute av posisjon. Tror ikke dette er årsaken, siden jeg ikke hører noe hjullager knurring ved kjøring

Noen med tips på hvordan jeg kan finne ut hvilket hjul feilen ligger på? F.eks noen verdier på VAGCOM?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er måleblokker på hastigheten hver sensor registrerer ja, iallefall på nyere biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også feilmelding på ABS da jeg kjørte over 100 km/h i en viss periode.

Problemet mitt var at det hadde samlet seg for mye metall støv på den ene abs sensoren

slik at den antakeligvis gav feil signal. Jeg tok ut sensoren og brukte denne i abs sensor hullet

mens jeg dro rundt hjulet for hand, da fikk jeg ut masse metall spon:

 

2000031942

 

Så renset jeg abs sensoren for spon og igen problem siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være en ide å bytte selve tannkransene til abs fremme, vet disse ofte kan ha tagger som er borte eller delvis borte. Dette forårsaker abs feil ved rattutslag og rygging, og pulserende pedal i lav fart. Disse er billige dersom du kjøper dem på ebay, koster flesk i butikkutsalg i norge. Ganske enkle å bytte, kløyver bare den gamle så den sprekker og slipper trykket rundt drivknuta, også varmer du opp den nye litt, og slår den innpå. Den har "kon" i den ene enden som skal inn mot drivknuten, men det ser du når du får av den gamle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også feilmelding på ABS da jeg kjørte over 100 km/h i en viss periode.

Problemet mitt var at det hadde samlet seg for mye metall støv på den ene abs sensoren

slik at den antakeligvis gav feil signal. Jeg tok ut sensoren og brukte denne i abs sensor hullet

mens jeg dro rundt hjulet for hand, da fikk jeg ut masse metall spon:

 

2000031942

 

Så renset jeg abs sensoren for spon og igen problem siden.

 

Ønsker å unngå å ta ut ABS sensorene fremme. Har enda ikke klart å fått ut ein heile:P

Du sier du byttet ut den ene? Hvordan fant du ut hvilken som var problemet?

 

Så forsøkte meg på blåse med trykkluft i alle mulige vinkler inn mot ABS kransen og sensoren.

 

Det sprutet med metall støv og rust. Men uten noen forbedring......

 

Så får krype til korset og kjøpe meg 2 ABS sensorer og bytte disse etter jeg har rensket slik du sier

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten bekreftelse før jeg setter igang:

 

Løfte bil opp på bukk slik at hjulene er klare fra bakken.

Koble til vagcom og gå inn på measuring blocks,

http://www.ross-tech.com/vcds/tour/m-blocks.html

Finne frem 01-ABS Brakes i group.

Kjøre først for å se om det er 1 av de 2 fremre ABS/Speed sensorene som ikke får noen km/h visning?

 

Dersom ingen slår ut så kan jeg rulle på bakhjulene og se om noe slår ut der.....

 

Youtube

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det blitt gjort litt feilsøking i helga selv om "Nina" herjet på Haugalandet.

 

Samtlige sensorer er intakt. Det ble registrert fartsendringer på samtlige 4 sensorer via VAG-COM når vi rullet på hjulene slik som youtube klippet viser.

Det eneste som var litt mistenkelig var at symbolene i Front left vinduet sto og blinket heile tida... Noen som har vært borti dette?

 

Er det noen som har tips om å kunne kjøre ein slik Fart sensor test på veien med Audi A6 C4?

Tenker da på det at kontakten ligger i sikrings boksen under panseret. Så da er det litt vanskelig å ha kontakten i mens panseret er lukket/delvis lukket.

 

Som nevnt tidligere i tråden kommer feilmeldingen når jeg har kjørt ca 1 min i over 60 km/t sammenhengende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ført kabelen gjennom der med vindusviskeren og inn fører vinduet. Da fikk jeg kjørt en ABS kjøretest. Men ble ikke noe klokere av det :(

 

Når jeg passerte ca 20 km/h så stoppet målingen. Så fikk jeg feilmelding hvor VAG-COMen mistet kontakt med modulen. Er dette noe sikkerhets greier? eller er det noe som ikke skal forekomme?

Dersom jeg forsøkte å få kontakt med modulen mens jeg kjørte så fikk jeg ikke kontakt. Dersom jeg stoppet opp og gikk inn på ABS-modulen så fikk jeg kontakt.

 

Alle sensorene viste samme hastighet hver gang kontakten forsvant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har pulsering så tipper jeg det kommer av en sensor med feil avstand til ringen, ?

 

Noen som har et skriv som viser åpning det skal vær fra hus og ABS sensoren?

synes ikke min står for langt inne ihvertfall. Har prøvd å få den inn så langt som mulig

IMG_0609_zps13mhlfjm.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal dyttes helt inn, er hylsa i orden skal den gå akkurat riktig tilbake. Evt. kan du ta den så mye ut at den ikke skraper borti. Treffer den en tann eller to, bør du prøve å fjerne rusten på de som stikker for høyt opp.

Ble brekk bra til slutt?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal dyttes helt inn, er hylsa i orden skal den gå akkurat riktig tilbake. Evt. kan du ta den så mye ut at den ikke skraper borti. Treffer den en tann eller to, bør du prøve å fjerne rusten på de som stikker for høyt opp.

Ble brekk bra til slutt?? :)

 

Hei

Drivknuten er 6mnd gammel. Denne bytta eg fordi tenna virka litt slitte. Får prøve og smøre litt mer og banke sensoren helt inn mens eg har drivknuten ute for å inspisere om den beveger seg.

Joda brekket er heilt ok nå. Hjulene låser seg ved ca 6-7 klikk på håndbrekket. Strammer eg vaieren noe særlig mer så går den vaier armen til caliperen på. og da virker ikke håndbrekket lenger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Sensoren skal gå relativt lett, og har du byttet knuten er det ikke der problemet sitter, i hvertfall! :)

Mitt brekk tar ved ett klikk, merkelig at du må så langt opp! Har du gamle calipre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du monterte de nye calipperne, Skrudde du stempelet utover til det bare var akkurat klaring til å få de og klossene på? Opplevde det samme som deg når jeg monterte nye Budweg calippere fra Mekonomen på Golf 2 GTI jeg hadde. Lav pedal og slakk i håndbrekk. Ved kjøp var stemplene skrudd helt inn. I monteringsanvisningen ( som jeg som nordmenn flest leste etterpå :) ) sto det at stemplene skulle justeres ut til minst mulig klaring ved første montering. Når jeg gjorde det ble håndbrekk og bremsepedal ok igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv alltid skrudd de helt inn, og fått de ut igjen med pedal/brekk. Dette skal jo være selvjusterende..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.