Påfylling girolje golf MK3 GTI 1994 modell manuell

Anbefalte innlegg

Hei

Har skiftet differential tettning på den ene akslingen til fruens golf 3 GTI

Giroljen ble da tappet når denne ble byttet.

Opplevde da noe snodigt når jeg fyllte på girolje.

Det rant faderen meg rett igjennom kassen. Og værst av alt gjennom clutchhuset: klø :: klø :: klø :

Når jeg kikket etter så kan jeg ha vært så glupe å fyllt på feil hull...

Kan det hende jeg har ein indre lekkasje i kassen også? Var ingenting før vi startet arbeidet...

Noen som kan se på bildet og se om jeg har fyllt i feil hull? isåtilfelle hva brukes det hullet jeg fyllte i til?

2014-09-0908_19_12-Bildeovergiroljefylli

Her rant det da ut. (Har fjernet stålskjoldet)

DSC_0006_zps6921315a.jpg

DSC_0008_zps892ac23e.jpg

Dersom jeg har vært så heldig å fyllt clutchhuset med girolje. Er clutchen kaputs da? Fyllte ca 1l før jeg oppdaget at det rant gjennom. Har nok ikke bygd seg opp mye olje i huset før det rant ut.

Girkassen har stått i fri og clutch har ikke vært rørt.

Så i mitt hode så her vel lamellene vært minimalt i kontakt med olja? går det fint å lufte i et par dager og evt blåse med litt trykkluft og tørke med fille?

Info

Manuell kasse

5 trinns

motorkode ADY 115hk

Takker for svar på forhånd

Mvh Kjetil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har fylt feil ja. Hullet du har fylt i er inspeksjonshull for å finne merke på svinghjulet.

Du skal fylle i det andre hullet som du må skru ut pluggen til.

Ville prøvd å fylle olje på først å sett om clutchen fremdeles griper, før man evt må ta på jobben med å ta av girkassen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjør med bilen!!

Kjøp et par liter bremse rens og fyll igjennom der du var så lur og fylle på...så kanskje du redder clutchen.

Påfylling av kassa er på siden, 17mm umbrako

Kasse skal fylles opp slik at det akkurat er opp til hullet (til det slutter og renne ut igjen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm da får vi prøve å renska litt da.

Har fått tips om å kjøre Varmt vann(80'C ++) gjennom samme hullet for å rengjøre. Kunne kjøre gjennom litt bremserens eller white spirit/rødsprit etterpå for å renske siste rest og prøve å fordampe.

Sprengbilde har jeg også etterspurt hos Møller i håp om å treffe rett hull denne gangen på sida.... Fant rett og slett ikkje noe hull når jeg kikket.

Eller er det den SVÆRE umbrako'en foran clutch wire'en som er påfyllingsplassen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller er det den SVÆRE umbrako'en foran clutch wire'en som er påfyllingsplassen?

Ja det er det. Fyll på her til det renner over. Bilen må stå plant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er det. Fyll på her til det renner over. Bilen må stå plant.

nei! det sitter ei fjør bak der, så ikke ta opp den.

blir reint for mye olje på kassa om man fyller der forøvrig

påfyllinga sitter som roger alt har sagt på siden av kassa. dvs vedsiden av lokket på enden

17mm umbraco

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt rask i å svare her ja, er så klart nede del av kassen du finner 17mm umbraco å løsne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gikk dette heldigvis rette veien.

lånte følgende vaskeutstyr fra ein på jobben

DSC_0011_zpsc4b1b602.jpg

Koblet denne til Varmt vann fra vann anlegget og spylte rikelig nedi hullet jeg fylte olje på.

Deretter fylte jeg rette plassen som tegningen viser (Item 5)

2014-09-1512_03_46-Sprengbildeovergirpar

Rullet bilen ut av lokalet og satte den i 4. Gir med håndbrekket på

Klarte da å kvele bilen. Så da er det nok et godt tegn på at clutchen har overlevd;)

Takker alle for tilbakemeldinger.

Tror nøkkelaksjonene her var følgende.

Ikke berørt clutchen etter feil påfylling.

Spyle med VARMT Vann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville kjørt på med bremserens også, da du neppe får bort all filmen med kun varmt vann. Men kan jo være det er bra nok ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.