Anbefalte innlegg

Hoi!

Har en reimlyd som kommer i halvannet sekund ish etter kaldstart og som noen ganger høres minimalt under tomgang. Mitt spørsmål er da: Er dette regreim eller viftereim? Er en 05 modell hvor begge reimene ble skiftet på 197000 i 2011. Bilen har nå gått 257000.

 

Skal smøre opp viftereima, men er begge gode for utbytting pga alder - eller hva tror dere?

 

Tilleggsspørsmål: Er noen av disse en hobbymekaniker kan bytte selv uten å møte på store problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er en hylelyd er det neppe reg.reima, da det er en tannreim som ikke vil slure. Kan være viftereima, men er jo ofte en grunn til at det hyler. F.eks treg servopumpe, gåent frihjul på dynamo eller dårlige lager i rullene til reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vanskelig å si for det kan være begge deler. Er ganske stramme registerreimer på disse motorene som kan gi litt "synge" lyd rett over tomgang. Å bytte multireima er enkelt. Registerreima er litt mer jobb men ikke no rakettforskning. Bør gå greit for en hobbymekaniker som har skrudd litt før. Finner gode videoer på YouTube som viser step by step. Kan være en fordel med et par spesialverktøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er en hylelyd er det neppe reg.reima, da det er en tannreim som ikke vil slure. Kan være viftereima, men er jo ofte en grunn til at det hyler. F.eks treg servopumpe, gåent frihjul på dynamo eller dårlige lager i rullene til reima.

Hvilke av de tingene er faktisk farlig for motoren? Takk for svar.

 

Det er vanskelig å si for det kan være begge deler. Er ganske stramme registerreimer på disse motorene som kan gi litt "synge" lyd rett over tomgang. Å bytte multireima er enkelt. Registerreima er litt mer jobb men ikke no rakettforskning. Bør gå greit for en hobbymekaniker som har skrudd litt før. Finner gode videoer på YouTube som viser step by step. Kan være en fordel med et par spesialverktøy.

Ja lurt litt på å bytte multireim og det reimhjulet. Noe annet jeg bør bytte i samme slengen når jeg første holder på der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja lurt litt på å bytte multireim og det reimhjulet. Noe annet jeg bør bytte i samme slengen når jeg første holder på der?

 

Nei, reim og strammer/hjul er nok

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at jeg tar min oppifra. Bare sette en 17mm nøkkel på en tapp på strammeren og vri den opp så reima blir slakk. Er vel et hull på den der så du kan sette i en tynn bolt når den er oppspent. Når reima er vekke så kan du snurre på løpehjulet for å sjekke tilstand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strålende! Siste spørsmål for dagen: Er det løphjulet bare å løsne ved å vri 17mm nøkkelen andre veien? Fant ikke noe video av akkurat det skjønner du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strålende! Siste spørsmål for dagen: Er det løphjulet bare å løsne ved å vri 17mm nøkkelen andre veien? Fant ikke noe video av akkurat det skjønner du.

 

Nei, strammeren er skrudd fast med 3 bolter i braketten til dynamo og ac kompressor. Da kan du ta den ut. Er vel mulig å bytte bare løpehjulet men ofte selges de komplett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er en hylelyd er det neppe reg.reima, da det er en tannreim som ikke vil slure. Kan være viftereima, men er jo ofte en grunn til at det hyler. F.eks treg servopumpe, gåent frihjul på dynamo eller dårlige lager i rullene til reima.

 

Nei, strammeren er skrudd fast med 3 bolter i braketten til dynamo og ac kompressor. Da kan du ta den ut. Er vel mulig å bytte bare løpehjulet men ofte selges de komplett

 

Fant bilde av den nå, så jo veldig greit ut. Tittet litt på deler og fant denne pakken, men det hjulet trenger jeg vel ikke? Like greit å kjøpe denne som koster halvparten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke nødvendig å bytte det store reimhjulet nei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, Da blir det en tur på Meca i morgen. Tusen takk for flott hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var reim byttet, og ikke hørt noe ulyd foreløpig.. Men etter å ha tenkt seg om 2 ganger bør jo regreim byttes pga alder uansett. Hva tror folket, er det sånt man klarer å bytte selv? Hva slags spesialverktøy er nødvendig? Så vidt jeg har sett av pristilbud på nett ligger denne jobben på rundt 10 000ish på ett verksted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er en hylelyd er det neppe reg.reima, da det er en tannreim som ikke vil slure. Kan være viftereima, men er jo ofte en grunn til at det hyler. F.eks treg servopumpe, gåent frihjul på dynamo eller dårlige lager i rullene til reima.

 

Og nå pep det igjen. Hva er det neste jeg bør bytte? Viftereima? Lyden kommer i 2-3 sek når turtallet er rett over 2000 på kaldstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun 2 reimer på disse. Multireima driver dynamo, klima og servo. Viftene er elektriske. Registerreim bytte bør gå greit for en som har skrudd litt før. Igjen så er YouTube eller Haynes bok en god hjelp. Er litt skruing og litt trangt. Motorfestet må vekk, ellers er det ganske greit. Verktøy for å låse kamhjulet kan være greit å ha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Da får jeg sjekke litt YouTube filmer. Takk for nyttig info!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.