Dynamo sluttet å lade på et blunk

Anbefalte innlegg

Da jeg starta bilen etter jobb i går var det plutselig ingen ladespenning fra dynamoen. Hadde 11,8v på voltmeteret. Har ikke hatt tid til å se etter løse ledninger enda, da de sitter vanskelig til. Har noen andre opplevd at en dynamo dør på et blunk? Kan det være regulatoren? Kommer regulator med nye børster?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan være regulatoren.

Ja, regulatoren kommer vanligvis med nye børster, det er en enhet.

Mange regulatorer kan brukes om hverandre, de må bare passe fysisk sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være en vikling som har knekt. Ta ut dynamoen og sjekk alle 3 kobbertrådene ned til viklingene. En av dem kan ha knekt.

Regulatoren får du ikke returnert hvis det ikke er den som er defekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regulatoren får du ikke returnert hvis det ikke er den som er defekt.

Ny ladereguator får du for en hundrelapp eller to på Biltema. Om ikke den er bra nok for noen års levetid så er det i det minste en billig løsning for feilsøkning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å bytte regulatoren må man kanskje ut med dynamoen, da ser man fort om det er brudd. Og monterer man en regulator så løser man ut en "lås" som holder børstene på plass. Tar man da av regulatoren er børstene allerede utløst, og da får man problem med å montere regulatoren på annen dynamo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny ladereguator får du for en hundrelapp eller to på Biltema.

Fant ingenting når jeg søkte hos biltema. Kaller de det noe annet kanskje? Fant derimot en veldig billig ny dynamo der til 1200, synd den kun hadde 90A.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema kaller det laderelé.

Takk for det.

Jeg kom på en annen ting, batteriet var modent for utskifting da det ikke lot seg lade til mer enn 12,4v. Kan spenningen i batteriet etterhvert ha blitt så lavt at dynamoen ikke klarer å generere strøm? Hvor høy spenning må egentlig enn dynamo ha for å gi noe? Jeg målte 12,2v på batteriet med motoren av, 11,8v på. Jeg burde vel se høyere spenning hvis dynamoen var i live.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det.

Jeg kom på en annen ting, batteriet var modent for utskifting da det ikke lot seg lade til mer enn 12,4v.

Trolig, kommer ann på hvordan du ladet batteriet, dvs hvilken ladespenning du ladet med.

Kan spenningen i batteriet etterhvert ha blitt så lavt at dynamoen ikke klarer å generere strøm?

Tviler jeg på, da skal du nok godt under 10 volt.

Hvor høy spenning må egentlig enn dynamo ha for å gi noe?

Den virker så lenge den får litt spenning (egentlig strøm).

Jeg målte 12,2v på batteriet med motoren av, 11,8v på. Jeg burde vel se høyere spenning hvis dynamoen var i live.

Ja det burde du.

Ladespenningen er styrt av ladereleet, kapasiteten på dynamoen, forbruket i bilen og tykkelsen på ledningene fra dynamo til batteriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.