#1 Skrevet September 13, 2014 (endret) Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en A6 Allroad 2.7 Tdi 2007 modell som vi kjørte hjem fra Oslo til Bergen denne uken. En fantastisk bil, utrolig god å kjøre, og en fantastisk tur opp Hallingsdalen, over Hardangervidden, ned Måbødalen, og over den nye broen. Men jeg oppdaget jo at NAVI systemet var like gammelt som bilen. Tok en telefon til Møller i Bergen dagen etter, som kunne fortelle at de kunne bestille en DVD plate til 2.800 + mva fra 2014 som vil oppgradere systemet til dagens nivå. Og at det var så enkelt at jeg kan gjøre det selv, ved å bytte den gamle DVD platen mens systemet er aktivt, og følge anvisningene på skjermen. Er dette så enkelt at jeg klarer dette selv? Kan jeg finne en detaljert brukerbeskrivelse på norsk eller engelsk av selve prosedyren? Eller bør jeg la Møller gjøre jobben for meg? Og ikke minst - hva oppnår jeg med å gjøre denne oppdateringen? Hva gir det meg av ny funksjonalitet? Er det bare nye veier som kommer med, som f.eks. Hardangerbroen, eller er det helt andre kart og mer moderne og detaljert NAVI teknologi som vil komme frem på skjermen (2D/3D osv)? På det gamle systemet ser jeg jo bare veiene i farger, uten andre detaljer, mens jeg på nettbrettet ser helt andre detaljer av terreng, bebyggelse, natur, vann, fjell, marker, elver osv. Får jeg dette på 2014 systemet til Audi? På forhånd tusen takk for alle gode råd & innspill. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 13, 2014 Du mener nok NAVI oppdatering og ikke MMI A8 av samme årsmodell har 2G high MMI, og hvis du har det samme, er du begrenset til 2G systemet. NAVI oppdatering gjøres ofte via en DVD spiller bak i bilen, DVD'n må stå i for at NAVI skal virke (hvis du ikke har HD). Det er trolig bare å bytte ut NAVI dvd'n med en nyere versjon, så får de beskjed på MMI, om du ønsker å oppgradere. Alt annet vil virke fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 13, 2014 Ligger på "piratbukta"..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 14, 2014 Hei, takk for svar. Da har jeg rettet fra MMI til NAVI. Men vet du om det bare er oppgradering med nye veier, broer etc? Eller er det oppdaterte kart med mye mer detaljer ala det vi får på nettbrett og mobiler i dag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 14, 2014 På mmi2g så er det ikke detaljert, men oppdaterte kart i Europa. Da jeg hadde en med mmi 2g så forandret det seg fonter på tekst og litt småting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 14, 2014 Noen som vet om du får norsk stemme med oppdateringen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 15, 2014 Husk at ny kartplate ikke er noen oppdatering i denne sammenheng. 2G systemet leser DVD-kartplata rett ut, så det er bare å putte inn ny DVD plate og that's it På min 2007 S8, så var ikke eject knappen aktiv, så jeg måtte bruke vagcom'en for å få ut DVD plata. Det er visstnok en sikkerhetsfunksjon mot tyveri. 3500kr for det kartet er ågerpris, du får den til ca 1300kr her: http://www.ebay.de/itm/AUDI-DVD-EUROPE-Osteuropa-Deutschland-MMI-2G-A4-4E0-060-884-DB-4E0060884DK-2014-/400702862368?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5d4bc07420 Skal du ha DVD 1 og 2, så blir det litt dyrere, men for oss nordboere så kommer du veldig langt med DVD 2 Norsk språk tror jeg ikke finnes? Min bil er ny i Norge og der prates det engelsk, er det ikke sånn på alle nye biler a tro? Det finnes en oppdatering av selve MMI systemet også, det består av et par CD plater som MMI enheten leser av og lagrer, så disse kan gjenbrukes. Dette er noe de helt sikkert har på Møller i Bergen og de tar vel gjerne betalt for en time på verkstedet for å laste de inn. Siste SW utgave heter vel 5570 såvidt jeg husker. Du kan lese ut i menyen på MMI hvilken SW versjon du har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 15, 2014 På min (forrige bil) 2009 A4 B8 med mmi2g, så ble det oppdatering av software også. Det lå inne på DVD da jeg la inn 2013 Europa DVD. Men utgjorde ikke rare forskjellen. 2014 lå ute så jeg. Gratis. ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 20, 2014 Hei, og takk for nyttig informasjon. Da ser det ut til at jeg har siste versjon av MMI: SW: C6-HU 55.7.0 0835, med HW: C6-HU 6350D2.0 Så da sier jeg fra til Møller om at jeg ikke henter DVD platen, slik at de kan legge den på lager. Kjøper den eventuelt på ebay senere, siden den tydeligvis ikke er norsk likevel. Og siden den ikke inneholder store endringer i forhold til min plate, så kan det hende at det ikke er bryet verd i alle fall? Jeg har et par spørsmål til om MMI som går på Bluetooth og mobiltelefonløsning, men det legger jeg heller ut i en egen tråd slik at det ikke blir for uoversiktelig. Kan hende det ligger en del info om dette emnet på forumet fra før av for min bil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...