Reparasjon av bunnpanne i aluminium. Hva funker ??

Anbefalte innlegg

Har endelig klart å funnet ut hvor Poloen lekker motorolje ifra. Spylte motor-rommet ovenifra og undenifra med avfetting og høytrykk nå isted for at hele motor skulle være gullendes ren. Etter å ha latt bilen gått litt på tomgang så fant jeg en mikroskopisk sprekke i bunnpanna etter et ublidt møte med asfalten en eller annen gang. Er en møkkajobb å ta ned bunnpanna på bilen så tenkte å bruke noe "lurium" ala kjemisk metall eller noe for å prøve å tette den lille sprekken. Noen som har et tips til noe som kan brukes på en bunnpanne av alu ?? Om det ikke funker så får jeg heller ta jobben med å ta ned bunnpanna å få den sveist men prøver gjerne andre løsninger først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er jo som du sier at det lekker olje gjennom sprekken, så du må få tettet den før du kan ha på noe på utsiden.

Jeg hadde vel forsøkt med lynlim i sprekken, (bør fortrenge nok olje til at du får tørr overflate) og deretter pusset helt rent og hatt på en dæsj kjemisk metall eller liknende.

Er det et lite hull eller sprekk med liten utstrekning kan det også funke å bore et lite hull og skru inn en skrue med pakning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at å putte på noe epoxy eller kjemisk metall er ikke optimalt. Men det er en møkkajobb å ta ned bunnpanna på den bilen der......:-( Har gitt meg grå hår den oljelekkasjen der fordi jeg ikke har sett hvor det kommer fra. Men isted så forbante jeg på at NÅ skal jeg f*en meg finne det ut !!!!!!! Brukte sikkert en halvtime på å vaske motoren både ovenifra og undenifra. Egentlig veldig tilfredstillende å endelig finne ut HVOR den oljen kom ifra sånn sett :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tapp av olje, bruk trykkluft for å blåse sprekken ren utenfra og inn, så du får sprekken så ren som mulig.

Fyll sprekken med lynlim som nevnt over, eller lignende.

Så et triks jeg har prøvd flere ganger:

Glassfiber! Har faktisk (med hell) plastet inn bunnpanna på flere Mercedeser. Dette har holdt til nå, utrolig nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har loddetinn for aluminium, men da er jeg redd du må ha ned bunnpanna.

Det jeg imidlertid kan garantere er at det er en evigvarende reparasjon hvis det gjøres skikkelig og du trenger aldri bekymre deg for om det begynner å lekke igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Eg fikset en sprekk i bunnpannen med Tec 7 byggelim og det holder ennå etter 7 mnd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tømte panna for olje, brant bort rester i sprekken. Friserte sprekken litt med vinkelsliper for å få noe å feste i, og brukte kjemisk metall. Det satt og var potte tett de 6 åra jeg hadde bilen. Bare det ikke siver olje i sprekken, så blir det bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.