Touran, BKD, EGR, ujevn gange

Anbefalte innlegg

Hei Alle.

Har en Touran 2006 som er kjørt 170000 km. (Må nevne at jeg aldri har hatt en bil hvor jeg har skiftet så mange deler på.)

Bilen er god å kjøre, men den har en svært ujevn gange ved lavt turtall slik at bykjøring er et irriterende mareritt. Ingen feilmeldinger i vagcom. Svinghjulet er selvfølgelig skiftet. Jeg finner ut at tilbakeføring av eksos finner sted på tomgang og lave turtall under kjøring og mistenker at det er denne mixen som forårsaker den rykkete / ujevne ganger. Drar av vakumslangen til EGR ventilen og putter en bolt i slangen slik at den ikke drar inn luft. Voila, motoren går jevnt og fint uten rykking, men motorlyset kommer selvfølgelig på og varsler om Emision workshop.

 

Så spørsmålet til den som vet:

Kan jeg programmere vekk motorfeil lampen. (oppskrift i vagcom)

Må jeg ta vekk eksoskjøleren før den blir tett.

 

Hvis jeg kan det første og ikke trenger å gjøre det siste vil jo en slik fiks være en 1 min jobb under panseret og en 10 min jobb med vagcom .

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du programmere det bort må du ha ny software (chip). Det er jo absolutt det beste for å slippe å få driten inn i motoren og tette igjen det som er :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor, du bør absolutt kvitte deg med EGR funksjonen.

 

Jeg vet ikke hvordan det er på din motor, men du kan nok redusere effekten vha vagcom. Så jeg ville ha begynt der.

Generelt trodde jeg at biler med vakuumstyrt EGR, kunne blendes uten å få feilkode. Vakuum slangen må være på hvis motoren får elektrisk feedback på EGR-spjeldets posisjon.

 

Det finnes alltid en metode for å lure motoren, noen ganger må du ha ny software.

 

Noen linker:

http://forum.vacn.no/showthread.php?266106

http://forum.vacn.no/showthread.php?181337

http://forum.vacn.no/showthread.php?55134

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR må fjerne fysisk, og motorsoftware må omprogrammeres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

 

Har tidligere renset EGR og stopp spjeld, bilen (Touran BKD -06) var da kjørt ca 140000 km.

På ca 150000 km tok stopp spjeldet (shudder valve ) kvelden så hver gang jeg stengte av motoren gikk den 2-3 sekunder ekstra.

Byttet i samme slengen EGR ventilen.

Idag (170000 km) er innsugmanifoilen, EGR , Shudder valve: full av gruff og bilen legger igjen mye røyk under belastning.

Det kan synes som om blandingen luft - diesel er feil, sannsynligvis pga restriksjoner (gørr) i innsugmanifoil og noe i EGR /shudder valv område.

Det er mye oljegørr i innsuget som kommer fra turbo, men eg mistenker at det kommer fra veivhusventilasjonen ikke lekk i turbo.

 

Eg vet at mange tråder handler om å koble vekk EGR, men det er jo kombinasjonen av oljedamp fra veivhuset og eksos som danner koksbelegget som igjen blokkerer for luft inn i motoren.

 

Er det noen som har erfaring med å sette på en Catch for oljedamp fra veivhus og koble vekk/blinde EGR.

Trenger turbo en viss "smøring" fra denne oljedampen.

Kommer tilbake med rapport om rensing av innsug hjelper på ytelsen og svart avgass.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.