Store varmeproblemer Corrado G60

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en -91 VW Corrado G60

 

 

Jeg fikk jo en morsom feil på bilen forrige fredag. Siden da har jeg stått nedi motor rommet time etter time..

 

Dette skjedde:

 

Hentet bilen fra Eu kontroll på Kristiansands Bilverksted, fantes ikke drag i bilen. Jeg bor 1 km fra verkstedet og ville ha bilen hjem for å kikke på dette. Når jeg kom til bakkene opp til Hellemyr ble jeg redd jeg ikke skulle få bilen opp bakkene. Jeg måtte ned i 1 giret for å få trekkraft nok til å komme opp bakken, og da hadde jeg gassen i bunn. Med gassen i bånn, uten belastning tok det 2 - 3 sek å få turtall til å øke fra 1000 rpm til 2000 rpm. Når jeg endelig fikk bilen hjem, hadde den en oljetemperatur på 100 grader, og kjøletemp på 110 grader. Eksosen var så varm at den smeltet 1 (EN!) cm av støtfangeren bak...Åpnet panseret og så det kom røyk ut innimellom..var redd hele pakka skulle ta fyr.

 

Etter en del tlf fram og tilbake, stod jeg igjen med følgende alternativer, vannpumpa, veiva, eller tett kat. Da var kompresjonen sjekket, kammen sjekket, timing sjekket, vakuum sjekket og disse viste seg å være i orden.

 

Jeg startet med den billige løsningen, og kjøpte ny vannpumpe, termostat og kjøleveske, men har ikke fått dette tett enda, så jeg har fått sjekket om det var feilen.

 

Andre gode forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner litt tråd her jeg... ehh : flau :

 

Dette var mange like symptomer som min har... min er ikke skilter på, så kjører lite med den, men hadde den i en garasje ca 1km hjemmenfra å skrudde på den for en stund siden, når jeg da skulle kjøre hjem, var den slik som din... på sletta var den vanskelig å få opp i 2.gir... ville helst være i 1. så jeg måtte tusle opp en bakke på ca 500m på 1.gir, måtte stoppe å ruse den opp av og til for at det skulle være noe liv i den... nå jeg kom hjem da... så var vel vanntemp på ca 110-120 grader og oljetemp på 110 tenker jeg, husker ikke nøyaktig...

 

Nå skal det sies at bilen virker riktig så frisk og god så lenge den ikke har motstand, kan ruse den opp, og den er skikkelig frisk, men så fort jeg begynner å slippe clutchen, så blir den slappere enn en batteridrill tom for strøm...

 

Nå jeg da parkerte å åpnet panseret, så kom det røyk opp, ikke noe fra vannet, hørte det bobla opp der, men ville ikke åpne, systemet virket tett og fint...

Røyken kom fra bak-kant av motoren, under innsuget, og luktet varm olje.

Siden motoren har gått 215000+ og er ganske svett så anslo jeg at det bare var det som lukta.

 

Så spytta jeg på blokka, for å sjekke hvor varm den var... spyttet landet ved peilepinnen ca, og der blei det liggende, så spytta jeg på toppen, for jeg kjente at det var skikkelig varmt her, og det var det for der fresa spyttet vekk med en gang!! var som å spytte på en nesten fersk sveis jo! satans varmt!

 

Hørte litt rundt da, og i og med at bilen ikke går som den skal i utgangspungtet, så har jeg hatt av registeret et par ganger, og flere av de jeg snakket meg mente at det kunne være satt på med 1-2 tenner i feil retning... eller hoppet over... da vil eksosen ligge i kammeret lenger enn vanlig og da varme opp enda mer... ikke vet jeg??

 

Har noen noen meninger om hva dette kan være? Vær snill å hjelp meg og Arne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Agder problem dette :-)

 

Er temmlig likt min, men jeg mener bestemt at timingen er riktig på min..men jeg overlater ingenting til tilfeldighetene..kjøp ny motor, kanskje det eneste som funker bra!

 

Hvordan få vannpumpa tett?`Har problem med å få denne tett nå etter jeg bytte denne her om dagen. Er jo 4 bolter som holder denne fast, og da kan jeg jo ikke klare å justere denne noen vei. Begge pakningene som var med er festet på sine respektive plasser. Virker som at lekken er oppe ved blokka nå, selv om jeg tigther til skruene som holder fast greiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror jeg ville prøvd noe pakning på tube... pleier å hjelpe det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem på min også, etter å ha sjekket allt av mulige feil endte det med full demontering. Når jeg skulle ta av veiva datt styresporet ut, det som skal holde reimhjulet i riktig posisjon på veiva! Anbefaler deg å sjekke dette da timingen ikke blir riktig uansett hvis dette tilfelle på din bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva gjør mann så videre? Ny veiv? Nye reimhjul?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke vært borti noe sånt på min G50 men var borti noe lignende på en opel engang, da var det innmaten på katen som var vridd seg så eksosen ikke kom ut. ble sinsykt mye varmeutvikkling og gikk nesten ikke frammover heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om dette har noe med saken å gjøre:?

Bilen er skikkelig frisk med fritt utløp da kan jeg ruse den opp som bare det... nøler ingenting!! men så fort den får LITT motstand vil den ingenting!! kan dette ha noe med samme tingen å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant problemet på min nå i helga..

 

Registerhjulet på veiva, det med kilen hadde ingen en kile. Veiva hadde en rett vegg i sporet og en som så ut som holmenkollen. Ergo, ingenting har dratt rundt veiva, og toppen, så ting har åpnet og lukket på eget initativ.

 

Det er en ting som er helt sikkert, jeg kommer å bytte dette hjulet ofte, sannsynligvis hver 70 -100 000 km.

 

Ergo enda en svakhet, på lik linje med rådelagrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt om problemer med registerhjulet på TDI, der er det visstnok typisk (på tidlige 90-hestere), men jeg har ikke hørt om det på G60 før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er visst noe som har skjedd en del ganger. Kompisen min ed Passat G60 hadde akrobat samme opplegget. Jeg tror egentlig ikke at problemet er hjulet, men bolten. Er en strekkbolt som står der, denne løsner litt, og hjulet får litt mer spillerom. Plutselig ingen kile, hjulet blir sinnsykt varmt og "smelter" til nytt punkt på veiva, eller som min gjorde, dro rundt innimellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NØYAKTIG samme som på min, men en liten sveiseperle på enden av veiva og litt trylling med fila så er sporet der så godt som nytt :-)

 

Edit: Ja, det er resten av bolten du ser i midten av veiva der ja!

vår 2004 107.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke dumt ut, men tror ikke jeg hadde stolt på det så veldig lenge. Tror heller jeg ville tatt ut veiva, dratt på ett motorverksted og få smeltet inn no ny guffe der..Litt mer holdbart tror jeg.

 

Nå kommer det ei hel veiv i ny motor, så da blir livet mye bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se en løsning!! dette må jeg også få sjekket på min... Måtte du av med mye greier for å komme til der eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå hadde jo jeg motoren ute av bilen når jeg fikk sjekket ordentlig, men mener du skal komme til fra undersiden. Bare husk at det er en strekkbolt, skal sauses inn med locktite, og skrus til med 90 Nm (Mener jeg det var...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ok, takker, denne skal selvsagt ny?? vet du om den er lik til gti?

VAG Dealeren her i arendal svarer med stortsett alltid når jeg spør etter g60 deler at det må kjøpes i tyskland, så det må bestilles : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste av G60 deler finner Gromstad i Oslo. Noe er i Tyskland også.

 

Bolten må du kjøpe ny, reimskiva (Nederste som registeret sitter på) bør du kjøpe ny, også bør du kjøpe locktite.

 

Gumpen skaffet i allefall bolten (lager), og tannhjul (lager oslo) i lpet av en dag eller to.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men det høres bra ut... for se til helga tenker jeg... lurer stadig på å ta motoren ut av bilen, siden det ikke er skilter på den så står den jo bare der allikevel... men har ikke noe garasje å skru i så da liker jeg det dårlig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.